Wat is er nieuw

Witte stip of schimmel?

• Onderwerp starter Onderwerp starter ap1992
  • Startdatum Startdatum
A

ap1992

Guest
Goedemorgen,

Zou iemand mij kunnen vertellen waar onze maanvis last van heeft? Heb de afgelopen 3 dagen met Esha2000 behandeld maar dat lijkt weinig te helpen.
Kan het toch witte stip zijn?

Alvast bedankt,

Aaldert

Bijlagen

• vis 1.jpg
    vis 1.jpg
    201.7 KB · Weergaven: 197
  • vis 2.jpg
    vis 2.jpg
    148.6 KB · Weergaven: 241
Geen stip, dat is gelijk aan zout / peper korreltjes, lijken mij meer beschadigingen door vechten gekomen, zie je ook of deze wat "harig" is wat op schimmel zou kunnen duiden?

Ook graag even een foto van de hele bak en welke bewoners er nog meer in zitten voor een beter beeld.

En verversingsbeleid/waterwaardes, zie op de foto een Juwel filter. Op zich niks mis mee maar als deze er als enige opstaat kan het zijn dat deze de bezetting met Maanvissen niet trekt. Je zou iig los van je verversingsbeleid sowieso wat extra kunnen verversen om te kijken of het wegtrekt.

Gr
Stefan

Goedemorgen,

Zou iemand mij kunnen vertellen waar onze maanvis last van heeft? Heb de afgelopen 3 dagen met Esha2000 behandeld maar dat lijkt weinig te helpen.
Kan het toch witte stip zijn?

Alvast bedankt,

Aaldert
ik denk dat het idd witte stip is mn sluierstaart had dit ook maar dat is gewoon na een paar weken overgegaan

ik zou ook niet weten waarom een vis schimmel op zijn vin zou kunnen krijgen...of dat weet ik gewoon niet

Er zijn twee soorten witte vlekken op de goudvis. De ene is de witte vlekziekte en de andere is echte meeldauw. Deze twee soorten ziekten zijn gemakkelijk te combineren voor nieuwe kwekers, wat leidt tot het mislukken van de symptomatische behandeling, het vertragen van de ziekte en het doden van vissen.

Witte vlekziekte, ook bekend als kleine meloenwormziekte, is dat kleine meloenwormen witgevlekte blaasjes vormen wanneer een groot aantal dicht geparasiteerde vissenlichamen in ernstige gevallen het hele lichaam bedekken als een film. Het is het populairst in de lente in het noorden.

Echte meeldauw wordt veroorzaakt door het parasitaire vissenlichaam van Dinoflagellate. Over het algemeen verschijnen er eerst witte vlekken op de rug en tenslotte wordt het hele lichaam bedekt met een laag bloem.

Het verschil tussen de twee ziekten is dat de witte vlekken van echte meeldauw poederachtig zijn en dat de staartvin verstopt raakt; de witte vlekken van de witte vlekziekte zijn gestippeld en de staartvin is niet verstopt.

Witte vlekziekte en echte meeldauw kunnen als volgt worden behandeld: voeg eerst rode siroop en zuiveringszout toe aan het water en verhoog vervolgens langzaam de temperatuur tot 30 ° C. Rode siroop is 6 ml per 100 liter water en bakpoeder wordt 0,8 gram per liter water toegevoegd. Ten tweede, zuurstof en zet het filter en aquariumlicht na 2 uur aan. Ten derde, ververs het water 1/4 op de tweede dag en vul het eerste 1/3 van het medicijn aan. Het kan 3-4 dagen worden genezen. Stop het medicijn na de genezing, de verwarmingsstaaf stopt niet en dan langzaam afkoelen na 3-4 dagen Trek de staaf terug.

Als goudvissen vaak witte vlekziekte of echte meeldauw krijgen, moet de hele tank worden gedesinfecteerd. Verwijder alle vissen en week de tank om beurten met zuiveringszout, zout of kaliumpermanganaat. Let ook op viswinkels waar je vaak vis gaat kopen, ga niet nog een keer.

Ik hoop dat de bovenstaande antwoorden je helpen ~

Nu heb ik me bril niet op maar ik zie een maanvis en geen goudvis.

Meeldauw>planten volgens mij.

@TonHageraats heb een foto bijgevoegd(,het aquarium is wat te klein voor maanvissen, dat weten we. Zijn op zoek naar een grotere bak.)

De plekken staken hier en daar wel uit, leek inderdaad wel wat harig. Heb de afgelopen dagen met Esha Exit behandeld en vorige week met Esha2000.
Het is inmiddels een stuk minder maar hij heeft nog een vlekje of 3.
Denk niet dat het door vechten komt, aangezien de vis waar het om gaat zeg maar de baas is, en 2 anderen uit zijn territorium jaagt, hij wordt zelf zelden aangevallen.
Dan zouden de andere vissen er al helemaal onder moeten zitten denk ik?

Verder zit er in de bak:
2 Antennebaarsjes
9 Kegelvlek Espei
6 Corydora Sterbai
4 kleine algeneters

@Stefan Akerboom Het filter is inderdaad waarschijnlijk niet sterk genoeg voor de bezetting, daarom verversen we minstens 3x in de week. In elk geval 2x 40-50 procent, en nog een keer 20-30 procent. Zijn nog op zoek naar een extern filter.

Zoals ik eerder aangaf gaat het al een stuk beter met onze vis, maar ben bang dat het binnenkort wel weer terugkomt aangezien het nog niet 100 procent over is.
Tot die tijd blijven we maar gewoon vaak waterwissels doen en het in de gaten houden..

Gr. Aaldert

Bijlagen

• aquarium.jpg
    aquarium.jpg
    289.9 KB · Weergaven: 116
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan