Witte stip ontdenkt bij enkele vissen.


Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Berichten
999
Locatie
Provincie Oost-Vlaanderen
Vorige week donderdag ontdekte ik witte stip op de meeste van mijn kardinaaltetra's, op het mannelijke antennebaarsje en op één van de dwergbotia's .

Ik had ooit eens ergens opgevangen op bij witte stip de temperatuur langzaam op te drijven omdat dit de verspreiding van de parasiet zou tegengaan en het de weerstand van de vissen ten goede komt. Ik heb toen een extra verwarmingselement erbij gehangen (260 liter tank) en op 24u tijd is de temp van 23° naar 27°C gegaan.

Daarna heb ik een geneesmiddel toegevoegd zoals de bijsluiter vermelde met de gepaste dosis, 5 dagen lang.

het geneesmiddel heet eSHa EXIT.

Op 2 kardinaaltetra's en 3 bijlzalmen na is er ondertussen nog geen enkele vis overleden. Vreemd genoeg hadden de bijlzalmen geen witte stip dus geen idee waaraan ze overleden zijn. Nu schieten er nog 3 over.

Sinds vrijdag heb ik dus dat geneesmiddel toegevoegd en vandaag zou de laatste dag zijn. Wat er voor de rest moet gebeuren staat er niet bij. Wacht ik nu gewoon nog een week of langer af zonder verversing of ...

Heeft iemand hier ervaring mee ?

De andere kardinaaltetra's hebben nog enkele witte puntjes en sommige zelfs gescheurde vinnen. De mannelijke antennebaars vertoont normaal gedrag en heeft een gezonde eetlust net zoals het vrouwtje en toch heeft hij ook nog enkele stipjes.

Iemand ervaring met deze aquariumplaag ? Graag wat raad aub.
 
Oja, de temperatuur heb ik weer laten afnemen omdat dat op de bijsluiter stond van het produkt. Dit is ook langzaamaan gebeurt zodat de vissen er niet veel last van ondervinden.
 
heb met Esha Exit 7 van de 10 sundanio axelrodi's verloren bij de laatste behandel dag.
ineens allemaal luchthappen en lusteloos en in de loop van de week er na bijna iedere dag was er weer een dood.
waren niet allemaal besmet maar wel allemaal behandeld in quarantaine.
goed in de gaten houden dus.
 
Bij behandeling met medicatie is het volgend van belang:
1) Je filter(s) legen en alleen filteren over watten.
2) Zorg voor een zuurstofsteentje en laat het oppervlak bewegen
3) Verhoog te temperatuur met 2 graden en niet meer.
4) Na de laatste medicatie dag, laat je alles gewoon nog 5 dagen zo lopen.
5) De 6de dag neem je de goedkoopste KOOL die je kan kopen en daarmee vul je je filter(s) en weer witte watten.
6) De 8ste dag, ga je 50% water wisselen, en breng je de temperatuur weer op de normale waarde.
7) Vul je filters weer met de normale media en gooi de watten en de kool weg.
8) Koop minstens 4 weken geen nieuwe visjes of andere dieren en voer GEEN levend of diepvriesvoer.

Beetje duidelijk zo?
 
Bedankt voor de tip, heb ze opgeslagen in een documentje. Ondertussen is de witte stip verdwenen. Heb al 2x 40% ververst.

De helft van mijn kardinalen hebben het loodje gelegd, het mannelijke antennebaarsje is er ook geweest en 4 van mijn 7 bijlzalmen hebben ook het tijdelijke voor het eeuwige gewisseld.
De rouwtetra's, de corys en de App. Cacatoïdes hebben het allemaal overleefd.
 
Witte stip is dus midden februari teruggekomen op de kardinalen en het antennebaarsje. Heb bovenstaande procedure gevolgd en nu een maand later is mijn bak nog steeds witte stip vrij. Bijkomstig heb ik ook een 3-tal weken mijn uv-C lamp aangeschakeld. Rondzwemmende parasieten die daar passeerden zullen er niet goed van geweest zijn :) . Volgende maand ga ik de 3 overlevende marmerbijlzalmen uitbreiden naar 8 zodat er weer een mooi groepje in de bovenlaag zit.
 

Terug
Bovenaan