Wat is er nieuw

Witte stip, tips en advies gezocht

Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Ik heb een Juwel Rio 300.
Tropisch aquarium.

Het aquarium draaide prima.
Heb ongeveer twee weken geleden wat vissen toegevoegd, van een dierenwinkel.
De bak waar mijn vissen uitkwamen was prima, twee bakken verderop was witte stip.
Misschien waren de vissen die ik kocht toch ook besmet?

Ik heb de verwarming van het aquarium op 29 graden gezet.
Bij een webshop heb ik zojuist een middel tegen witte stip besteld.
Voor mij een onbekend merk, maar na een zoektocht op het forum heb je van dit merk minder nodig, wel zo handig bij een groot aquarium.
Hopelijk is dit een goed merk?
Manaus Manacil.

Wat kan ik verder doen om te zorgen dat de witte stip weg gaat?

En mag de verwarming van het aquarium tijdens de behandeling op 29 graden blijven of liever weer terug op normaal?

Ik heb ook garnalen in het aquarium....hopelijk kunnen zij tegen dit middel.

https://www.aquastorexl.nl/manaus-a...Mc24ArdZdnHAYC6iZbveIjQ3p0G6Z48IaAiqjEALw_wcB

Bijlagen

• Manaus-Manacil.jpg
    Manaus-Manacil.jpg
    129.3 KB · Weergaven: 90
Van te voren een goede waterwissel doen en daarbij de bodem mee nemen.
Bijsluiter goed volgen en ik dacht dat de behandeling van witte stip herhaald moet worden, maar dat weet ik niet zeker. Ivm de eitjes die weer uitkomen.

Op internet staat dag 1, 3, en 5.
Maar op het forum vond ik zelfs nog dag 7?
Ik hou maar aan wat in de gebruiksaanwijzing staat.

Er schoten me nog twee vragen te binnen:

- moet de luchtpomp uit tijdens de behandeling?

- moet je verversen tijdens de behandeling?

@michelle1 Kun jij mij advies geven misschien?
Las dat jij veel weet hier over.

Op internet staat dag 1, 3, en 5.
Maar op het forum vond ik zelfs nog dag 7?
Ik hou maar aan wat in de gebruiksaanwijzing staat.

Er schoten me nog twee vragen te binnen:

- moet de luchtpomp uit tijdens de behandeling?

- moet je verversen tijdens de behandeling?
Luchtpomp kan nooit kwaad.

Verversen wanneer het nodig is (dus waterwaarden in de gaten houden). Daarna het de medicatie aanvullen ( stel dat je 100 liter hebt ververst, moet je weer voor 100 liter doseren).

Na de kuur over kool filteren 🙂 en uiteraard tijdens de behandeling eventueel actieve kool uit het filter halen als je dit gebruikt

De verwarming staat op 29 graden ( sinds 2 uurtjes).
Maar de thermometer staat nog maar op 25,5 graden.

Normaal gesproken is het 24,5 graden in het aquarium ( verwarming staat dan ingesteld op 25 graden).

Duurt het zo lang voor de verwarming het aquarium 5 graden warmer heeft?

Ik heb pas nog stip gehad. Verwarming hoog is voor de stip een goed idee. Wel even checken of jouw soort vissen er tegen kan. Stip is een parasiet. Je kunt ze alleen in een bepaalde fase van hun levenscyclus. Bij hogere temperaturen gaat die cyclus sneller en heb je ze dus sneller te pakken. Hier is een interessante link met uitleg: https://aquainfo.nl/witte-stip-oorzaak-preventie-en-genezen/

Stip is erg besmettelijk en in zo'n winkel zitten vaak alle bakken aan een watersysteem. Dus eigenlijk niet zo handig.

Er wordt ook geadviseerd om je licht uit te doen. Jouw medicijn ken ik niet, maar ik geloof dat de werkzame stof in veel van die medicijnen door licht afgebroken wordt.

Sterkte!

Oh, echt?
Ik wist niet dat de verlichting waarschijnlijk uit moet...hoe komt het dan met de planten als de verlichting bijna een week uit moet?

Ik heb pas nog stip gehad. Verwarming hoog is voor de stip een goed idee. Wel even checken of jouw soort vissen er tegen kan. Stip is een parasiet. Je kunt ze alleen in een bepaalde fase van hun levenscyclus. Bij hogere temperaturen gaat die cyclus sneller en heb je ze dus sneller te pakken. Hier is een interessante link met uitleg: https://aquainfo.nl/witte-stip-oorzaak-preventie-en-genezen/

Stip is erg besmettelijk en in zo'n winkel zitten vaak alle bakken aan een watersysteem. Dus eigenlijk niet zo handig.

Er wordt ook geadviseerd om je licht uit te doen. Jouw medicijn ken ik niet, maar ik geloof dat de werkzame stof in veel van die medicijnen door licht afgebroken wordt.

Sterkte!
Dat is enkel met bactopur

Heb net even de bijsluiter van dat medicijn gelezen. Daar wordt dat inderdaad niet genoemd. Als het inderdaad goed werkt lijkt het me een mooi product. Minder bijwerking dan costapur f wat ik had en exit.

Manacil is een prima middel. Ik gebruik graag manaus ook gezien ik grote plas water heb. MUV van trichosal.

Inderdaad gaat het om de cyclus van de stip. Je wil alle baby stipjes ook de nek om draaien dus gewoon de gebruiksaanwijzing volgen. Licht in deze kan aan. Flink beluchten bij medicatie altijd een aanrader. Ik ververs een flink deel voor de dosering. Dus dag 3 voor de dosering trek ik de bak bijna leeg zo hevel ik ook nog ellende weg. Vullen en dosering volgens gebruiksaanwijzing erin. Tussentijds verversen is bij manacil niet nodig want het doet niets (als het goed is) met je bacterieen/waterwaarde. Maar een check NO2 en NH3 kan ook nooit kwaad. Tussentijds verversen dan wel bij doseren naar wat je eruit haal. het een en ander hangt ook samen of je vissen houden van verversingen. Als je speciale waarden moet hebben voor ze dan is wellicht niet handig.

Ik doe niets met temperatuur. Ik draai koud water en manacil is goed te verdragen verder. Behandeling met temperatuur gedoe doe ik nooit. Dat gaat me te langzaam. Ik ben als ik weet wat de vissen mankeren meer van snel ingrijpen met medicatie.

Let op dat je temperatuur langzaam op en afbouw.

Het stipje wat je zie is niet het beestje an sich. Na de kuur kun je dus nog stipjes zien maar mag absoluut niet meer worden. Sommige visjes kunnen alsnog dood gaan mn als stip de kieuwen heeft aangetast. Daar kun je verder niets aan doen. Dode visjes zsm eruit. Ellende gaat van dode vis op zoek naar verse vis.

Succes en laat weten of de manacil ook bij jouw wat doet.

Ik lees net dat je kachel van 25 naar 29 zet. Dat lijkt me geen strak plan. Dat is wel veel om in 1 keer te doen en of je soort visjes dat leuk vinden. Zet maar gewone temperatuur. Je wilt ze niet nog zwakker gaan maken door ze te koken. :DD

Garnalen geen flauw idee met manacil. Ik neem aan als dit probleem is dit vermeld staat in gebruiksaanwijzing. Hoewel die gekookt met wat knoflook :chef:

Ik zou wel de temperatuur verhogen naar 28-30 (afhankelijk van wat je normale temperatuur is en welke vissen je hebt). Grote kans dat witte stip dan na 1-2 dagen al weg is.
Mocht dat niet het geval zijn dan kun je altijd nog medicijnen gaan gebruiken. Uiteraard moet je na de behandeling het medicijn weer uit je bak krijgen.

De meeste vissen kunnen doorgaans prima een korte periode op een paar graden hoger (of lager) zitten.

Bedankt allemaal 🙂

@michelle1
En voor de rest ook uiteraard 😉

Net de eerste dosis Manaus manusil gegeven.
En na 5 minuten zie ik ineens mijn oto's weer 🙂
Deze zag ik al een paar dagen zeer weinig.
Verder merk ik weinig verschil nog, maar zo snel kan dat niet natuurlijk.
Het werkt snel, maar zo snel 😁
Heb van tevoren 50% waterwissel gedaan zodat ik tijdens de kuur niet hoef bij te doseren tijdens een verversing.
Op dag 3 en 5 weer doseren en dan op dag 7 weer verversen.
Dan zou het goed moeten zijn.
Even afwachten nog.

Ik ben er gelukkig optijd bij.
Geen erge stip gelukkig.
Niet alle vissen hebben het ( of ik zie het niet).
Alleen de Kardinalen en de Platy's hebben het.
De Platy's kwamdn ook uit een bak waar stip zat.
Alleen niet in die bak, maar ernaast wel.
Ik gok dat zij het hebben meegebracht.
Alleen was dat nog niet zichtbaar.
En dat de Kardinalen het gekregen hebben omdat ze er gevoelig voor zijn.

Nou ja, even afwachten hoe het nu gaat.
Ben benieuwd.
Hopelijk snel resultaat 🙂

Ja, ik hoor wel vaker dat Kardinalen er gevoeliger voor zijn. Bij mij waren het ook alleen de kardinalen. Het schijnt er iets mee te maken te hebben dat ze gewend zijn aan relatief zuur water, waar je minder ziektekiemen hebt. En wat ik ook vaker hoor is dat ze relatief snel stress ervaren en daardoor sneller verzwakken.
Maar als ik het zo hoor ben je er mooi op tijd bij.

Vandaag lijken de stippen minder aanwezig.
Vissen lijken zich ook beter te voelen, ze zwemmen weer normaal, ipv schuren.
Nog twee keer het medicijn geven ( dag 3 +5), daarna op dag 7 verversen.
Dan afwachten en desnoods de kuur herhalen.

@michelle1 Jij schreef ergens dat jij Manaus Manacil preventief gaf?
Doe je dat alleen bij nieuwe vissen, of gewoon zo nu en dan de bak preventief de kuur geven?

Dit is een wat moeilijk onderwerp.

Ik heb een heel ander soort vis die helaas het soort "zorgen" visjes zijn. Tevens heb ik al een tijd een microscoop dus ik hoef niet meer preventief te behandelen. Quarantaine voor nieuwe vis vind ik het veiligste. Maar ook gaan ze bij mij wel dood dus zekerheid is er nooit.

Ik heb vissen van een paar honderd euro zwemmen. Nu niet dat een gup minder recht zou hebben om goed verzorgt te worden maar om 500 euries in de klikko te gooien door een parasieten aanval is wel erg zuur, vandaar ook de investering in een microscoop.

Maar op zich ben ik niet vies van preventief behandelen. Hangt van situatie af en inzet van welke medicatie. Een week preventief kuren zou niet mijn keus wezen maar dat hoeft ook niet. Als je geen inzicht heb in wat er speelt en een dagje manacil/protazol of levamicil word prima verdragen en doet verder niets met je biologisch evenwicht. Bij discus zou ik tevens overwegen om zo nu en dan eens de octocil te gebruiken. Zo hebben bepaalde soorten hun eigen vaak voorkomende ellende. Eenmaal ziek/te veel ziekte veroorzakers is het moeilijker om de vis erboven op te krijgen dan dit wellicht al wat in te perken. Daarin tegen heb je ook weer hele zwakke soorten waarbij je wellicht moet af vragen is preventief raadzaam en is het van toegevoegde waarde.

Belangrijkste is dat je zorg voor optimale omstandigheden, water, voer, stress voor jouw soort vis. Dan voorkom je een hoop ellende. Een jonge maanvis op 20 graden en 1 keer per dag voeren kun je behandelen wat je wil maar dat gaat gewoon niet goed komen.

Vandaag de 2de behandeling gegeven.
De vissen die stipjes hadden/hebben, daarvan zijn de meeste stipjes weg.

Sommigen hebben wat dikkere witte stipjes bij de rugvin of in de staartvin.
Deze stipjes zijn net wat dikker dan de andere stipjes.
Het is geen pluisje of schimmel,...het zijn echt stipjes.
Het meeste zie ik het bij de Kardinalen.
En hier- en daar op een Platy.
De stippen ( groot+klein), zijn niet vermeerderd in elk geval.

Vissen lijken actiever, schuren amper meer tegen de planten en schieten niet als een idioot door de bak heen.
Net toen vanmorgen de lampen aan gingen zag ik dat een Platy snel kort over de bodem schuurde.
Daarna niet weer gezien dat hij dat deed.

Ik hoop dat die net wat dikkere stippen ook snel verdwijnen....
Zo niet, dan ga ik na de waterwissel op de 7de dag een kleine herhaling doen van de kuur.

Ben blij met dit merk medicatie.
Inderdaad ideaal voor grotere aquariums.
Met bijvoorbeeld Colombo had ik twee flesjes ofzo nodig gehad, was het water groen/blauw gekleurd en waarschijnlijk de bacteriecultuur ook om zeep.
De Manaus Manacil kleurt het water niet, vernielt de bacteriecultuur niet en zelfs mijn garnalen kunnen er tegen.
Plus in verhouding is dit merk veel voordeliger voor grotere aquariums.
Aanschaf is iets prijzig, maar je kan het lang bewaren.

Vandaag de 2de behandeling gegeven.
De vissen die stipjes hadden/hebben, daarvan zijn de meeste stipjes weg.

Sommigen hebben wat dikkere witte stipjes bij de rugvin of in de staartvin.
Deze stipjes zijn net wat dikker dan de andere stipjes.
Het is geen pluisje of schimmel,...het zijn echt stipjes.
Het meeste zie ik het bij de Kardinalen.
En hier- en daar op een Platy.
De stippen ( groot+klein), zijn niet vermeerderd in elk geval.

Vissen lijken actiever, schuren amper meer tegen de planten en schieten niet als een idioot door de bak heen.
Net toen vanmorgen de lampen aan gingen zag ik dat een Platy snel kort over de bodem schuurde.
Daarna niet weer gezien dat hij dat deed.

Ik hoop dat die net wat dikkere stippen ook snel verdwijnen....
Zo niet, dan ga ik na de waterwissel op de 7de dag een kleine herhaling doen van de kuur.

Ben blij met dit merk medicatie.
Inderdaad ideaal voor grotere aquariums.
Met bijvoorbeeld Colombo had ik twee flesjes ofzo nodig gehad, was het water groen/blauw gekleurd en waarschijnlijk de bacteriecultuur ook om zeep.
De Manaus Manacil kleurt het water niet, vernielt de bacteriecultuur niet en zelfs mijn garnalen kunnen er tegen.
Plus in verhouding is dit merk veel voordeliger voor grotere aquariums.
Aanschaf is iets prijzig, maar je kan het lang bewaren.
Goed om te lezen je zie resultaat.

De grotere stippen kunnen ook ophoping zijn van de slijmhuid. Vissen maken slijmhuid aan als ze ergens last van hebben. Ze kunnen een dik regenjasje en ook plaatselijke pleisters maken om zich te beschermen tegen ongerief. In de vinnen kunnen ook adertjes zijn beschadigd wat plekjes kan geven wat nooit meer weg gaat. Heeft met nitriet te maken. Ik heb het ooit ergens gepost maar waar ? Hoeft niet bij jouw zijn gebeurd maar al voor aankoop last van hebben gehad. Soort van gasbelletjes in ader.

zit der coper in je medicijn want dat is vaak waar de garnalen niet tegen kunnen of je hebt sterken ras😛

zit der coper in je medicijn want dat is vaak waar de garnalen niet tegen kunnen of je hebt sterken ras😛

Geen idee of er koper in zit.
De Japonica's ( groot) zie ik gewoon lopen en de Vuurtjes ook.

Vandaag de laatste dosis van de kuur gegeven.
Gister zag ik een paar keer een Platy schuren.
Rest van de vissen leken dat niet meer te doen.
De meeste stippen zijn weg.
Ik zie bij enkele Kardinalen nog wel een stipje, hopelijk verdwijnen deze stippen snel.

Wat mij opvalt is dat sommige kardinalen een grijze waas over zich hebben...net of de glans wat weg is/vervaagd is.
Zou dat de slijmhuid zijn die geïrriteerd is ofzo?
Ik hoop dat dat snel herstelt ook.

Een week later en alleen drie Kardinalen met elk enkele mini stipjes.
Ik heb er een dosis Manaus Manacil in gedaan.
Hopelijk na deze kuur van de stip af.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan