Wat is er nieuw

Witte stip vraag

• Onderwerp starter Onderwerp starter ap1992
  • Startdatum Startdatum
A

ap1992

Guest
Hallo,

Ik sinds ongeveer 9 dagen geleden dat onze dwerg Goerami witte stippen had. Nadat ik hier al wat over had rondgevraagd toch eerst maar even aangekeken onder andere omdat hij zich niet liet vangen en ik niet onnodig de rest van de vissen en planten medicatie wou toedienen.
Nou is het sinds een dag of 6 geleden (3 dagen nadat we het voor het eerst constateerden) dat ons Antennebaars koppel ook een aantal stippen kreeg. Inmiddels hebben we de hele bak nu 5 dagen behandeld met Esha Exit en het is wel iets minder geworden maar nog niet weg.
Ik heb de temperatuur verder niet omhoog geschroefd omdat ik niet zeker wist of al onze vissen daar tegen kunnen.

Wij hebben:
- 4 Maanvissen
- Koppel dwerg goerami
- Koppel Antennebaars
- 6 Corydoras
- 10 Kegelvlek Espei
- 2 Algeneters
- 6 guppies

Nou vraag ik mij af wat verstandig is om nu te doen?
Kunnen we Exit langer gebruiken dan 5 dagen en/of moet de temperatuur dan toch omhoog?
Of moeten we eerst weer een groot deel water vervangen en ze even 'tot rust laten komen' voordat we weer gaan behandelen?

Gr. Aaldert

als vissen witte stip krijgen dan hebben ze last van een aanval van wimperdiertjes, deze graven zich in de huid van de gastheer en kunnen daarom niet direct bestreden worden, maar alleen secondair. De wimperdiertjes hebben een levenscyclus van ongeveer 22 dagen, en laten gedurende deze periode "nakomelingen" los in het water , die gaan dan ook weer op zoek naar nieuwe gastheren. Water boven 27*C remt de voortplanting maar stopt deze niet.
Deze nakomelingen bestrijden is de enige methode om van witte stip af te komen. Daartoe gebruik je een preparaat dat je toevoegt aan het water, dit doodt de nakomelingen. Hieruit volgt dat je, de dosering van de medicatie zeer stipt moet volgen. Haal alle filtermedia uit je filter, en filter alleen over watten anders NIKS.
Geen water wissel gedurende 30 dagen. Daarna waterwissel 60% en de filter een week laten draaien met actieve KOOL en watten. Na die week, weer waterwissel 40% en de filtermedia weggooien. Filter opnieuw, zoals gewend vullen en dan ben je van de plaag af.

Ter aanvulling. Het witte wat je op de vis zie is niet het beestje an sich maar beschadigde/opgehoopte huid. Dit heeft ook tijd nodig om te verdwijnen/herstellen. Het is niet zo dat het witte stipje als zijnde beestje eraf valt wat sommige denken.

als vissen witte stip krijgen dan hebben ze last van een aanval van wimperdiertjes, deze graven zich in de huid van de gastheer en kunnen daarom niet direct bestreden worden, maar alleen secondair. De wimperdiertjes hebben een levenscyclus van ongeveer 22 dagen, en laten gedurende deze periode "nakomelingen" los in het water , die gaan dan ook weer op zoek naar nieuwe gastheren. Water boven 27*C remt de voortplanting maar stopt deze niet.
Deze nakomelingen bestrijden is de enige methode om van witte stip af te komen. Daartoe gebruik je een preparaat dat je toevoegt aan het water, dit doodt de nakomelingen. Hieruit volgt dat je, de dosering van de medicatie zeer stipt moet volgen. Haal alle filtermedia uit je filter, en filter alleen over watten anders NIKS.
Geen water wissel gedurende 30 dagen. Daarna waterwissel 60% en de filter een week laten draaien met actieve KOOL en watten. Na die week, weer waterwissel 40% en de filtermedia weggooien. Filter opnieuw, zoals gewend vullen en dan ben je van de plaag af.

Nu wat wakker en las het stukje nog eens. Vind dit wel een erg omslachtige manier wat bijna niet te doen is. Filtermedia eruit en dan 30 dagen geen waterwissel dat gaat nooit goed komen. Ikzelf behandel juist filtermedia mee om daar ook de ellende in te doden. Begrijp wel als je het een maand eruit haal dat de levens cyclus ook op ruimt maar dan geen water wissel lijkt me onmogelijk. Beter een middel gebruiken die je bacterieen niet aan tast.

En dan de allerbelangrijkste oorzaak: stress. Als vissen stress hebben en dat geldt zeker voor cichliden, worden/zijn ze vatbaar voor ziektes en witte stip is daar een voorbeeld van.

@michelle1 : Mag ik vernemen waar je de wijsheid vandaan haalt dat een maand geen water wisselen niet haalbaar is? Wat gebeurt er dan volgens jou voor vreselijks?
Gaan alle vissen dood? Sterven de planten af? Gaat het water stinken? Kruipen je garnalen en slakken ( indien aanwezig) uit je bak?
Ben zeer benieuwd naar je redenen om zo stellig te poneren dat 30 dagen geen waterwissel niet kan! Leer altijd graag bij, ook na 50 jaar hobbyen!

@michelle1 : Mag ik vernemen waar je de wijsheid vandaan haalt dat een maand geen water wisselen niet haalbaar is? Wat gebeurt er dan volgens jou voor vreselijks?
Gaan alle vissen dood? Sterven de planten af? Gaat het water stinken? Kruipen je garnalen en slakken ( indien aanwezig) uit je bak?
Ben zeer benieuwd naar je redenen om zo stellig te poneren dat 30 dagen geen waterwissel niet kan! Leer altijd graag bij, ook na 50 jaar hobbyen!
Als minder ervaren aquariaan jou wat bij te leren is me een eer maar ik weet zeker dat het nog wel ergens diep in je hoofd zit 😉

Zonder ingedraaid filtermedia kruipt mijn slak er niet uit maar die raced er uit (als hij snel genoeg is🤔 ) en de rest zal inderdaad dood gaan. Zonder filtermedia met alleen watten zal mijn watertje binnen een dag veel te hoge hoge NH3 en NO2 hebben, laat staan na 5 dagen. Nu heb ik wel zeer vervuilende vissen maar kleinere vissen met minder vervuiling een paar weken filtermedia met 0 bacties om vuil om te zetten zullen waterwaardes ook oplopen dat kan je alleen ondervangen met verversingen. Kool zal dit euvel ook niet oplossen. Dan zou ik eerder kiezen voor zeoliet.

Maar een veel eenvoudigere keuze is een middel te kiezen waar je het filter kan laten draaien en iets te nemen zonder bacterie sterfte van het filter.

Planten doe ik niet aan en elk aquarium is anders maar het lijkt me zeker raadzaam om je watertje te meten en indien nodig water te verversen.

Kijk nu wordt het helemaal duidelijk! Je hebt a) geen planten en b) sterk vervuilende vissen. In die omstandigheden moet ik jou absoluut volkomen gelijk geven.....!
Ik heb ook wel zo'n bakken gehad en ja, dan heb je groot gelijk. Zo zie je maar weer dat er zeer grote verschillen kunnen ontstaan. Ik ben uitgegaan van een gezelschaps/planten bak met de normale range aan planten ( sterk waterzuiverend) en vissen die niet zo sterk vervuilen. En ja dan lukt datgene wat ik schrijf heel erg goed.

Zoals zo vaak in onze hobby hebben we allebei evenveel gelijk, het is maar vanuit welke insteek je redeneert. Bedankt voor je opbouwende commentaar!:thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan