Wat is er nieuw

Witte stip

• Onderwerp starter Onderwerp starter ap1992
  • Startdatum Startdatum
A

ap1992

Guest
Hallo,

Mijn vriendin en ik hebben sinds een aantal weken een aquarium die inmiddels goed ingedraaid is. Nou hebben we sinds een aantal dagen een nieuw aantal vissen die het allemaal goed naar hun zin lijken te hebben.
Nou is ons vandaag opgevallen dat onze mannelijke Dwerggourami ineens een aantal witte stippen op zijn vinnen en lijf heeft. (hij eet nog prima en laat zich zien)

Nou heb ik een aantal vragen:

1: Gaat het inderdaad om witte stip?
2: Zo ja, kunnen we iets doen om ervoor te zorgen dat dit uit zichzelf over gaat? de waterwaardes zijn allemaal getest en waren prima. Er zijn inmiddels wat drijfplanten toegevoegd waar hij zichtbaar blij mee is.
3: Mochten we toch medicatie moeten gebruiken, welke raden jullie aan? door de stenen/hout en planten die wij in onze bak hebben is het erg lastig om hem te vangen, is er medicatie die we kunnen gebruiken in onze bestaande bak zonder dat we de filter uit elkaar hoeven te halen o.i.d.

Gr. Aaldert

Bijlagen

• GOURAMI.jpg
    GOURAMI.jpg
    115.6 KB · Weergaven: 192
Hoi Aaldert,

Op basis van deze foto is niet 100% te zeggen of het stip is, denk ik.
Ik zou zeggen: slaap er een nachtje over (het is nu toch donker en alles is dicht) en kijk morgen hoe de vis eruitziet. Zie je een duidelijke vermeerdering van de stippen, dan kan het best eens witte stip zijn.
In dat geval zou ik gewoon even langs een aquariumwinkel gaan en vragen om medicatie tegen witte stip. Probeer dan naar een speciaalzaak te gaan als het even kan, zodat je mensen treft die vaker met dit bijltje hebben gehakt en je goed kunnen adviseren. Een veel verkocht middel is Esha Exit, maar er zijn er meer. Goed de instructies opvolgen en je vis is er gauw weer bovenop. (Maar eerst dus even kijken of het überhaupt stip is.)

Witte stip kan soms zonder medicatie overgaan, maar ik zou er niet op rekenen. ^^

Good luck.

Hoi Gino,

Bedankt voor de reactie, er zijn misschien 2/3 stippen bij gekomen, hij eet en gedraagt zich wel gewoon.
We hebben gisteren al ''Cerpofor Femsee'' bij de aquariumwinkel gekocht. Alleen moeten we dan het filter demonteren etc. aangezien de vis zich niet wil laten vangen voor de quarantainebak en willen we eigenlijk onze andere vissen (/planten) niet onnodig medicatie geven.
Dus we hopen dat er een betere oplossing is.
Komt het vaker voor dat vissen met witte stip er zelf weinig tot geen last van hebben, en dan (hopelijk) er zelf boven op kunnen komen?

Je zult alles moeten behandelen. Even stukje tekst gepikt.

breekt hij door de huid van de vis heen en verlaat zijn gastheer. De vrijzwemmende parasiet zwemt vervolgens naar de bodem en hecht zich aan planten en bodemmateriaal, waar hij zich inkapselt. In de parasiet vinden nu meerdere celdelingen plaats. Op deze manier kunnen in korte tijd veel ciliosporen (18 tot 22 micrometer) vrijkomen. Deze sporen zwemmen naar een gastheervis, boren zich door de huid en kapselen zich in.

Waarom filter demonteren? Je zou deze even op een emmer kunnen zetten maar de kans dat het in je filter zit is ook groot.

Je moet wel extra beluchten dus als je filter eruit haal zul je luchtpomp erin moeten doen. Anders outlet van je filter omhoog richten. Kool uit filter!!!

Het witte wat je op de vis zie is niet het beesje ansich. Die kun je niet zien met blote oog. Het witte wat je zie is beschadiging van de slijmhuid en gaat dus niet meteen weg. Je mag in ieder geval niet meer stipjes gaan zien tijdens en na de kuur.

Ik denk dat het vaak gebeurt dat "een" aandoening waarbij witte plekken komen kijken, gelijk voor witte stip wordt aangezien. Als dat dan uit zichzelf weggaat, concludeert men: goh, bij mij is witte stip zomaar weer verdwenen.

Als er echt witte stip uitbreekt, ontstaat er een soort kettingreactie van toenemende aantallen ziekteverwekkers en zie je al snel dat ook gezonde vissen besmet raken, en op hun beurt weer besmettingsbronnen worden.

Ik heb in jouw geval nog steeds twijfels of dit wel stip is hoor. Vind het moeilijk om op basis van deze info medicatie aan te bevelen.

Liggen de witte plekken plat op het lichaam? Of steken ze duidelijk uit?

Ik merkte op een bepaald moment bij meerdere bewoners ook witte stippen. Op het moment dat het bij 1 vis zichtbaar was maakte ik me nog niet heel druk maar zodra het zich ging verspreiden heb ik met Esha exit aangeschaft en volgens de instructies gedoseerd.
Zou het nog heel even aankijken of het bij 1 bewoner blijft of het zich verspreid naar meerdere. Als het bij 1 bewoner blijft dan is het toch iets anders

Bedankt allemaal voor de reacties, we kijken het nog even aan. Mocht de Goerami of andere vissen meer stippen krijgen dan gaan we alles toch maar behandelen.

@Gino het meer kleine witte vlekjes/puntjes, het hangt er ook een beetje vanaf hoe het licht er op staat hoe goed je ze kan zien.

En? Hoe is het afgelopen? Nog meer bewoners met witte stippen of is het bij de gourami gebleven?

Met de vissen lijkt alles nog goed. De goerami heeft nog steeds een aantal kleine stipjes, maar het is niet erger geworden. De bak wordt nu langzaam overgenomen door hydra en alg, wordt zo langzaam aan een fulltime baan haha

Flubenol helpt goed tegen hydra

Thanks! Flubenol staat op de bestellijst! Bij de aquariumspeciaalzaak hier in de buurt hadden ze er nog nooit van gehoord😅

Weet je zeker dat het hydra is?

Hier twee plaatjes om mee te vergelijken. Maar één van de twee is hydra. 🙂 Van de andere heb ik de naam zo even niet paraat, maar die is onschuldig.

hydra_v_1426285808.jpg

20210319_144019.jpg

Ooooohh, de onderste is hydra toch? Wij hebben die bovenste dingetjes overal zitten, dacht na uitgebreid Googlen dat het baby hydra's waren. Heb je daar toevallig meer informatie over? kan er niks over vinden..

Mosseldiertjes is geloof ik de Nederlandse benaming. Ik had deze 2 jaar terug zelf ook opeens in mijn bakken. Het duurde toen even voor ik wist wat ze waren, want ze lijken inderdaad op (een voorstadium van) hydra. Zijn vanzelf weer weggegaan bij mij, maar het heeft even geduurd. Flubenol heeft destijds niets uitgehaald.

Die beestjes schijnen enkel te gedijen in schoon water. Beschouw het dus maar als compliment. ^^

Dat is goed nieuws. In elk geval 1 zorg minder 🙂. Bedankt voor de hulp!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan