Wat is er nieuw

witte stip?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter brianovitch
  • Startdatum Startdatum
B

brianovitch

Guest
Beste,

sinds een week een aquarium opgestart...nu al een ziekte erin. heb al een paar dode vissen. Een paar vissen vertonen een soort witte bolletjes, lijken net luchtbelletjes. ben nu aan het behandelen met esha2000, vandaag laatste kuurdag maar lijkt niet te verbeteren. schroef ook elke dag heel iets de temperatuur op. iemand ideeen? ben vooral bang dat alles dood gaat, zou doodzonde wezen natuurlijk
 
Hoe hoog heb je de temperatuur?
 
op het moment zo'n 27 a 28 graden..loopt langzaam op omdat ik hem net weer iets heb opgeschroeft
 
Tegen witte stip, minimaal 31 graden. Zeker 5 dagen achtereen.
 
ja maar moet toch langzaam opgevoerd worden? ze zijn ook onrustig en schuren met de zijkant over het grind
 
maar ik kan verder dus niets doen?
 
Temperatuur zou het moeten doen verdwijnen.
Overigens is het niet heel direct dodelijk,dat duurt wel even.
Zijn alle vissen besmet?
 
wel veel...ligt nu weer gup dood te gaan...heb al wel behoorlijk wat sterfte gehad, nu zo'n 3 of 4. hij ademt nog maar ligt op zijn rug
 
Je bak staat net een week, weet je de no2 Waarde? Verversen van water kan geen kwaad in deze.
 
heb het eergisteren nog ververst, geen idee van die waardes, heb geen testspul
 
een van die zebradanio's loopt steeds achter de anderen aan te jagen, is dat ook een symptoom? is er nog iets te redden aan te gup?
 
Denk dat Alex gelijk heeft : ammonia + nitriet + temperatuurverhoging = schurende en stikkende vissen.
 
Ga je waterwaarde's laten meten en begin met dagelijks 50% verversen. Wel je filter met rust laten dus niet schoonmaken.
 
Maar de bak draait net een week en nu al vissen erin dan? Dan is je biologisch evenwicht ook nog niet goed lijkt mij. Of heb je de bak wel een aantal weken laten indraaien?
 
ik heb hem nu zowat 2 weken draaien met wat visjes er in..daarvoor een week en begonnen met direct een bacteriecultuurtje er in, stond op het busje dat vis toevoegen na 1 dag al kon, heb toch nog even gewacht. maar het kan zijn dat het biologisch evenwicht toch niet optimaal was, ga morgen waterwaardes laten testen en foto's van visjes laten zien. de temp. zit nu op 30/31 graden
 
Heb je esha EXIT ook al eens geprobeerd?
Dit heeft bij mij toen wel gelopen en had de temperatuur omhoog gezet.
 
water nu op 30 graden, langs dierenspeciaalzaak gegaan, water laten testen...waardes waren perfect alleen wat laag co2 gehalte maar dat moet voor de visjes niet uitmaken. Exit opgehaald en toegevoegd ik was klaar met dat halve gezeur met temperatuur en esha2000 dat niet echt tegen stip werkt. kijken of het nu wel gaat!
 
Op zich moet de Exit wel gaan helpen wel goed je vissen in de gaten houden meestal moet je ook extra beluchten tijdens medicatie.
 
Advoc-Aad van de duivel :

1 Witte Stip ziet er niet uit als luchtbelletjes volgens mij. Niet iedere witte stip is de ziekte Witte Stip.
2 Esha 2000 is geen Witte Stip medicatie, dus als dat het is, werkt dat ook niet.
3 Vissen die binnen enkele dagen stervende zijn is apart voor Witte Stip.
4 Het toevoegen bacterien, vervangt niet het indraaien van een bak en werkt uitsluitend bij een beperkte bezetting.
4 Waarden die volgens de winkel perfect zijn zeggen mij niets : Waar is op gemeten en wat zijn de waarden : Als ze dan ook een te laag CO2 gehalte aangeven kan je helemaal je vraagtekens zetten.

Kan je foto's plaatsen?
 
ik heb op het moment geen mogelijkheid om extra te beluchten, ze zullen het er zo mee moeten doen. De precieze waarden zijn mij onbekend, is mij alleen verteld dat ze zo goed waren.
Hieronder volgen de foto's van (een) zieke vis.

rugzwemmer_ziek1.jpg


rugzwemmer_ziek2.jpg


Nu is mijn zwaarddrager vrouw steeds bij deze vis de vinnen aan het afkouwen. Heb haar(de zwaarddrager) nu tijdelijk in een kweekbakje totdat ik weet wat ik ermee aan moet, het is natuurlijk niets die vis in dat kleine bakje. Heeft iemand suggesties? Ben er te laat achter gekomen en nu is zij vin alleen nog een stompje..ben bang dat dat niet meer aan groeit.
 
Kan je de uitstroom van de filter niet boven water zetten voor beluchting?
 
Is zo'n juwel aquarium waar alles in zit, kan eventueel proberen een slangetje er aan te maken. Pompje moet anders helemaal boven water en werkt het filter niet. Weet iemand een oplossing voor mijn zwaardrager-aanvreet probleem?

(ook even een recente foto van de zieke rugzwemmer, andere vissen hebben het ook maar een stuk minder)

rugzwemmerziek3.jpg
 
Zou die staartvin weer aangroeien? ook een oog heeft een witte waas, betekend dit dat hij aan dat oog blind is? ik kan al zien dat de exit werkt! de witte puntjes worden al minder. Heb de zwaarddrager weer terug moeten doen...hopen dat hij nu ophoudt met kouwen aan de vinnen.

[edit]

Helaas..nu zijn de zwaardragers..man en vrouw aan zijn vinnen aan het happen, hij houdt zo niets over. Wat kan hier de reden voor zijn, zwaardragers staan toch niet bekend om dit gedrag? en wat kan ik er aan doen? kan ze moeilijk samen een hele tijd in een kweekbakje zetten
 
Vandaag opnieuw de vrouwelijke zwaarddrager apart gezet, baal wel dat ik nu geen quarantaine bak heb...komt als het goed is binnenkort aan(60x30x30) Nu heb ik wel geconstateerd dat als de vrouwelijke zwaardrager weg is, de man ook geen interesse meer toont. voor alsnog lijkt de witte stip op terugkeer. Ben benieuwd of die witte waas over het oog van de rugzwemmer weg trekt, hij lijkt mij aan dat oog blind te zijn en waarschijnlijk als een gevolg van de witte stip. Ook ben ik benieuwd of zijn staartvin ooit nog zal aangroeien aangezien het leven er ook af is...Hopen op het beste dan maar! iemand nog idee�n voor het in quarantaine zetten van OF de rugzwemmer(8 a 10 cm?) OF de vrouwelijke zwaarddrager(3 a 4 cm)
 
Je kan EXIT ook langer door doseren. Dus niet de dosering verhogen maar de Dag 3 dosering een aantal dagen volhouden totdat de witte stip weg is.
 
Komt de zeurkous weer : Hoe groot is je bak precies (heb dat misschien gemist). Deze Eupterus worden wat groter !!!
Ik denk dat je allerlei kwalen tegelijk hebt : Witte Stip, Vinrot, bacteriele infectie op het oog etc etc...
Oorzaak waarschijnlijk toch te snel vis erin, die verzwakken door de slechte waterwaarden en vervolgens door iedere ziekteverwekker die voorbij komt worden aangetast. Je dient voor alles de hele bak te behandelen met zowel een bacterieel middel als een Witte Stip middel. Gezien de stand van zaken zou ik zeggen tegelijk, want wat het eerste dodelijk is, is niet in te schatten ben ik bang. Ik zou er wel degelijk een luchtsteen inhangen.
Of dit visje het gaat halen durf ik niet te zeggen.

Groet,
Aad
 
Als reactie op het gepik van de zwaarddragers:
Deze vissen kunnen erg gemeen doen tegen zwakkere vissen (in dit geval de S. eupterus). Dit heb ik zelf ook eens gezien. Heel irritant gedrag.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan