Wat is er nieuw

Witte stipjes op vinnen en bloedvlekje bij borstvin

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bláckfur
  • Startdatum Startdatum
B

Bláckfur

Guest
Hallo allemaal,

E�n van mijn vissen heeft soort van witte stipjes op het eind van de vinnen. Ook heeft hij een bloedvlekje bij zijn rechter borstvin, en hij hangt ook stil..

Hier zijn de foto's van de witte stipjes op zijn vinnen:

6OqCs9RwsVJUqoamAxGrh0HL40_pV-is.jpeg

Hier is de foto van dat bloedvlekje bij zijn rechter borstvin:

Mijn andere vis mankeert helemaal niks en is gewoon gezond, dus ik vind het raar dat de andere vis van die rare witte plekjes en een bloedvlek heeft.

Wat moet ik doen om dit weg te krijgen? Ik hoop dat hij nog te redden is.

Met vriendelijke groet,
Brian

Laat je hele bak eens zien.
Wat zijn je waterwaarden?
Vertel eens wat meer.

Dit zijn de afmetingen van het aquarium; Juwel Aquarium:

30 cm breed
40,3 cm hoog
60,4 cm lang

De temperatuur van het water is 25� C.

Het aquarium moet nog schoongemaakt en het water moet nog ververst worden. Zou het hieraan liggen?

Hier is een foto van het aquarium (De foto is niet scherp, hij is verkleint, anders wordt de pagina erg lang.):

kPpfgQzFuny25482VTQqF98wEvXMN8sr.jpeg

Is het handig als ik eSHa 2000 en eSHa Optima gebruik?

Hier ga je geen leuke reacties op krijgen ben ik bang....een goudvis heeft minimaal 50 liter per vis nodig..simpelweg..omdat een goudvis best wel heel groot kan worden...15 tot 25 cm is normaal...het verhaal: de vis zal zich aanpassen aan de bakmaat is complete nonsens..degene die dat bedacht heeft...mogen ze van mij ook in een iets te klein hokje plaatsen.

Lees dit maar even door: http://www.aquariumfans.nl/goudvissen-wat-moet-je-weten

De vis groeit qua lengte niet veel meer...maar groeit van binnen door..zodat uiteindelijk de vis het loodje gaat leggen.
Je doet er dus verstandig aan...om deze vissen in een vijver te plaatsen of te laten plaatsen.
Er schijnen zelf opvang adressen te zijn voor vissen..geloof dat elke provincie er wel 1 heeft...google is your best friend!

Aquariaan1967 zei:
Hier ga je geen leuke reacties op krijgen ben ik bang....een goudvis heeft minimaal 50 liter per vis nodig..simpelweg..omdat een goudvis best wel heel groot kan worden...15 tot 25 cm is normaal...het verhaal: de vis zal zich aanpassen aan de bakmaat is complete nonsens..degene die dat bedacht heeft...mogen ze van mij ook in een iets te klein hokje plaatsen.

Lees dit maar even door: http://www.aquariumfans.nl/goudvissen-wat-moet-je-weten

De vis groeit qua lengte niet veel meer...maar groeit van binnen door..zodat uiteindelijk de vis het loodje gaat leggen.
Je doet er dus verstandig aan...om deze vissen in een vijver te plaatsen of te laten plaatsen.
Er schijnen zelf opvang adressen te zijn voor vissen..geloof dat elke provincie er wel 1 heeft...google is your best friend!
Dat is mij al eerder verteld, daarom had ik dat aquarium gekocht.
Als ik eerlijk moet zijn, geloof ik dat niet echt, omdat volgens mij groeit een vis naar de mate van de bak, en omdat de ene helft wel zegt dat dat waar is en de andere helft zegt dat dat niet zo is. Ook denk ik dat dit een infectie is meer dan zijn groeiende organen.

Nog zo'n wijsneus 😉
Het is geen onzin want het is wetenschappelijk bewezen dat de vissen vergroeien 🙂 wat je nu hebt lijkt me iets van vinrot maar dat dit niet kan komen door een te klein aquarium is onzin. Ik denk noujuist dat het hier door komt. Vissen die naar behoren gehouden en verzorgt worden zijn niet zo snel ziek. Vaak worden vissen ziek als hun leefmilieu vervuild is en of te klein/slecht of vaak net na transport wanneer de vissen erg veel stress hebben.
Dus toch raadzaam ze elders onder te gaan brengen. Bijkomend het feit dat de 50 liter per vis echt minimaal is en dit geld dan voor sluiers en niet voor gewone goudvissen. Deze hebben nog meer ruimte nodig en zijn eigenlijk niet te houden in een aquarium 🙂
Je hoeft het niet te geloven maar zou toch eens goed na gaan denken over een overplaatsing naar een vijver. Is voor de vissen een heel stuk beter.
En nee denk niet dat esha je gaat helpen eerder een ander zwaarder middel. Esha is al te veel gebruikt en werkt daardoor vaak niet meer.

De gevolgen van vergroeien zijn duidelijk te zien bij autopsies op zulke vissen. Dat kan je niet willen geloven, maar het is gewoon zo. Gewone goudvissen hebben minimaal 300 cm. zwemruimte en 200l. per vis nodig. Dat is heel wat anders dan een 60 cm. bakje.

Ik zou behandelen met Bactopur van Sera of Bactyfec van Colombo en ja, dergelijke aandoeningen ontstaan door slechte huisvesting.

@ aquariaan1967
15-25 cm. is niet normaal voor goudvissen, ze horen veel groter te worden.

Jones zei:
De gevolgen van vergroeien zijn duidelijk te zien bij autopsies op zulke vissen. Dat kan je niet willen geloven, maar het is gewoon zo. Gewone goudvissen hebben minimaal 300 cm. zwemruimte en 200l. per vis nodig. Dat is heel wat anders dan een 60 cm. bakje.

Ik zou behandelen met Bactopur van Sera of Bactyfec van Colombo en ja, dergelijke aandoeningen ontstaan door slechte huisvesting.

@ aquariaan1967
15-25 cm. is niet normaal voor goudvissen, ze horen veel groter te worden.

Momenteel gebruik ik nu eSHa 2000 om te kijken of het helpt. Als dit niet helpt dan probeer ik Bactopur van Sera of Bactyfec van Colombo.

Bl�ckfur zei:

30 cm breed
40,3 cm hoog
60,4 cm lang

Het aquarium moet nog schoongemaakt en het water moet nog ververst worden. Zou het hieraan liggen?

Hier is een foto van het aquarium (De foto is niet scherp, hij is verkleint, anders wordt de pagina erg lang.):

pRHPVWKK9XAckMmg60pbPbEhvXzAb6ev.jpeg

Hoe vaak ververs je het water? Dit speelt een grote rol in het welzijn van je vissen. Nitraat is in kleine concentraties niet zo schadelijk, maar als het zich blijft ophopen wordt het giftig.

Hoe lang heb je het aquarium al?
Is deze goed ingedraaid?

Succes met je vissen, en ik hoop dat je het advies van je forumleden ter harte neemt.

Broodjekaas zei:
Bl�ckfur zei:

30 cm breed
40,3 cm hoog
60,4 cm lang

hYB0BCCx9HaSySBPxJPp9VhUAktfP4lP.jpeg

Hoe vaak ververs je het water? Dit speelt een grote rol in het welzijn van je vissen. Nitraat is in kleine concentraties niet zo schadelijk, maar als het zich blijft ophopen wordt het giftig.

Hoe lang heb je het aquarium al?
Is deze goed ingedraaid?

Succes met je vissen, en ik hoop dat je het advies van je forumleden ter harte neemt.
Elke maand wordt het water ververst, er zit ook een pomp in.

Het aquarium heb ik al ongeveer een jaartje, misschien minder. En wat bedoel je precies met ingedraaid?

Dit ga je niet leuk vinden maar heb medelijden met je sluiers, niet geheel lullig bedoeld.

1 keer per maand verversen, kan je net zo goed de sluiers met je handen vermoorden, is sneller en minder inhumaan.

Je hebt al een te kleine leefomgeving, en dan ververs je ook nog is maar 1 keer per maand, wat eigenlijk dan twee-wekelijks of meer moet gebeuren.

En indraaien is je bak 4 weken +- laten draaien met filter planten etc ZONDER vis een bacteriecultuur laten groeien.

Zodat je water stabiel is, dus dat je vissen dit nu hebben, is eigenlijk beetje eigen schuld dikkebult 😛

Twee wekelijks? Doe maar dagelijks met deze bak en vissen.

Ja ik wou het zelf niet zeggen, maar ik heb zelf ook de fout gemaakt, maar heb ze toen gelijk die zomer in de vijver gezet, they lived about 5 years 🙂

Als het aquarium al een jaartje gevuld is geweest, dan is deze wel ingedraaid.

Met indraaien bedoelt men het laten groeien van goede/nuttige bacteri�n.

Dit heeft alles te maken met het afbreken van schadelijke stoffen die vissen van nature afgeven aan het water. Misschien heb je dit wel eens gehad op de middelbare school als de stikstofcyclus.

Vissen en hun afval geven Ammoniak af aan het water, en dit is zeer giftig voor de vissen.

Gelukkig zijn er twee groepen bacteri�n die dit zeer giftige stofje omzetten (met een tussenstap) naar een stuk minder schadelijke stof; Namelijk Nitraat.

In de natuur wordt dit stofje weer (langzaam) opgenomen door algen of planten, maar in een aquarium moet je dit op reguliere basis uit het water verwijderen door het uitvoeren van waterverversingen.

Het loont om de stikstofcyclus even te leren kennen als je een keertje een uurtje over hebt. Het internet staat er vol van, en er zal vast een topic over bestaan op dit forum. Wanneer je deze cyclus een beetje kent, zal je begrijpen waarom het goed is voor de vissen als je wat vaker het water ververst.

En jongens, laten we het even netjes houden.

Broodjekaas zei:
En jongens, laten we het even netjes houden.

als hij/zij netjes tegen de vissen doet 😉 1x per maand en omdat het aquarium ingedraaid is is de grootste onzin die ik ooooit gehoord heb. Heb al veel lompe dingen gehoord maar sorry hoor deze komt toch in mn top 3.
zeg niet dat jij lomp bent maar wil toch wel eens weten wie jou dit heeft wijsgemaakt.
met deze bezetting en zo'n klein aquarium moet je minimaal 1x in de 2 dagen bijna 100% verversen en heeft niks te maken dat je aquarium goed is ingedraaid.
vissen scheiden groei hormonen uit en poepen en plassen. Dit moet je gewoon verwijderen om je vissen gezond te houden daarom dat jr ververst. En aangezien goudvissen enorme vervuilers zijn is 1x in de 2 dagen echt een must en niet 1x in de maand.
maar dit word volgens mij weer zo'n gebed zonder eind want alles wat we zeggen is niet waar en word voor overdreven gezien.....

Hoi Bl�ckfur,
Het is vervelend om van iedereen kritiek te krijgen, maar ze hebben wel gelijk: deze vissen zijn veel te groot voor jouw formaat aquarium.
Of je vissen van binnen nou doorgroeien of niet, ze lijden onder een te kleine leefomgeving. Hun omgeving is niet groot genoeg voor ze en dat veroorzaakt stress in verschillende vormen. Een lichaam onder stress (zowel mentaal als fysiek) maakt minder antistoffen aan en heeft hierdoor een verzwakt immuunsysteem. Als het aquarium daarbij dan ook nog klein is en niet zeer regelmatig wordt verschoond, kan je er zeker van zijn dat er ziekte ontstaat. Ik vermoed dat jouw vis vinrot heeft, een bacteri�le infectie die vaak de kop opsteekt bij vervuild water.
Voor nu kan je proberen je vis te behandelen met een antibacterieel middel en ervoor zorgen dat je het water flink verschoont, maar zolang je geen verandering brengt in hun leefomgeving zullen de problemen alleen maar opstapelen.
Ik raad je dan ook aan om deze vissen onder te brengen bij iemand waar ze de ruimte krijgen die ze nodig hebben voor een diervriendelijk leven. Je kan dit aquarium dan gebruiken voor kleinere vissen of misschien nog wel beter voor garnaaltjes.

Je bent zeker niet de enige die met dit probleem zit hoor, het gebeurt constant en vaak krijgen mensen in de winkel ook niet het juiste advies. Lees je voortaan goed in over wat je in huis haalt voordat je naar de winkel gaat 🙂

Kom jongens het had erger gekund hij had ze ook in een kom kunnen houden.
de vissen zijn simpelweg gewoon te groot voor aquariums Nouja de meeste aquariums.
deze vissen zijn meer voor vijvers ze kunnen gewoon heel groot worden.
vaak worden ze verkocht als kleine simpele visjes voor in een kom,dit is dus echt dierenmishandeling en als de dierenwinkel er maar aan verdiend verkopen de meeste je gewoon alles.
doe ze dus ook niet terug naar een dierenwinkel gebeurt er misschien hetzelfde waarvoor jij ze dan wegdoet probeer ze liever ergens in een vijver te kunnen zetten die groot genoeg is!
het is ook niet helemaal jou schuld als je het echt niet weet maar zeg dan niet tegen mensen die er zo veel verstand van hebben dat het niet klopt wat ze zeggen wand waarom vraag je dan om advies?
maar een vis kan wel degelijk kapot groeien van binnen en dan groeien ze letterlijk dood.
maar de mensen die hier reageren willen jou advies geven en helpen met je probleem en als iets echt niet kan dan kan dat gewoon niet.
ik zou zeggen zoek zo snel mogelijk een mooie vijver voor ze.
maar je moet zelf weten wat je ermee doet wij kunnen alleen maar advies geven.

Ik waardeer echt dat jullie mij proberen te helpen en ik luister er echt naar, alleen is er hier niemand met een vijver en helaas heb ik zelf ook geen vijver. Ik heb gewoon de fout genomen door Goudvissen te kopen. Zelf heb ik ook echter geen verstand van Goudvissen. Sowieso denk ik dat ze niet lang meer leven vanwege wat ik uit jullie reacties haal. Maar wat zou ik met ze doen, ik wil ze eigenlijk helemaal niet weg doen, maar toch is dat beter voor ze.

Ik zou in jouw situatie in ieder geval beginnen met vaker het water verversen, zoals eerder aangegeven. Wat Mondeo ernet zei is niet overdreven; probeer even een week elke dag ongeveer de helft van het water te vervangen. Gebruik water van ongeveer dezelfde temperatuur als het aquariumwater. Elders in het forum zullen vast gedetailleerdere instructies staan op het gebied van aquarium onderhoud.

Je kan zoeken naar een grotere bak voor je vissen, en in de tussentijd kun je misschien de vissen tijdelijk in een grote speciekuip huisvesten met een filter en een zuurstofsteen. Niet ideaal of mooi, maar relatief goedkoop en beter voor je vissen dan een 60 liter aquarium. Kijk even rond op het forum hoe je forumgenoten hun goudvissen houden. (ik heb alleen een sluierstaart)

Als je vissen weer gezond en wel worden, kun je bepalen of je serieuze moeite (en geld) wil steken in je huisdieren. Anders is inderdaad een visopvang of vijver in de buurt een betere oplossing. Wellicht kun je het aquarium dat je nu hebt omtoveren tot een klein tropisch aquarium of een garnalen bakje.

Broodjekaas zei:
Ik zou in jouw situatie in ieder geval beginnen met vaker het water verversen, zoals eerder aangegeven. Wat Mondeo ernet zei is niet overdreven; probeer even een week elke dag ongeveer de helft van het water te vervangen. Gebruik water van ongeveer dezelfde temperatuur als het aquariumwater. Elders in het forum zullen vast gedetailleerdere instructies staan op het gebied van aquarium onderhoud.

Je kan zoeken naar een grotere bak voor je vissen, en in de tussentijd kun je misschien de vissen tijdelijk in een grote speciekuip huisvesten met een filter en een zuurstofsteen. Niet ideaal of mooi, maar relatief goedkoop en beter voor je vissen dan een 60 liter aquarium. Kijk even rond op het forum hoe je forumgenoten hun goudvissen houden. (ik heb alleen een sluierstaart)

Als je vissen weer gezond en wel worden, kun je bepalen of je serieuze moeite (en geld) wil steken in je huisdieren. Anders is inderdaad een visopvang of vijver in de buurt een betere oplossing. Wellicht kun je het aquarium dat je nu hebt omtoveren tot een klein tropisch aquarium of een garnalen bakje.

Ik ga proberen het water voor de komende week elke dag te verversen en ook veel vaker.

Mijn idee was ook als deze visjes uiteindelijk overleden zijn, dat ik dan voor veel kleinere gemengde visjes ga, zoals garnalen.

Het ziet er nu ook naar uit dat het bloedvlekje verminderd is.

Goudvissen kunnen 30 jaar oud worden dus het lijkt me geen optie om ze hierin te houden tot ze doodgaan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan