Wat is er nieuw

Witte vinnen, verkleuring en schimmel

  • Onderwerp starter Onderwerp starter ThEBoW
  • Startdatum Startdatum
T

ThEBoW

Guest
Beste lezers,

Graag doe ik hier verslag van de ziekte die ik ervaar in mijn aquarium. Graag hoor ik wat jullie denken dat het is en hoe ik het kan behandelen.

Mijn bak:
Juwel Rio 180: 100x40x50
waterwaardes niet bij de hand nu, maar kortgeleden nog laten meten en was zeer in orde.

Bezetting:
10x Black Molly
9x Neon Tetra
8x Kegelvlek barbeel
3x roodkop zalm
3x goud goerami
1x Ancistrus Cf. Cirrhosus
1x L-18 Golden Nugget
2x siamensis
5x platinum blue maanvis

hier een totaalplaatje, zodat je ook een idee hebt van de beplanting:
223731thebow_0_82_20140113_16.jpg


De maanvissen heb ik 2 weken geleden over mogen nemen van een vriend, de andere vissen zitten er al wat langer in. Behalve de kegelvlekjes, die zijn zo'n anderhalve week voor de maanvissen erbij gezet.
Het probleem zit hem vooral bij de kegelvlekjes. 2 dagen nadat ik die er in heb gezet, was er 1 dood. kan een keer gebeuren zou je zeggen, misschien van de stress ofzo. Daarna is het een paar dagen goed gegaan totdat de maanvissen erbij kwamen. Omdat ik die graag een goed onderkomen bied en gezond hou, ben ik de bak een stuk nauwlettender in de gaten gaan houden en viel het me op dat er een aantal kegelvlekjes verzwakt uitzagen en witte vinnen hadden. een dag na de plaatsing van de maanvissen overleden er weer 2 kegelvlekjes. en 1 was ook duidelijk ziek dus die heb ik ook weggedaan. de dagen erna kwamen bij de overgebleven kegelvlekjes wederom tekenen naar voren dus ben ik me gaan verdiepen in de symptomen. Ondertussen is er nog een Black molly en een Neon Tetra overleden. mijn conclusie was columnaris. bestrijden met Bactopur was het advies. Dus naar de LFS. daar de symptomen uitgelegd en ook zij dacht aan columnaris (zonder dat ik dat al genoemd had) en gaf het advies Bactopur direct te gebruiken.
Toen dus gelijk een kuur bactopur direct gedaan van 3 dagen (geheel volgens het boekje). 2 van de 4 kegelvlekjes overleden alsnog, maar de andere 2 leken we beter te worden. 50% water verversen en filteren op kool. fishtamin in het diepvries voer. Helaas de ochtend na het verversen was 1 van de maanvissen ziek/zwak misselijk! Later die dag, in de avond, is het overleden. Volgende dag werden de 2 overgebleven kegelvlekjes weer ziek. in quarantaine gezet met Bactopur direct. de eerste dag hielp dat wel iets, leek weer beter te gaan. Maar de 2e en 3e dag werd het minder en toen de kuur over was (na 3 volle dagen) waren de symptomen alweer sterk toegenomen. toen die vissen maar weggedaan.

Aan de kegelvlekjes kon ik goed afzien dat ze iets hadden, bij de andere vissen niet. de overleden tetra en black molly heb ik niets aan kunnen ontdekken. En op het gedrag van de maanvis na ook niets aan hem af te zien. geen vlekken, stippen schimmel, slechte vinnen o.i.d.

Hier een aantal foto's waarop duidelijk de symptomen van de kegelvlekjes naar voren komt:

293458thebow_0_82_20140121_22.jpg


866947thebow_0_82_20140121_22.jpg


134811thebow_0_82_20140121_22.jpg


witte (of in een verder gevorderd stadium al verdwenen) vinnen, doffe kleuren en schimmel.

Zie hier het hele album met nog meer foto's:
https://www.dropbox.com/sh/cfaksrv55poqfwn/gnPnBMP-do

**EDIT** excuses voor de gedraaide fotos, op m'n computer staan ze wel recht..
 
waterwaardes niet bij de hand nu, maar kortgeleden nog laten meten en was zeer in orde.
Tja,daar kunnen we niks mee.

Meten is weten.
Voeg eens wat zout toe, voor de mollies en maanvissen(brakwater).
 
Zitten ze nu in een breeding box?
 
Waterwaardes:
PH=8
KH=7
NH4=0
No2=0
No3=0
Po4=0,4

@Bertus: zout toevoegen heeft op welke waarde precies effect?

@kpaulu: inderdaad dat is een kweekbakje. Ik weet, het is niet helemaal quarantaine, het water staat in verbinding, maar beter heb ik niet.
 
Op de laatste foto zie je duidelijk schimmelvorming. je aquarium is 200 liter als ik het goed heb gelezen. doe een koffie lepel (dus kleine lepeltje) zee zout in de water. als je geen zee zout heb mag ook jodium vrije keukenzout ook. Wil je toch medicatie gebruiken dan gebruik sera mycropur. 3 dagen lang 1ml (20 druppels) per 20L aquariumwater.Tijdens de behandeling co2 enUV lamp uitzetten.Niet over actieve kool filteren. Na drie dagen een deel van het water verversen en actieve kool in filter om de medicatie uit te filteren. Succes.
 
Enige tijd later en het is al wat rustiger, echter zeker nog niet helemaal over.

In de tussentijd is er 1 maanvis overleden. Ik heb geen symptomen gezien, behalve dat ie op een avond nauwelijks meer bewoog. hij lag in een hoekje en om te testen of hij nog wel leefde tikte ik tegen de ruit. Hij schoot toen weg en ging weer zwemmen. 2 dagen later was ie ineens dood..

Een ruime week daarna zag ik een black molly met een witte vlek op z'n rug. ik weet nog steeds niet of het schimmel is of een beschadiging. Toen ik dat ontdekte heb ik hem 15 minuten in een emmer van 2 liter gedaan met 1 eetlepel zout erbij. Dit leek het wel beter te maken echter heeft hij nu (zo'n week later) nog steeds die vlek op z'n rug. Wordt niet erger, maar ook niet minder.

En een paar dagen geleden zag ik bij 1 van de 3 overgebleven maanvissen dat 1 van zijn borstvinnen aan het verkleven was. De vin was wit, een stuk smaller en leek stijf. hij kon hem ook niet goed bewegen. Hiertoe heb ik wederom de truc met de 2 liter emmer en 1 eetlepel zout gedaan. Hiervan klaarde hij erg op. Echter 3 dagen daarna (eergister) was het weer raak, maar nu de andere borstvin. Het was ook iets erger geworden. De vin was wederom verkleeft, wit en smal, maar daar waar de vin aan de huid hecht was het ook rood gekleurd. Voor deze vis wederom een zoutemmertje klaar gemaakt en hem hier een kwartier in laten zwemmen. Gaat weer beter, maar voor hoelang?

Zoals Gaby01 hierboven ook aanraadt, twijfel ik om de hele bak van wat zout te voorzien. Wat zijn de effecten hiervan precies? De voor- en nadelen?
En hoeveel zou ik er in moeten doen bij zo'n 160Liter water effectief?

Wederom dank.
 
Heb je de waterwaardes weer eens gemeten? En goed hebben we niks aan maar getallen wel..... Wat is de oorzaak van de ziektes, alleen de symptomen behandelen heb je niks aan.... Hoe vaak ververs je je water? En hoe lang draait de bak?
Overigens vind ik de maanvissen te klein zitten....
 
laatste meting is omstreeks half januari geweest, zie waardes in eerdere post hierboven.
Water ververs ik 2x per week, ongeveer 1/3e.
Bak draait sinds half december.
spullen die ik toevoeg in de bak:
sera aquatan: na verversen water, hoeveelheid zoals aangegeven
Sera nitrivec: na verversen water, hoeveelheid zoals aangegeven
EasyLife Easycarbo: elke dag 2ml
EasyLife ProFito: om de dag 4ml

het zijn juist de kleine maanvissen die last hebben, de grootste 2 van de 5 gaan nog altijd prima (voor zover ik kan zien).
 
ThEBoW zei:
Zoals Gaby01 hierboven ook aanraadt, twijfel ik om de hele bak van wat zout te voorzien. Wat zijn de effecten hiervan precies? De voor- en nadelen?
En hoeveel zou ik er in moeten doen bij zo'n 160Liter water effectief?

Wederom dank.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan