Wat is er nieuw

Witte vlek op rug blauwe neon

Appa2022

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
28 november 2022
Leeftijd
28
Ik zie oppeens dat ik een visje heb met een witte vlek op de rug. Hij/zij mist ook een staartvinnetje maar dat was zaterdag al. De witte vlek zie ik nu voor het eerst. De blauwe kleur lijkt ook ietsje anders te zijn. Het is het bovenste visje in het filmpje. Enig idee wat dit zou kunnen zijn en of ik er iets aan kan doen? Zou het misschien schimmel kunnen zijn of komen door stress van de verhuizing?

Info aquarium
Bruto 180 liter, draait sinds 17 december.
Visjes zitten in de bak sinds zaterdag.
Het vlekje zie in nu net voor het eerst.

Temp 24
pH 6,6
NH4 <0,05
NO2 <0,01
GH 7
KH 7

Bijlagen

• VID_20230130155223.mp4
    19.3 MB
Laatst bewerkt:
90% zeker schimmel te herkennen maar het filmpje is niet duidelijk genoeg. Meer duidelijkheid kan het antwoord drastisch veranderen 😉 kan ook witte stip zijn of die ziekte die neons alleen wel eens oplopen. De aanleiding lijkt dan de beschadigde vin te zijn die de vis kwetsbaar gemaakt heeft.

Beetje zout in het water kan helpen volgens veel internet paginas. Maar ik zou er voorzichtig mee blijven.
En ik heb voor schimmels wel goedde ervaring met esha 2000. Dat is een erg licht belastend middel en kan ook ondersteuning bieden bij het genezen van wonden.

Het lukt me helaas niet om een beter filmpje te maken, over dit filmpje heb in een half uur gedaan 😅.

Als ik online fotos van witte stip bij een neon tetra opzoek ziet het er niet zo uit, want dit is één grote witte plek op de rug en niet meerdere kleintjes.

Ik zou vanavond Esha2000 kunnen halen. Moet in dat toevoegen aan het water zodat de andere visjes ook behandeld worden?

Is dat medicijn schadelijk voor de bacteriën in het filter?

Laatst bewerkt:
Het lukt me helaas niet om een beter filmpje te maken, over dit filmpje heb in een half uur gedaan 😅.

Als ik online fotos van witte stip bij een neon tetra opzoek ziet het er niet zo uit, want dit is één grote witte plek op de rug en niet meerdere kleintjes.

Ik zou vanavond Esha2000 kunnen halen. Moet in dat toevoegen aan het water zodat de andere visjes ook behandeld worden?

Is dat medicijn schadelijk voor de bacteriën in het filter?
Ik zou even wachten op wat meer antwoorden ik vind de vorm van de witte wazige vlek veel weg hebben van een schimmel maar (zonder over de camerakunsten te oordelen omdat het al goed gelukt was hoor) is het gewoon lastig te zien wat het precies is! Lijkt het op een soort watje? Ik denk ook inderdaad niet dat het witte stip is. We moeten het met jouw ogen doen 🙂

Het middel zou niet echt schadelijk voor je bacteriën moeten zijn, wel kan het zijn dat je 2 behandelingen achter elkaar moet doen of kan doen om het weg te krijgen, dat betekend dat je aquarium 2 keer 3 dagen zonder waterwissel moet kunnen overbruggen mocht je esha gaan gebruiken (aangezien waterwisselen tijdens te behandeling niet aan te raden is ivm doseringen)

Het zou een watje kunnen zijn maar ik weet het niet 100% zeker. Het steekt wel een beetje uit boven het lichaam dus het zou kunnen. Het visje is nog geen centimeter groot en zwemt steeds van me weg. Ik vind het zelf ook moeilijk te zien.

Ik verwacht dat het aquarium wel 3 dagen zonder waterwissel kan. Moet in tussen de behandeling door wel een wissel doen?

Ik ga even naar de winkel om Esha omdat hij zo dicht gaat, maar ik wacht sowieso even op de reacties van anderen.

Dit duidt op een bacteriële infectie ben ik bang. Welke precies is ook met scherpe beelden niet altijd te zeggen; vaak is het een vorm van columnaris, maar ook neonziekte en visTB zijn mogelijk.

Nu is dit een blauwe neon... Ik weet zo uit mijn hoofd niet of die in het wild onder dezelfde omstandigheden leven als neon tetra's, en hoe vergelijkbaar de weerstand dus zal zijn... Neon tetra's zijn in recent opgezette bakken (= weinig robuuste filtering) in elk geval vrij vatbaar voor dit soort dingen.

Je kunt esha proberen, het is beter dan niks I guess. Maar verwacht er geen wonderen van. Als de vis stopt met eten / alleen maar zieker wordt: beter eruit halen....... :-(

Dat is erg vervelend. Het visje lijkt er op het oog vooralsnog geen last van te hebben. Hij is ietsje trager dan de rest maar ik denk dat dat door de missende vin komt + hij is verreweg de kleinste. Vanochtend at hij nog, ik ga het goed in de gaten houden.

Voor nu heb ik Esha2000 gedoseerd zoals de bijsluiter aangeeft. Ik hoop erg dat het visje het gaat redden 🤞.

Bedankt voor jullie advies, ik zal jullie op de hoogte blijven houden.

Goed nieuws: het plekje is significant kleiner geworden, zodanig dat ik het bijna niet meer zie. Ik denk dat het zeker 80% gekropen is en vervaagd. Het vinnetje lijkt ook wat aan te groeien. Ik ben gisteren met de 2e kuur Esha2000 begonnen om de infectie hopelijk volledig te elimineren. Het visje is actief, zwemt met de groep en zwemt enthousiast op het eten af (en eet)😃. Ik heb het idee dat hij het wel gaat redden. Hopelijk blijft het verbeteren 😊

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan