Wat is er nieuw

Witte waas aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sacy1976
  • Startdatum Startdatum
S

Sacy1976

Guest
Hallo,

Wij hebben 3 aquariums waarvan 2 het goed doen, maar 1 helaas niet. Er blijft steeds een witte waas in het aquarium komen. Soms is hij 2 dagen weg en dan komt ie weer terug. Nu is hij er weer heel erg en we weten echt niet hoe het kan. Het aquarium draait al vanaf begin Maart, dus nu 4 maanden. Het is een Tetra 60 liter bak met 10 visjes die bovenin zwemmen, 4 algeneters (kleintjes), 5 kleine corydora's en een stuk of 40 garnaaltjes.
De filter is een Easy Crystal Filterpack C250/300 met actieve kool en zit in een Tetra Decofilter wat bij het aquarium hoort. De filter moet je 1x in de maand vervangen staat op de verpakking omdat anders die kool niet meer werkt.
We hebben 5 verschillende soorten plantjes erin zitten waaronder verschillende zuurstofplantjes. Die hebben we speciaal meer erbij gekocht om het water helder te krijgen. Dat heeft voor korte tijd ook geholpen, maar helaas is de waas weer teruggekomen.
Vorige week in de winkel weer uitgelegd dat we het water niet helder krijgen en dat we net weer de nieuwe filter erin hebben gedaan. Zij adviseerde ons om toen Bacto start over de filter te gooien. Dat hebben we gedaan en het water was 2 dagen weer helder, maar helaas is de waas weer terug.
2 plantjes doen het ook niet echt goed. De blaadjes worden bruin of er komen gaatjes in. Kan dat er mee te maken hebben?
Wie kan ons helpen? We weten het echt niet meer.

Bijlagen

• IMG_7974.jpg
    IMG_7974.jpg
    250.5 KB · Weergaven: 123
  • IMG_7975.jpg
    IMG_7975.jpg
    201.4 KB · Weergaven: 146
  • IMG_7976 (1).jpg
    IMG_7976 (1).jpg
    223.1 KB · Weergaven: 122
Ik ken het filter niet maar sponzen hoef je eigenlijk niet weg te gooien maar hooguit af en toe wat licht uit te spoelen. Ik ben bang dat als je steeds de filter vernieuwd dat je dan alle goede bacterien weggooit waardoor de belasting te groot is en je de witte waas krijgt.

Precies wat John zegt. Het weggooien van het filter is wat dit veroorzaakt. Haal die actieve kool eruit en vervang dit met een filterspons of filterwatten en gewoon lekker laten zitten. Alleen als de doorstroming verminderd is kun je het eruit halen, schoon spoelen in een emmer met aquarium water en weer terug plaatsen.

Volgens mij is je filter te klein. Als ik de Tetra easy crystal 250 opzoek dan staat er voor 20/30 liter. Je wil een filter met een capaciteit dat hij minstens 5 keer het water per uur kan pompen. Ik zou opzoek gaan naar een filter die zo'n 300l/h kan pompen op zn minst. Meer is beter in dit geval.

Bedankt voor de reacties. Raar dat ze dan dit soort filters verkopen.

Welke filterpomp is het beste voor een 60 liter bak die we kunnen gebruiken?

Ik vind het filter 'prima'. Prima als in vergelijkbaar met de interne filters die je overal ziet en zolang je maar niet steeds elke maand die filtercasette vervangt moet het mijn inziens prima gaan. Na een maand is het filter eindelijk een beetje ingedraaid en dat help je vakkundig overhoop door de cassette te vervangen met een nieuw exemplaar 😉

Natuurlijk zijn er veel betere filters voornamelijk als je kijkt naar de externe potfilters bijvoorbeeld maar de prijs hiervan is vergelijkbaar met de gehele aanschafwaarde van het aquarium. Ofwel, wat is het je waard?

Volgens mij is je filter te klein. Als ik de Tetra easy crystal 250 opzoek dan staat er voor 20/30 liter. Je wil een filter met een capaciteit dat hij minstens 5 keer het water per uur kan pompen. Ik zou opzoek gaan naar een filter die zo'n 300l/h kan pompen op zn minst. Meer is beter in dit geval.

Dat het filter te klein is op dat moment klopt wel maar dat heft helaas niks met debiet te maken maar met biomassa en bacterien.
Als je het filter te goed reinigd dan zijn er ook een hoop nitrificerende bacterien weg.. dan ontstaat er bacteriebloei of wel de was door dat veel bacterien vrijzweven in het water die door de vele afvalstoffen explosie zijn vermedigvuldig..
Dus meer debiet zegt niet veel in zo'n klein aquarium. 100liter per uur is voor 30liter water ruimschoots voldoende.

Hallo,

Wij hebben 3 aquariums waarvan 2 het goed doen, maar 1 helaas niet. Er blijft steeds een witte waas in het aquarium komen. Soms is hij 2 dagen weg en dan komt ie weer terug. Nu is hij er weer heel erg en we weten echt niet hoe het kan. Het aquarium draait al vanaf begin Maart, dus nu 4 maanden. Het is een Tetra 60 liter bak met 10 visjes die bovenin zwemmen, 4 algeneters (kleintjes), 5 kleine corydora's en een stuk of 40 garnaaltjes.
De filter is een Easy Crystal Filterpack C250/300 met actieve kool en zit in een Tetra Decofilter wat bij het aquarium hoort. De filter moet je 1x in de maand vervangen staat op de verpakking omdat anders die kool niet meer werkt.
We hebben 5 verschillende soorten plantjes erin zitten waaronder verschillende zuurstofplantjes. Die hebben we speciaal meer erbij gekocht om het water helder te krijgen. Dat heeft voor korte tijd ook geholpen, maar helaas is de waas weer teruggekomen.
Vorige week in de winkel weer uitgelegd dat we het water niet helder krijgen en dat we net weer de nieuwe filter erin hebben gedaan. Zij adviseerde ons om toen Bacto start over de filter te gooien. Dat hebben we gedaan en het water was 2 dagen weer helder, maar helaas is de waas weer terug.
2 plantjes doen het ook niet echt goed. De blaadjes worden bruin of er komen gaatjes in. Kan dat er mee te maken hebben?
Wie kan ons helpen? We weten het echt niet meer.

Je zal een filter hebben met cardridge, als je de mogelijkheid hebt deze niet vervangen maar uitspoelen in een bakje of emmer met aquariumwater en geen filterkool gebruiken dus eruit halen en vervangen met stukje spons of filter watten.
Ik weet niet hoeveel water je ververst per week, maar 15-20liter per week wisselen is al voldoende, beste is ook eerst je water te testen op nitraat en fosfaat, als deze voor de waterwissel nog niet hoger is als 20mg aan nitraat of fosfaat is lager dan 1mg dan kan je beter de waterwissel overslaan en om de 2weken gaan wisselen om het aquarium te laten rijpen en bacterien niet te veel te verstoren.
Verder weet ik ook niet welk substraat je gebruikt op de bodem, want als er een voedingsbodem is aangebracht kan dit ook namelijk de waas veroorzaken doro overtollige voedingsstoffen die vrij komen in het water en een boost geven voor bacteriebloei (organischestoffen/ammonia/amonium pieken) daaroor zullen de planten het ook moeilijk krijgen.

Bedankt voor de reacties. Raar dat ze dan dit soort filters verkopen.

Welke filterpomp is het beste voor een 60 liter bak die we kunnen gebruiken?
Ik heb op een 60 liter bak een buitenfilter staan Eheim 2213 maar bijvoorbeeld een JBL buitenfilter is ook prima.

https://www.jbl.de/nl/producten/detail/8024/jbl-cristalprofi-e702-greenline
https://www.hornbach.nl/shop/EHEIM-...0iUXE-P865TA9dqaTOXxfi1Bp1-Pi9bBoC1YsQAvD_BwE

Op een 60 liter heb ik altijd een 2211 gehad van Eheim maar op de anderen de SF Aquaflow 100. In beide gevallen ging dat prima maar goed zo n 2211 heeft wel de voorkeur denk ik want die heeft veel meer filtermassa.

Bij mij draait de jbl 702 prima op 70 liter. Je zou ook de jbl 402 kunnen doen. Dat is al een enorme verbetering met je huidige filter

Die van Zooplus hebben we idd. We hebben daar het aquarium gekocht en dat zat erbij.

We hebben dit aquarium https://www.zooplus.nl/shop/vissen/aquarium/tetra_aquaria/438183 en die filter zat erbij

Persoonlijk vindt ik de meegeleverde filters vaak matig qua capaciteit of ze ogen erg lelijk. Er zijn merken die er een bak van een filter bijleveren. Daarom zal het hebben van een buitenfilter ook mooier zijn omdat je de filter niet ziet in je bak. Mocht de prijs een struikelblok zijn dan kun je ook eens op MP kijken.

Persoonlijk vindt ik de meegeleverde filters vaak matig qua capaciteit of ze ogen erg lelijk. Er zijn merken die er een bak van een filter bijleveren. Daarom zal het hebben van een buitenfilter ook mooier zijn omdat je de filter niet ziet in je bak. Mocht de prijs een struikelblok zijn dan kun je ook eens op MP kijken.

Meestal is het niet veel, ik heb hier een Dennerle 30liter nano bakje met ook het bijgeleverde hoekfiltertje met een cardridge het werkt wel aardig en ik wissel ook niet cardridge maar spoel hem gewoon uit in aquariumwater en dat gaat al 7maanden prima.
Nu zit er geen vis in enkel wat plantjes dus dat kan ook het verschil wel maken of het filter zwaarder wordt belast dus op een 60liter bakje zou ik toch wel een Eheim 2211 op zetten wat al genoemd is.
30liter tja daar kan een buitenfilter niet veel mee door het te hoge debiet wat je dan krijgt en teveel stroming dus zit je vaak wel vast aan een klein intern filtertje.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan