Witte waas en algen

DouweB

Member
Lid geworden
19 februari 2021
Berichten
7
Leeftijd
33
Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum en zal het zo volledig mogelijk proberen uit te leggen

We hebben sinds september een aquarium gekocht, een platy 70. Volgens mij kan hier in de praktijk ongeveer 45-50 liter water in. We hebben in het begin zand gehad en zijn in november overgestapt naar zwarte korrels met daaronder een voedingsbodem.
De volgende vissen zitten er in:
- 2 Honinggoerami's
-2 corydora's
- 1 Ancistrus dolichopterus
- 4 roodkop zalmpjes
- 4 platy's
- 2 kardinaaltetra's
- 4 japonica garnalen
- enkele rood/blauwe garnalen

Het probleem is als volgt, We hebben altijd in meer of mindere mate een witte waas in het aquarium, daarbij soms ook groene aanslag op het glas. Ik ben er meerdere keren bij speciaalzaak geweest en vaak kwam daar alleen iets hogere nitraatwaarden uit naast een iets hogere pH waarde van bijna 8. Op de foto's is het overdreven, ik heb het voor drie dagen terug behandeld met HS Aqua Clear om de zwevende deeltjes te 'clusteren'. Dit doe ik al langere tijd op de dinsdag. Op donderdag ververs ik altijd 12 liter, ongeveer 25%. Na het verversen behandel ik het sinds een maand AquaSafe en EasyBalance (om de nitraatwaarden tegen te gaan). Ik voer alleen vlokken en verder geen aparte plantenvoeding of CO2

Ik zie echter maar geen verschil. Hebben jullie nog tips voor mij?

Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-02-19 at 17.14.15.jpeg
    WhatsApp Image 2021-02-19 at 17.14.15.jpeg
    129.6 KB · Weergaven: 121
  • WhatsApp Image 2021-02-19 at 17.14.14.jpeg
    WhatsApp Image 2021-02-19 at 17.14.14.jpeg
    142.3 KB · Weergaven: 128
Wat zijn de afmetingen van de bak en weet je andere waterwaarden ook? Wat ligt er voor troep op de donkere bodem en welk filter gebruik je?
Ik denk dat als je bak echt 40-5- liter is dat je niet echt een goed bestand aan vissen hebt maar daar zou je altijd een ander topic voor kunnen aanmaken. Een aantal soorten moet je ook in een grotere groep houden namelijk.
 
Ik denk dat je bak meer vervuiling genereerd dan je filter aankan. De witte waas is denk ik bacteriebloei.
Te veel aan nitraat kun je makkelijk verwijderen door waterwissels.
 
Wat zijn de afmetingen van de bak en weet je andere waterwaarden ook? Wat ligt er voor troep op de donkere bodem en welk filter gebruik je?
Ik denk dat als je bak echt 40-5- liter is dat je niet echt een goed bestand aan vissen hebt maar daar zou je altijd een ander topic voor kunnen aanmaken. Een aantal soorten moet je ook in een grotere groep houden namelijk.

Bedankt voor je reactie Jessica! Het is een HS Aqua Aquarium Platy 70, de afmetingen zijn 59x31x39 cm (dit is wel totaal en niet de afmetingen van de hoeveelheid water). De troep op de bodem lijken mij vooral uitwerpselen.
Je hebt gelijk met dat er meerdere van bepaalde soorten zouden moeten zijn. Bij in dit pakket zit volgens mij een HS Aqua Flow 500 (of 300) en deze is na zes weken al kapot gegaan. Voordat ik het wist was ik al een aantal vissen kwijt, van zowel de kardinaaltjes als de roodkopzalmpjes had ik er 5.

Zijn er maniere hoe ik zelf de waterkwaliteit kan checken? Meestal laat ik dat doen bij een Pets Place in de buurt.

Ik denk dat je bak meer vervuiling genereerd dan je filter aankan. De witte waas is denk ik bacteriebloei.
Te veel aan nitraat kun je makkelijk verwijderen door waterwissels.

Bedankt voor je reactie! Elke week een waterwissel zou goed genoeg moeten zijn toch? Het filter is een Aqua Flow 500 in een HS Aqua Platy 70, dit wordt als één pakket verkocht. Dan zou dat wel goed op elkaar afgestemd moeten zijn toch?
 
Zijn er maniere hoe ik zelf de waterkwaliteit kan checken? Meestal laat ik dat doen bij een Pets Place in de buurt.
Ja je kan een testkoffer van bv Colombo kopen voor zo n 35 euro.
 
Terug
Bovenaan