Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Ik heb afgelopen zaterdag mijn nieuwe aquarium ingericht, een Juwel Rekord 800. Een 10tal planten erin gezet, inclusief snel groeiende cabomba.
Zondagmorgen was het aquarium ��n en al mist, en vandaag merk ik dat de uitstroom van het filter minder krachtig is en er een vettige smurrie op het water licht. Aquarium is nog steeds mistig. Ook lijken sommige planten het een beetje moeilijk te hebben, krommende blaadjes of wat donkere vlekjes. Ik ben bang dat door de witte waas en smurrie op het wateroppervlak de planten onvoldoende licht zullen krijgen.
Een aantal vragen:
Ik wil liever het filter niet al aanraken na 3 dagen, maar zal ik dat moeten uitspoelen om de uitstroom te bevorderen?
Hoe kom ik van die smurrie op t water af en wat is het?
Witte waas komt van vers filter.
Vette laag is de kaamlaag. ( bacterie van opstarten) Fles schuin in het water steken, en erin laten lopen.
Dan meer oppervlakte stroming maken.pijpje filter wat omhoog.
Zuurstofsteentje helpt ook om de laag te breken.
Wordt weer in het filter op gezogen.
Heb met een flesje de kamlaag afgezogen, was een aardig klusje. Zooi bleef maar uit het filter komen. Is nu vrij schoon weer de toplaag. Water nog wel wazig.
Volgend dilemma:
Ik heb dit aquarium gekocht omdat mijn oude aquarium hapert. De volledige lichtunit ging stuk en nu begint ook het filter te haperen. Aquarium is vrij ranzig omdat alle planten langzaam doodgaan door tekort aan licht. In dit aquarium zitten nog:
- 8x Briggitae
- 5x Sakura Red Garnaal
- 1x Anentome Helena
Ik voer daar nu eens per 3 a 4 dagen een grote waterwissel uit om te compenseren voor het stukke filter, maar zouden deze vissen niet beter af zijn in het nieuwe aquarium? Vond 2 uur geleden daar een dode Briggitae.
Het draait nog ja, maar praktisch zonder uitstroom. Het filter is ongeveer 10 jaar oud van het oude aquarium, heeft zn beste tijd wel gehad.
Daarnaast zitten er in het oude aquarium 100 miljoen poelslakken nu zeker met die stervende plantjes en ben ik bang dat als ik nu mn filter mee overzet ik ook duizenden eitjes meeneem naar m'n nieuwe aquarium...
Is het filter dan helemaal verstopt mogelijk? Misschien moet je het filtermateriaal even schoonmaken (Uitknijpen in een emmer met aquarium water). Een filter maak je eigenlijk altijd schoon wanneer de uitstroom te min wordt, er zit dan simpelweg teveel viezigheid in het filter.
Heb het filter vroeger eenmaal per 2 maanden goed uitgespoeld op die manier inderdaad. Maar dat lijkt niet meer te helpen. Heb vorige keer met de waterwissel de watten uitgeknepen en met een borsteltje in het filter schoongemaakt zonder enig succes..
Maar het dubio blijft, vissen in oud of nieuw aquarium laten. Voelt eerlijk gezegd als roulette. Kan ze morgen dood aantreffen in oud aquarium of in nieuw aquarium.
begrijp ik het goed dat dit een nieuw aquarium is? Ik zou dan de filtersponzen uitspoelen zodat de uitstroom weer goed is. Zoals Ludger ook zegt zit die wellicht verstopt.
Bij een nieuwe bak moet toch alles normaal gesproken indraaien dus ik zou de filter wel proper maken.
Het nieuwe aquarium waarin de witte waas en smurrie zit, maar het filter wel naar behoren werkt. Gisteren een groot deel van de smurrie afgeheveld en het wateroppervlakte is al een stuk beter.
Het oude aquarium heeft geen verlichting meer, en ook praktisch geen filter meer.
Dat de nieuwe dat laat zien is niet zo raar want de bacteriecultuur is daar niet op orde. Ik zou daar gewoon de natuur zn gang laten gaan.
In het oude zou ik dan de filter eens goed bekijken en kijken of die verstopt zit en zo ja de sponzen wat spoelen. Er moet wel een goede doorstroming zijn natuurlijk.