Wat is er nieuw

Witte waas en vissen aan het oppervlak

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Bastian
  • Startdatum Startdatum
B

Bastian

Guest
Ik heb na een grote waterverversing een witte waas in mijn aquarium en de vissen zwemmen op het oppervlak naar lucht te happen. Wat is er aan de hand en wat kan ik doen?

IMG_0841.JPG
 
Hoelang draait je bak en wat zijn de waterwaarden? Heb je verder nog iets aan de filter of de bodem gedaan de laatste dagen?
 
Dat lijkt mij bacteriebloei. Heb je een luchtpompje? Erin hangen, en direct even 50% verversen.


Heb je je filter of bodem schoongemaakt? En zoja, hoe?


Ps
Deze bodem vinden de vissen niet zo fijn, veel te licht/kleurrijk😉
 
ik heb mijn filter schoongemaakt en nieuwe steentjes erin gedaan. Ik heb later pas gelezen dat ik de filter niet te grondig moet schoonmaken..
 
En de bak draait nu bijna 3 maanden
 
ik heb mijn filter schoongemaakt en nieuwe steentjes erin gedaan. Ik heb later pas gelezen dat ik de filter niet te grondig moet schoonmaken..
Tja, dat is nu dis de reden....


Welk filter heb je?😉


Aan het oppervlak hangen kan zuurstoftekort zijn. Zie je nog wat anders aan de vissen?
Verversen en een luchtpompje als je die hebt, erin hangen😉
 
En het filter zo richten dat er veel oppervlakte stroming is, zo komt er weer zuurstof in de bak.
 
Ja de reden is wel duidelijk want je bent het merendeel van je goede bacterien kwijt. Weinig voeren nu en de waarden als het kan goed in de gaten houden. Voor hetzelfde geldt krijg je straks een nitrietprobleem na deze werkzaamheden.
Weet je de waterwaarden toevallig ook?
 
Dit lijkt wel erg op bacteriebloei, zoals Ruben terecht op merkt. Je moet niet al te veel waterverversen, je bacteriën moeten de kans krijgen om zich weer te vermenigvuldigen.
 
De waterwaarden zijn perfect zeiden ze in de winkel.
Ik heb een pomp die standaard in het aquatlantis 102 liter aquarium zit. Ik heb hem al al een paar dagen op het wateroppervlak staan.

Ik heb gisteren weer 2 emmers water ververst, de vissen zwommen 15 min vrolijk rond en daarna gelijk weer aan het oppervlak.
 
De waterwaarden zijn perfect zeiden ze in de winkel..

Ja dat lezen we hier vaker maar ondertussen... 😉
Heel de boel is uit balans,voorlopig niet of nauwelijks voer geven iig.
 
Wanneer hebben ze die waarden gemeten en hoe?
 
Bij de Diebo in nieuwegein met digitale meters en druppels enzo.
 
Heb dit vroeger (ja dus lang geleden) wel eens aan de hand gehad in een bak die al wat langer draaide. Oorzaak was een plankton explosie (eencellige organismen), wat op te lossen was door juist niet te verversen en de bak een dag of drie helemaal te verduisteren (geen licht aan maar ook het licht van buiten af afdekken). Maar het kan ook bacterieel zijn... Kieuwen de vissen veel sneller dan normaal het geval is? Dat ze aan de oppervlakte naar lucht happen kan een zuurstof tekort betekenen maar ook dat ze de kieuwroosters proberen te spoelen van iets dat ze irriteert.
 
Ja de reden is wel duidelijk want je bent het merendeel van je goede bacterien kwijt. Weinig voeren nu en de waarden als het kan goed in de gaten houden. Voor hetzelfde geldt krijg je straks een nitrietprobleem na deze werkzaamheden.
Weet je de waterwaarden toevallig ook?
Misschien heeft hij de genoemde problemen al, John. Omdat de vissen aan het water oppervlak hangen. Dus in ieder geval NO2 meten! Als dit te hoog is, verversen! Blijkt dit wél in orde dan zou ik niet al te veel verversen omdat je anders te weinig groei in je bacterie niveau krijgt. Je blijft dan bezig!
 
Zolang vissen aan het oppervlak zitten zou ik zelf blijven verversen. als er geen gevoelige vissen in de bak zitten mag dit gerust een 70% wissel zijn. leven van de vissen is nu even belangrijker dan een waas in het aquarium.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan