Wat is er nieuw

witte waas net opgetart

J

J66

Guest
na eerst grind en wat steentjes te hebben gezet heb ik vandaag water in mijn bak gedaan.
Er zit nu een witte waas in het water. had ik misschien het grind eerst moeten spoelen?
 
Ben je net begonnen met de bak?
 
Ja, inderdaad, dat had je moeten spoelen, overigens alles wat je in de bak doet moet eerst worden schoongemaakt, (niet de vissen in een afwasautomaat doen natuurlijk 😀)
 
De bodem altijd eerst wassen tenzij anders vermeld op de verpakking.

Het water was meteen wit wazig of pas na een dag ofzo?
 
ja, nieuwe bak, grind erin gedaan en water erover. nu zit ik met de waas.
 
Het was meteen wit wazig dus.

Opzich zal het vuil wat eruit komt vanzelf neerslaan.. maar dat kan soms wel is even duren.
 
Even kijken of het nog wegtrekt of neerslaat, anders weer leeghalen, en nieuw water erin doen.
Voor het geval dat je het niet weet: bak 3-4 weken indraaien😉
 
Het beste is om nu een paar keer al het water te verversen en goed in de bodem te woelen zodat al het vuil eruit komt, wat voor grind heb je overigens aangeschaft?
 
okay, ik start net op, ik kan het er ook weer uithalen en opnieuw beginnen? zonde van het water maar het dan maar ligbadje minder deze winter
 
Gewoon goed filteren met watten. . morgen schoonmaken, dan weer. tot het schoon is.
 
okay, ik start net op, ik kan het er ook weer uithalen en opnieuw beginnen? zonde van het water maar het dan maar ligbadje minder deze winter
Dat water moet je in calculeren en is vaak het goedkoopste van onze hobby. maar inderdaad beter even opnieuw beginnen.
 
Het beste is om nu een paar keer al het water te verversen en goed in de bodem te woelen zodat al het vuil eruit komt, wat voor grind heb je overigens aangeschaft?

Aquarium grind.. het staat ook keihard op de zak vermeld zie ik nu. ik ga woelen en water verversen
 
Aquarium grind.. het staat ook keihard op de zak vermeld zie ik nu. ik ga woelen en water verversen
Welke maat van korrel heb je?
En weet je ook al welke bewoners je wil hebben?
 
Welke maat van korrel heb je?
En weet je ook al welke bewoners je wil hebben?

Ik heb 1-2 mm. ik ben er nog niet uit wat ik zal gaan doen. daar ga ik me eens lekker over inlezen/vragen
 
Ik heb het nu flink gewassen maar het blijft afgeven. zakt dit met de tijd naar beneden?
 
Als je het goed hebt gewassen dan bezinkt dat wel en moet je het even de tijd geven.

Welke soort bodem heb je gebruikt?
 
BEEZ TEEZ AQUARIUM GRAVEL 1-2 MM

het lijkt nu wat beter te worden
 
Dat ken ik niet maar het zal de komende uren/dagen wel optrekken hoor. Ook hier is geduld weer belangrijk😉
 
Je zou eventueel een product als Tetra crystalwater (https://www.tetra.net/nl/nl/producten/tetra-crystalwater) kunnen gebruiken. De vuildeeltjes worden dan gebonden waardoor ze makkelijker door mechanische filtering te verwijderen zijn.

Dank je wel voor de tip, het ziet er intussen best okay uit. ik heb dan ook stevig gewassen. ik denk ook niet dat het was goedgekomen zonder dit te doen. er is veel vuil afgekomen. Ook best vervelend als je 3 weken indraait in een witte bak en daarna tot de conclusie komt dat alles weer opnieuw moet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan