Witte waas over mijn water


A

AquaDemi

Guest
Hoi allemaal, ik heb net drie weken geleden mijn aquarium gekocht en ingericht met een voedingsbodem, grint en plantjes. Ook heb ik de pomp vanaf het begin af aan laten draaien.

Nu heb ik sinds een week een witte waas over mijn water heen. Ik had op het forum gevonden dat je dan je filter moest vervangen maar deze heb ik 5 dagen geleden vervangen en de witte waas is er nog steeds. Ik durf er daarom ook nog geen visjes in te doen.

Wie weet wat deze waas is en wat ik er aan kan doen?
 
Hoe kom je daar bij? filter vervangen?
Waarom draai je nu 3 weken in? om Bacterie op te bouwen.
In de bodem en in je Filter!!!!
Die witte waas,is bacteriebloei, doordat je het filter verandert heb.
Laat alles nog een week draaien.
De witte waas met keukenrol opdeppen,op laten zuigen.

Sinds kort hangt er een witte waas aan het wateroppervlak en er zijn een paar vissen dood gegaan!!

Die witte waas komt wel eens meer voor, is de uitscheiding van bepaalde bodembacteri�n. In een nieuw ingerichte bak ontwikkelen die zich sneller dan anderen, later herstelt zich dat weer. Die waas verhindert zuurstofuitwisseling, je bak wordt afgesloten. Een methode is om te zorgen voor wat meer stroming over de bodem, je filter lager hangen bijvoorbeeld. Verder stug doorgaan met verwijderen van die laag, door keukenpapier op het oppervlak te leggen, en er meteen weer af te halen bijvoorbeeld. Als je bak wat langer staat, wordt t geleidelijk minder.Die bruine waas op de bodem is waarschijnlijk geen alg, maar ook afscheiding, de bodem krijgt daardoor geen zuurstof, en die bacteri�n hebben geen zuurstof nodig... zijn dus de "verkeerde" bacteri�n! Flink doorluchten, en stroming langs die bodem! Volwassen vrouwtjesguppen heb ik zien eten van die witte laag, maar dan mag het niet te veel zijn. Zouden het eiwitten zijn?
 
Ok bedankt voor de snelle reactie. Kan dit ook de reden zijn dat mijn plantjes het niet erg goed doen? Bruine puntjes aan de bladeren etc.?
 
Nee,dat komt door silicaten in het water.
Veel snelgroeiers erin zetten, die dat consumeren.
Hoornblad,Cabomba en Waterpest.
 
Bijna iedereen heeft silicaat in het leidingwater - Aquaristiek ... - JBL


Bijna iedereen heeft silicaat in het leidingwater. Lelijke kiezelalgen (Diatomeen)
verspreiden zich in aquaria ,als er zich kiezelzuren in het leidingwater bevinden
...
www.jbl.de/...zoetwater/.../bijna-ieder ... idingwater
 
Sorry Bertus, maar volgens mij wordt hier een kaamlaag beschreven. Dat is een iets ander fenomeen !!! Filter overigens NOOIT vervangen en al helemaal niet tijdens het indraaien.

De bruine puntjes aan de bladeren kunnen meerdere oorzaken hebben : Vele zijn emers gekweekt en moet zich aanpassen aan het leven submers (onder water), ze moeten zich soms nog aanpassen (oa. aan ander verlichting), er is nog geen sprake van nitraat en fosfaat in de bak dat een plant nodig heeft om te groeien.

Bruine alg (kiezelwieren) ligt meestal als een laagje op de bladeren en komt inderdaad veel voor bij startende aquaria.

Groet,
Aad
 
denk ook in de richting van een kaamlaag

is het een soort olieachtige laag die op het oppervlak drijft
en openbreekt als je je vinger in het water steekt


hoe is je filter gericht
is er wat oppervlakte stroming
 
dan je filter moest vervangen maar deze heb ik 5 dagen geleden, zei ze !!!!.



Wat krijg je dan? wit water.

Geen kaamlaag.!!
Bacterie zijn weg gegooit.

Was 3 weken terug ook zo stom. met resultaat wit water.

Heb Bacterie weer in het filter gespoten, 50 % water ververst. volgende dag nog eens, en het werd minder.
Ook UV-C in gehangen.
 
Het is inderdaad een soort olieachtige laag. En het klopt dat als je er vinger er in stopt het weg gaat.. Mijn filter is ingebouwd in mijn aquarium, hij zit dus vast kan hem niet verplaatsen. Hij zit in de hoek. Heb het uitlaatpijpje zeg maar naar boven gericht zodat het water wat beweging heeft (is me ook verteld, zelf geen verstand van:p?)
 
Dan is het inderdaad een kaamlaag. Een laagje dode bacterien. Verdwijnt vanzelf, maar je moet wel even naar de oorzaak kijken in mijn optiek.
 
AquaDemi zei:
Het is inderdaad een soort olieachtige laag. En het klopt dat als je er vinger er in stopt het weg gaat.. Mijn filter is ingebouwd in mijn aquarium, hij zit dus vast kan hem niet verplaatsen. Hij zit in de hoek. Heb het uitlaatpijpje zeg maar naar boven gericht zodat het water wat beweging heeft (is me ook verteld, zelf geen verstand van:p?)

dan staat hij wel goed
 

Terug
Bovenaan