Wat is er nieuw

Witte waas voor ogen van beta

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tim2401
  • Startdatum Startdatum
T

Tim2401

Guest
Dag allen
Na het onderhoud van mijn aquarium, viel het me op dat de blauwe beta spledens een witte waas voor or zijn ogen heeft. De andere bèta’s hebben hier geen last van. Heeft iemand mss een idee wat dit zou kunnen zijn en hoe ik het kan verhelpen. (Ps heb net crystal clear toegevoegd van tetra vandaar de witte wolk in het aquarium.) met vriendelijke groeten

Bijlagen

• 3A74FCF0-2D48-473D-BEDF-29F7E5029923.jpeg
    3A74FCF0-2D48-473D-BEDF-29F7E5029923.jpeg
    355.6 KB · Weergaven: 233
  • 05CB1DC5-5FAD-4A65-B7CA-D03DBDD8EAAC.jpeg
    05CB1DC5-5FAD-4A65-B7CA-D03DBDD8EAAC.jpeg
    164.7 KB · Weergaven: 153
Na even wat op het internet gekeken te hebben, botste ik op het onderwerp pop eye. Zou dit mss dit kunnen zijn, en hoe op te lossen? Groetjes

Nee pop eye is wat anders.
Troebele ogen ontstaan door slechte waterwaarden.

Rjoemman,
Eerst en vooral bedankt voor het antwoorden.
Mijn waterwaarden:
No3: 0
No2: 1-5
Gh: 10
Kh:15
Ph:8,0
Ook ververs ik iedere week 50% van het water in het aquarium. Met deze waarden van het aquarium ging ik vorige week naar holvoet ( waar mijn vissen vandaan komen) en zijden ze dat mijn waarden super goed waren. Merkt u iets slecht op aan mijn waterwaarden? Groetjes

Dit is wel gemeten met sticks, dus de waarden zijn niet 100 % correct.

De NO2 waarde is vreemd. Zeker met een papieren strookje getest?

Slechte waterkwaliteit laat zich niet alleen zien in de waarden die je gemeten hebt.
We meten namelijk niet alles.

De no2 waarde ligt toch meer aan de 1 dan aan de 5, maar als de waterwaarden slecht zijn, dan zouden de andere vissen dit ook toch moeten hebben, ook zwemt deze vis voortdurend tegen de ramen. Kan ik voorlopig iets doen?

Zoveel mogelijk water verversen want no2 moet absoluut 0 zijn, alles erboven is puur vergif voor je vissen

De no2 waarde ligt toch meer aan de 1 dan aan de 5, maar als de waterwaarden slecht zijn, dan zouden de andere vissen dit ook toch moeten hebben, ook zwemt deze vis voortdurend tegen de ramen. Kan ik voorlopig iets doen?
De No2 waarde zouden niet meeetbaar moeten zijn, dus ben ik wel benieuwd naar de stestmethode, het enige wat je kan doen is waterverversen, b.v. elke 2e dag 50%

Ok, zal zeker water verversen om de 3 dagen. Zou de witte waas kunnen voorkomen van de No2?

De No2 waarde zouden niet meeetbaar moeten zijn, dus ben ik wel benieuwd naar de stestmethode, het enige wat je kan doen is waterverversen, b.v. elke 2e dag 50%
Zoals u hier kan zien, is de tweede waarde de No2 die wel degelijk wat rozig kleurt in vergelijking met de ongebruikte test strip.

Bijlagen

• 22108754-F711-4EF3-B8B6-CA522DAB773D.jpeg
    22108754-F711-4EF3-B8B6-CA522DAB773D.jpeg
    284.8 KB · Weergaven: 111
Dat zou kunnen ja, vanavond gelijk verversen en blijven monitoren met een druppeltest, de waarde van de No2 moet absoluut 0 zijn.

Zoals u hier kan zien, is de tweede waarde de No2 die wel degelijk wat rozig kleurt in vergelijking met de ongebruikte test strip.
Schaf eens een druppeltest aan, dat is veel beter dan de strips.

Een uur geleden een waterwissel gedaan, (doe het iedere week op zaterdag) en de No2 kleurt nu helemaal wit, dus 0. Zal morgen zeker nog eens meten. Zou het misschien kunnen door het temperatuur verschil van ong 3 graden Celsius tijdens de waterwissels? Want ik las op Google dat dit niet uit maakte als het maar 3 graden scheelde van temperatuur.

Heeft totaal niets met de temperatuur te maken, maar mogelijk met je waterwaarden, zolang je deze meet met strips blijf je maar gekken, schaf eens snel een goede druppeltest aan, b.v. die van wespro / colombo.
http://shop.hobbyaquarium.nl/meten/colombo-testkofferals je even googled dan kan hij mogelijk nog goedkoper zijn.

Ok alvast bedankt voor de informatie.
nog een laatste vraag,
Stel de waterwaarden verbeteren, gaat de witte waas dan van zelf weg?

Ok alvast bedankt voor de informatie.
nog een laatste vraag,
Stel de waterwaarden verbeteren, gaat de witte waas dan van zelf weg?
Ik ben bang van niet, maar dat is geen zekerheid, als je er snel bij bent zou het kunnen.

na even nadenken, dacht ik dat het mss zou kunnen komen omdat ik eerst en vooral een beginner ben en geen ervaring heb met de hobby, en ik mss teveel voer geef dat dan weer zorgt voor de vervuiling omdat het op de bodem ligt. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?

na even nadenken, dacht ik dat het mss zou kunnen komen omdat ik eerst en vooral een beginner ben en geen ervaring heb met de hobby, en ik mss teveel voer geef dat dan weer zorgt voor de vervuiling omdat het op de bodem ligt. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?
Te veel voer zou een trigger kunnen wezen voor No2.

Ik denk namelijk dat het daar door komt want nu ik er over na denk, voer ik echt wel veel te veel dat zelf de helft blijft liggen op de bodem. Zal nu om de dag pas voeren en de waarden blijven op volgen. Bedankt voor alle info!
Groeten

Zit er een filter op je tank? Heb je de bak ingedraaid? Heb je planten in je aquarium? Ik denk dat hier een hoop mis gaat als je zulke no2 waardes hebt. Goed dat je je water hebt ververst, En blijft doen, dagelijks totdat de filter de bioload aan kan.

Zit er een filter op je tank? Heb je de bak ingedraaid? Heb je planten in je aquarium? Ik denk dat hier een hoop mis gaat als je zulke no2 waardes hebt. Goed dat je je water hebt ververst, En blijft doen, dagelijks totdat de filter de bioload aan kan.
Beste
In mijn aquarium zit de standaard filter van juwel 120 lido, ik heb 4 weken laten indraaien en extra bacteriën toen toegevoegd. Ik had planten in mijn aquarium tot enkele uren geleden omdat de planten helemaal onder de bruinalg zaten en niet meer mooi te krijgen waren. Ik ga morgen achter nieuwe plantjes naar de winkel en plantenvoeding.

Bruinalg trekt vanzelf weg en hoort bij een nog instabiele bak. En nu de planten weg zijn, stijgt de ammonium. Heb je ze al weggegooid of kan je ze snel nog terug stoppen?
Succes iig met de bak! Hoop dat het snel recht trekt🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan