Wat is er nieuw

Witte waas water

Tomg

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2018
Berichten
551
Leeftijd
24
Goedenavond,

Sinds ongeveer anderhalve week geleden begon de bak een hele licht wazige gloed te krijgen, een paar dagen later heb ik een aantal planten uit de bodem gehaald waardoor deze wat is omgewoeld op 2 plekken.
Vervolgens is de bak elke dag waziger geworden, ik had gehoopt dat het zal verdwijnen maar dat gebeurt helaas niet.

Nu is het zo erg dat ik niet meer door de bak heen kan kijken. Vandaag een 30% wissel gedaan maar dat hielp als verwacht niks.

Het filtermedia is niet verandert of schoongemaakt.

Heeft iemand enig idee hoelang zo'n waas kan duren? Het ziet er namelijk niet bepaald mooi uit. De planten doen het verder wel erg goed, ze produceren gek genoeg ook meer zichtbare O2 bellen dan voor de waas.

Waarden;
No3: 15
Po4: 2
No2: 0
Kh: 5
Gh: 9
Lichtduur: 8 uur

20190125_172034.jpg
20190126_185101.jpg
 
Zweefalg! Woelen in de bodem geeft mogelijk extra afstoffen en kan een ammoniumpiek veroorzaken. Heb je de bodem wel weer schoon? Flink water verversen is nu nodig. Die moet vaak gebeuren om het water weer helder te krijgen. Heb je een UV-C lamp? Zet die er dan achter.

Lees dit eventueel nog eens:

https://www.aquascaping-blog.com/2830/zweefalg-aquarium-strategie
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Bedankt voor de reacties,
Op de foto lijkt het inderdaad groen (ik denk door de weerkaatsing van de planten), maar toen ik had water in een emmer had was het duidelijk wit.

Ik zal in elk geval de komemde dagen extra verversen en een uv-lamp heb ik helaas niet.
NH4 even snel gemeten en deze is momenteel ook 0.
Dat woelen in de bodem was helaas onvoorkoombaar doordat ik een bos sterrenkruid eruit hield waarvan ik vervolgens de toppen terug heb geplaatst.
 
Ah oké nee bij een opstart zie je dit wel is maar na 7 maanden? vind het "vreemd" ook om eerlijk te zijn.
kan ook niet bedenken waar dit ineens vandaan komt.

je kan proberen om een 90% wissel uit te voeren en kijken hoe dat uitpakt, wel erop letten dat je vissen hebt die daar tegen kunnen.

anders toch maar even voor tijdelijk een uvc unit scoren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
In al die 7 maanden niet? Misschien toch even kijken als dit nodig is.
Jawel hoor, wekelijks een nieuwe bovenste wattenlaag. Daaronder zitten 5 sponzen, de bovenste 2 spoel ik 1x per maand uit. De overige 1x in de 3 maanden.

Ik doelde eigenlijk op de periode sinds de waas is opkomen zetten.

Een grotere wissel dan de 50% die ik heb gedaan lijkt me niet zo fijn voor de crystal red garnalen die er in zitten. Ben bang dat de ph dan te ver stijgt in 1 keer. Kraanwater is 7,5 ph en in de bak 6,3 (door CO2 gebruik)
 
Dat is bacteriebloei. dode bacterie.

Zou maar regelmatig gaan verversen.

UV helpt daar niet voor.
Goed filteren wel.

Je moet die witte niet telkens vervangen.

Gooi je de bacterie weg.

In half emmertje aquawater omspoelen, en de 2 sponzen ook, dan terug.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan