Wat is er nieuw

Witte waas

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Gerben50
  • Startdatum Startdatum
G

Gerben50

Guest
Goedemorgen,
Ik heb ook last van "witte waas alg" even gegoogeld en waarschijnlijk te veel water ververst, wat bij mij niet het geval is. Sinds een paar dagen ook een weinig groene alg.
Wat kan de oorzaak zijn en wat te doen?
Gerben
 
Ik heb je even een eigen topic gegeven Gerben. Bi een witte waas heb je bacteriebloei en dat is een overschot aan heterofobe bacterien. Dan is er teveel voeding voor deze bacterien en als dat weg is dan zie je het wel minder worden. Gewoon een kwestie van geduld hebben en het kan geen kwaad.
Groene alg is iets anders en daarvoor graag een foto ervan met wat info over je bak en de waterwaarden.
 
20170521_154637.jpg


Hallo John,
Helaas heb ik vanmorgen de ruiten schoongemaakt dus kan geen foto maken van de groene alg.
Laatst gemeten waterwaarden

Datum13-05-17, PH 7.6 , GH13, KH7, NH3/NH4 0.0/ 0.3, NO2 12.5, NO3 0.5, PO4 0.25, FE 7 CO2 5 - 8, O2 5, Temp 26.8.


Omdat mijn Nitriet een behoorlijke piek vertoond heb ik dus 13-05-2017 fors water ververst 1/3 (100ltr) Gisteren opnieuw 100 ltr ververst witte waas alg kan ontstaan doordat je teveel water ververst las ik. Een oplossing is waterpest in de bak doen? las ik ergens.
Ook behoorlijk last van drijvende plantenresten, welke ik regelmatig verwijder.
CO2 afgesteld op 60 bellen per minuut
Afmetingen bak 160x50x50. Netto inhoud 341 ltr
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoeveel is de no2 want 12,5 lijkt me niet te kloppen. Door verversen krijg je dat niet want met de EI verversen EI gebruikers wekelijks de helft en dan zie je geen witte waas ontstaan. Je co2 is niet bijster hoog dus wellicht wat groene alg op de ruiten door weinig co2.
 
De NO2 is inderdaad 3,3- 33 mg/l Gemeten met de Tetra test donkerrood op het kaartje.
Wat is EI ?
Hoeveel CO2 zou ik moeten toevoegen?
De groene alg is niet bijster veel, hier en daar wat groene aanslag gemakkelijk te verwijderen.maar ik erger me er wel aan .
Ga nu alle waardes weer meten dus dat laat ik je straks wel weten.
 
NO2 is nitriet!!

Dit is zeer giftig. Is uw test goed?? Zo ja laten checken bij lfs. Water meenemen!!

En veel, echt veel verversen!

Daarna de oorzaak vinden. Is uw filter groot genoeg. Werkt het nog? Is het niet te grondig schoongemaakt.
 
EI is Etimative index. Zie ook mijn onderschrift hiervoor😉. Ik zou inderdaad het water eens bij de lfs laten testen.
 
Zojuist gemeten waterwaarden:
PH= 8, KH=7, GH=13, NH3/4=0,25, NO2= 0,3, NO3=0,0, PO4=0,0, FE=0,25, O2= 8, CO2= 2,1 volgens tabel. Te laag dus? Temp= 26,5
Ik filter met de Tetra 1200- 810l/h.
Hoe lang moet de verlichting aan? 1x LED 895- 45/30 W + 1x LED 742- 35/25 W
Excuses voor mijn onwetendheid maar wat is lfs?
 
LFS is Local Fish Store ofwel plaatselijke dieren zaak.
 
Waar zijn die waarden mee gemeten?

Heb je verder iets met de bodem of de filter gedaan of vissen erbij gezet?
 
volgens mij tel ik 6 discusvissen en nog diverse andere vissen zie ik op de foto zwemmen.

Dit met jouw aantal liters, is denk ik een hele zware bezetting.
Verder is je temperatuur voor de discusvissen redelijk laag, wat de stofwisseling niet ten goede komt.

Waar de kringloop niet helemaal in balans is, kunnen problemen ontstaan. Ik zou zeggen bij jouw bak, om de 1 tot 2 dagen een 50% waterwissel en zeer waarschijnlijk zal het nitriet gaan dalen. Maar ik denk dat je over de totale belasting na moet gaan denken.

Ongeveer twee weken geleden had je een vergelijkbaar topic, wat is daar uiteindelijk uit gekomen?
 
Is een PH van 8 ook niet veel te hoog voor discussen?
 
Waterwaarden zijn gemeten met Tetra water test set plus.
Niets met de bodem gedaan behalve dan schoonzuigen.
Niets met filter gedaan en geen vissen bijgeplaatst.
Na mijn topic van twee weken geleden heb ik 2x 100 ltr water ververst (osmose) en een filter bacterie toegediend om het nitriet gehalte lager te krijgen.
 
Ik zou maar om de 1 tot 2 dagen een 50% waterwissel gaan uitvoeren en dan daarna gaan kijken wat het meest maximaal haalbare is qua interval voor een waterwissel!

Bij 50% wissel daalt je nitriet met de helft. Dus je zou ook goed met een 90% wissel kunnen beginnen en daarna om de 1 tot 2 dagen tot je een "stabiele" situatie met je NO2 kan waarnemen.
 
Ga je eerst de bodem schoon zuigen, Bacterie weg. Waterverversen. Bacterie weg.
Bacterie toevoegen. Dan wel Nitrivec. he.

Mooiste zou zijn, ingedraaid filter erbij.
 
Dank jullie wel voor de adviezen, ik ga ze zeker ter harte nemen. Om te beginnen om de 2 dagen 100ltr verversen, een tweede bak opstarten en een deel van mijn vissenbestand overplaatsen en de temperatuur langzaam verhogen naar 28 graden.
Ben waarschijnlijk iets te enthousiast geweest als beginnend aquarist.
Gerben
 
Van foutjes kun je weer leren Gerben😉
 
Als je er voor open staat kun je op dit forum idd veel leren John.
Uiteindelijk wil je toch een bak die er uit ziet als een plaatje.
 
Trouwens de witte waas alg is al zo goed als verdwenen en de groenalg heb ik nog niet weer kunnen waarnemen..

Ik heb drie Barbus Nigrofasciatus in mijn bak waarvan 2 voortdurend een soort dans uitvoeren, ze draaien namelijk bijna de hele dag rondjes om elkaar heen. Niet agressief of zo maar of ze aan het spelen zijn. Leuk om te zien.
Weet je of dit gedrag normaal is?
 
Nou dan maar hopen dat het nu ook wegblijft. Ik ken die Barbus zo niet maar het kan balsgedrag zijn of om de rangorde te bepalen.
 
Je gebruikt 1 tetratec 1200, die filtert 1300 het uur, is 400 netto. Is 1.2 x het aquarium per uur met discussen...ik zou er nog een pomp bij doen
 
die filtert 1300 het uur, is 400 netto.


Met regelmatig onderhoudt gok ik eerder op zo n 600 liter per uur, maat met de bezetting is dat nog niet een overbodige luxe inderdaad.
 
20170529_080118.jpg

Zoals jullie zien is de doorstroomhoeveelheid tijdens bedrijf 810 l/h. Waardoor komen jullie op zo'n lager getal? Indien toch een tweede pomp nodig is welke capaciteit heb ik dan nodig?
Of is het beter 1 grotere pomp aan te schaffen?
 
Ik ga vaak uit van de helft wat je gemiddeld overhoudt bij belasting en goed onderhoud. Een tweede zou ik dan aanraden zodat je bij problemen met de filter toch nog 1 hebt draaien. Ik heb op mijn meterbak ook naast de JBL 901 nog een 2213 draaien.
 
De doorstroomsnelheid in bedrijf is afhankelijk van de vervuiling en ik denk dat die 800 liter met schone sponzen is. Als die wat vervuilt geraken dan zal het dus wat minder gaan worden en vandaar dat ik zelf meestal gewoon de helft reken.
 
Oke John duidelijk verhaal, Nog zo'n Tetra 1200 zou dus afdoende moeten zijn? En moet deze dan geheel onafhankelijk van de eerste pomp draaien?
 
Ik heb ze inderdaad onafhankelijk draaien. Ik ben geen Discuskenner maar ze vervuilen flink zover ik weet en dan zou er best nog een flinke filter bij kunnen denk ik. Dat zullen de Discuskenners je vast beter dan mij kunnen zeggen of je vraagt dat even in een apart topic in de sectie filters of Discussen.
Ik denk dat je beter overcapaciteit kan hebben dan een tekort met deze vissen.
 
dank je, ga ik doen
 
Ik heb een 150*60*60 bak.
Had een jbl 1501 en jbl701 draaien.
Dikke waas (fijn stof) de 701 vervangen voor een 2e 1501 + filterwatten erin, binnen 20 uur kraak helder
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan