Wat is er nieuw

Witte zweem in de avond?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Ferry Heibrink
  • Startdatum Startdatum
F

Ferry Heibrink

Guest
Dag 🙂

Ik heb een beetje een raar dingetje. Ik heb een 2 meterbak (gezelschaps). Deze draait vrij kort (23 maart). Filtermateriaal is van het oude aquarium overgeplaatst evenals planten en uiteraard het nodige bijgevuld.

Waterwaarden heb ik even niet bij de hand, maar deze zijn verder prima in orde. PH wordt onder controle gehouden door een CO2 installatie met reactor en er draait nog even een 9w UV mee.

Filtratie gaat d.m.v. 2 Pro2 600 filters van Eheim. Dus ruim voldoende.

Nu valt me op dat ik het water niet �cht helder krijg. In eerste instantie had ik een wat bruinige zweem, dat is toe te wijzen aan 2 grote stukken hout die kleur afgeven.

Ik heb 500ml Purigen in het filter geplaatst om de verkleuring weg te nemen. Dit lukt goed, maar de witte zweem blijft.

Het gekke is echter, in de ochtend (licht is dan nog uit) kan ik duidelijk zien dat het water een stuk helderder is dan wanneer ik 's avonds door de bak kijk. Van voren is het allemaal redelijk normaal, maar vanuit de lengte van de bak ik toch goed te zien dat die zweem er in zit.

Wel ben ik tijdens het onderhoud, waarin ik ook de purigen geplaatst heb, begonnen met het op peil brengen van voedingsstoffen (profito en Ferro). Met name de Ferro gaf in mijn vorige bak ook een witte zweem, maar die was meestal de volgende dag weg.

Is er op een of andere manier een verklaring voor dit verschijnsel? Ik wil graag voorkomen dat ik straks problemen krijg, of zelf veroorzaak.

Vanavond zal ik sowieso een keer kijken kijken zonder verlichting, of ik me echt niet vergis en de zweem w�l permanent is en door de lampen wordt geaccentueerd.

Ik hoop dat iemand hier een goede verklaring voor heeft, bedankt alvast! :smitten:
 
Dacht ik ook, maar bacteriebloei lijkt me raar met 2 ingedraaide filters en UV....

De Ferro heb ik altijd nodig gehad met mijn planten, met alleen profito blijft de FE onmeetbaar laag.
 
Schijnt dat de Easy Life variant ook niet de beste is, misschien heeft de meetbaarheid van FE daar mee te maken. Ook verschillende info of UV je ijzer afbreekt of niet.... Ik overweeg hem er ook tussenuit te halen, ook beter voor het debiet. Voedingsstoffen en ijzer wil ik, zodra ik alles een beetje stabiel heb ook dagelijks gaan toevoegen in kleine porties, maar nu nog even niet totdat ik de oorzaak van het wittige water heb achterhaald.

Maar terugkomend op de wittige zweem. Lijkt me geen FE probleem want die heb ik maar even achterwege gehouden, dat had allang weg moeten zijn.
 
Nou ik ben dan benieuwd naar reacties van andere leden.
 
Het "in de avond" verhaal gaat niet op. 's ochtend lijkt het een stuk helderder, maar ik heb toch even de lampen aangedaan en dan zie je dat die zweem er toch wel is. Het is maar weinig, maar ik zou hem lieft helemaal schoon hebben.

Gisteren heb ik de filters even schoongemaakt (alleen de watten). De purigen die er in zit was al behoorlijk donker geworden (donkerbruin). Dat zal voornamelijk van 't hout zijn dat afgeeft. Misschien dat ik toch maar vast moet beginnen met 1 portie te regenereren. Is al wel snel na 1 week in plaats van de gestelde 4 maanden, maar zal ook te maken hebben met de opstart en de afgifte van 't hout wat extra belastend is.
 
Ja je hebt nu natuurlijk extra veel afgifte van het hout nog en dat geeft veel bruine kleur.
 
Ferry Heibrink zei:
Het "in de avond" verhaal gaat niet op. 's ochtend lijkt het een stuk helderder, maar ik heb toch even de lampen aangedaan en dan zie je dat die zweem er toch wel is. Het is maar weinig, maar ik zou hem lieft helemaal schoon hebben.

Gisteren heb ik de filters even schoongemaakt (alleen de watten). De purigen die er in zit was al behoorlijk donker geworden (donkerbruin). Dat zal voornamelijk van 't hout zijn dat afgeeft. Misschien dat ik toch maar vast moet beginnen met 1 portie te regenereren. Is al wel snel na 1 week in plaats van de gestelde 4 maanden, maar zal ook te maken hebben met de opstart en de afgifte van 't hout wat extra belastend is.

Kan bij de purigen ook zijn dat er behoorlijk wat vuil tussen zit. Ik spoel hem altijd even mee uit met de filterwatten. Heb het spul nu een maand en zag ook behoorlijk bruin. Even onder de kraan en was weer bijna wit 😀
 
jessicapilon zei:
Ja je hebt nu natuurlijk extra veel afgifte van het hout nog en dat geeft veel bruine kleur.

Klopt, maar bruin zit er niet meer in (het water althans). zonder lampen kijk ik superhelder door de bak heen. Echter zodra de 8 LED balken aangaan licht het water wittig op. Niet veel, maar het is er wel en hierdoor zie je de lichtstralen door de bak heen, niet echt mooi.

Ik hoop dat dit op een of andere manier helderder kan worden.

Ik heb de UV ook nog even actief gelaten. De lamp moet ik sowieso ook even vervangen, maar ik twijfel of het wel bacterie�n zijn. Die hadden allang weg moeten zijn.
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Ja hoop file duurder erg lang
      Terug
      Bovenaan