wonderspons voor ruiten

B

beginner124

Guest
Hey,

Ik zag een tijdje geleden in de winkel dat men de binnenkant van ruiten aan het proper maken waren met iets dat leek op een wonderspons.

Kan dit geen kwaad voor het water en de vissen?
Ik weet ook niet juist hoe zoiets werkt, alleen dat je er vele vlekken mee wegkrijgt met enkel water ... misschien een product dat al in de spons zit?

Ik wou ook mijn ruiten wekelijks zo proper maken
 
Ik heb geen idee wat een wonderspons is, maar met een stuk watten en een pasje kun je je ruiten ook heel schoon houden.
 
Als niet expliciet staat vermeld dat je het ook in aquaria kan gebruiken, dan zou ik dat dus niet doen.

En kunnen allerlei chemicali�n in zo'n 'wonderspons' zitten die niet geheel verwonderlijk je vissen en planten kunnen doden.
 
beginner124 zei:
Hey,

Ik zag een tijdje geleden in de winkel dat men de binnenkant van ruiten aan het proper maken waren met iets dat leek op een wonderspons.

Kan dit geen kwaad voor het water en de vissen?
Ik weet ook niet juist hoe zoiets werkt, alleen dat je er vele vlekken mee wegkrijgt met enkel water ... misschien een product dat al in de spons zit?

Ik wou ook mijn ruiten wekelijks zo proper maken

Was dat in een aquariumzaak waar ze de ruiten op die manier aan het schoonmaken waren?
 
Ik ken die spons niet maar zou geen enkel risico met zoiets nemen zelf.
 
Met deze wonderspons (Melamine Spons) verwijderd u met alleen water strepen van potlood, krijt en viltstift van muren, vloeren, deuren maar ook van tafels. Reinigt ook zeep en kalkresten.

Zitten geen chemicalie in.
 
Een oud plastic pasje of scheer/glasmesje gebruiken is veiliger voor je ruiten (krassen) dan een spons.
 
Wie zegt dat? Je weet toch niet welke spons?
Al zou ik het fijnste polijst staalwol gebruiken.
Glasmesje op steel, ja, gebruik ik ook.
 
Bertus zei:
Met deze wonderspons (Melamine Spons) verwijderd u met alleen water strepen van potlood, krijt en viltstift van muren, vloeren, deuren maar ook van tafels. Reinigt ook zeep en kalkresten.

Zitten geen chemicalie in.

Is het dan wel deze spons??
 
Dat is de wonderspons. Ligt hier ook in het kastje.onder de gootsteen.
 
Geloof je ook niet in mij dan Mark :D ;)

Ach ja, tegenwoordig heb je heel veel wonderproducten voor in het huishouden en wellicht bevat deze spons wel niks wat schadelijk zal zijn. Maar het is wel iets om heel goed op te letten als je zoiets gaat gebruiken.
 
kellemes zei:
Alles waar 'wonder' voor staat vertrouw ik niet, ik geloof niet in wonderen ;)

Zeiden ze voeger ook , van andere materialen. hoor.
Een regenjas die niet vuil werd. Nylon.

Nu draagt iedereen ze.

En wordt overal toegepast.
Heet dat niet vooruitgang?


En ,wat zeiden ze toen jij geboren werd>
Ach ,wondertje. Toch?
 
kellemes zei:
Alles waar 'wonder' voor staat vertrouw ik niet, ik geloof niet in wonderen ;)

Ik geloof alleen nog in Wonder Woman. :)



En in Sinterklaas. Maar daar staat geen wonder voor.
 
Leuk, maar goed als ik de TS was zou ik goed opletten wat er eventueel bij zo n spons staat vermeld.
 
War is google voor. wonderspons.
 
Mijn vraag aan de TS blijft nog staan: wat voor winkel bedoel je waar je dit zag?? Vissenzaak of gewone supermarkt oid ?
 
aquapjotr zei:
Mijn vraag aan de TS blijft nog staan: wat voor winkel bedoel je waar je dit zag?? Vissenzaak of gewone supermarkt oid ?

De TS is niet online dus we moeten nog even wachten op het antwoord ;)
 
Kruidvat Wonderspons | Kruidvat



https://www.kruidvat.nl/kruidvat-wonderspons/p/2509774

Maak het onmogelijke schoon met de Kruidvat Wonderspons. Met de wonderspons heb je geen schoonmaakmiddel meer nodig.


home. www.howstuffworks.com/magic-eraser1.htm

Dan Next.

Is al zo oud als de weg naar kralingen.


Het zijn de microvezels� Die zijn zo klein dat er natuurlijk hechting optreedt van stoffen�
Zo kan een gekko, die heeft onder zijn poten kleine haartjes die zo dun zijn dat ze bijna tot op molecuulnivo vertakt zijn, lopen op elke ondergrond in in elke stand� Dat dier is in staat te lopen op zijn kop over een glasplaat� die hechting komt van hetzelfde principe als die microvezeldoekjes, hechting op molecuulnivo�

Toegevoegd na 4 minuten:
Dus ze hebben door de vele kleine vertakkingen een supergroot oppervlak� Met daarbij dat het materiaal olie-minnend is en niet in water oplosbare stoffen aantrekt�
 
Bertus zei:
Dat is de wonderspons. Ligt hier ook in het kastje.onder de gootsteen.

En maakt hij dan ook uit zichzelf dat kastje schoon :D :S
Dat zou dan het wonder zijn mag ik aannemen :deal:.
 
Hij neemt het vuil op, zie het als een spons.
Met alleen water .



Nou, dan zal ik het maar zeggen.
Het sponsje is gemaakt van melamine schuim, dat spul is al tientallen jaren bekend.
Dankzij de scherpe kantjes van de celstructuur en het absorberend vermogen van de sponscellen, lijkt het net op een wonder :)
 
Bertus, jij kent die spons dus. Zou jij hem zelf gebruiken in je bakken?
 
Ja, als ik zo,n spons heb, bekijk ik dat ook eerst.
maar ,ik gebruik ze nu waar grijs grof op zit. is een pannenspons.

Zet ik op de stok vast. hoef ik niet in het water ,met mijn hand.
 
Duur is het sponsje niet in ieder geval.
 
Is Melamine niet kankerverwekkend?

Op de verpakking staat trouwens ook dat je deze spons niet mag gebruiken op oppervlakten waar voedsel wordt bereid...
 
Melamine is gevaarlijk bij WARME spijzen en borden en schalen .

Lijkt mij niet dat je de verwarming omhoog zet in je bak.

Daarentegen. wil je hem niet gebruiken, een ieder staat er vrij om het te doen of laten.

Aanvulling.



Home

�

Blogs

�

Melamine keukengerei: veilig of giftig?



Als bewuste consument ga je vaak voor een gezonde, biologische maaltijd. Maar wat als borden en bestek gemaakt van plastic jouw voornemen om chemische troep uit je eten te houden flink ondermijnen? Alarmerend is vooral het gebruik van Melamine producten in de keuken en aan tafel. Je ziet vooral veel kinder- en babysetjes en bestekjes van Melamine. Ze zijn sterk en praktisch. Maar zijn Melamine keukenspullen en bestek ook veilig?

Melamine is een chemische samenstelling die onder meer gebruikt wordt in het maken van kunststoffen zoals plastic. In de VS, maar ook in Europa wordt Melamine gebruikt om bijvoorbeeld keukengerei, schalen, bestek, mokken en andere harde kunststoffen producten mee te produceren. Melamine was ook in 2008 de boosdoener in het poedermelk schandaal in China. Zoals je je wellicht herinnert zijn er in China baby�s om het leven gekomen en honderden duizenden ziek opgenomen door het gebruik van met Melamine vergiftigde babymelkpoeder.

Melamine en plastic: wat is het verschil?

Melamine is een onderdeel in bepaalde, van kunststof vervaardigde keuken- en tafelgerei. Wanneer je Melamine samenvoegd met formaldehyde, krijg je een goedje dat je gemakkelijk vorm kan geven wanneer verhit. Waarschijnlijk ben je wel eens in aanraking gekomen met Melamine schalen, ook al kende je de naam niet. Melamine borden, schalen en mokken staan erom bekend kras- en breukvast te zijn, extreem lang mee te gaan, veel kleuren vari�teit te kennen en in diverse vormen te vinden te zijn. Producten van Melamine voelen ook bijzonder glad aan.

Melamine ter discussie

Zoals de meeste plasticsoorten, is er ook een aannemelijk risico bij het gebruik van, vooal schalen en mokken van Melamine. Het gevaar schuilt hem vooral in dat deze schalen, borden en dergelijke, gifstoffen afscheiden aan het eten wanneer bloodgesteld aan hitte/warmte. Door een recent onderzoek staat het gebruik van Melamine ter discussie.
 
Melamine is gevaarlijk bij WARME spijzen en borden en schalen .

En wanneer is het aquariumwater te warm om deze spons te gebruiken?
Kan jij hier zeggen dat bv. 30� of 32� niet te warm is?
 
Nee, dat kan ik niet zeggen, dat geven hun aan , dat warme spijzen er beter niet in genuttigd kunnen worden.

Dat je ze beter als onderzetter gebruikt.
Vervolg opgehaald.




Is een Melamine kinderbordje dan wel veilig?

In januari 2013 heeft een onderzoek, gepubliceerd in JAMA Internal Medicine aangetoond dat het gebruik van Melamine keukengerei in combinatie met warm voedsel giftig kan zijn. Het onderzoek heeft zich gericht op 12 personen, waarvan er 6 warme soep aten uit Melamine borden en 6 uit keramieken borden. De conclusie na het evalueren van de urine van de deelnemers was dat er hoge concentraties aan melamineresten aangetroffen werden bij degenen die uit Melamine keukengerei aten.

Gevaar op lange termijn

Een kanttekening vanuit de onderzoekers is echter wel dat er slechts gekeken is naar melamineresten in/uit het lichaam en niet naar de directe gevolgen voor de gezondheid. De onderzoekers tonen hiermee het potentieel gevaar aan en wijzen erop dat (langdurige blootstelling aan) hoge concentraties van Melamine kan leiden tot nierstenen, nierinsuffici�ntie en zelfs de dood.

Het FDA, een soort voedsel en waren autoriteit in de VS geeft wel aan dat het gebruik van Melamine keukengerei veilig is, mits men er niets in verhit of geen warme gerechten uit deze voorwerpen nuttigt.

Liever het zekere voor het onzekere nemen

Wellicht erg simplistisch gesteld, maar waarom het risico nemen als er ook maar enige twijfel bestaat dat Melamine giftig en gevaarlijk kan zijn voor de gezondheid? Bamboo, RVS, keramiek en glas bieden ten minste een veilig alternatief ten opzichte van �goedkope� Melamine keukenspullen.

Duurzame bestemming

Bovendien is Melamine niet recyclebaar, een ander goede reden om niet tot aanschaf over te gaan. Indien je besluit om Melamine keukengerei te bannen uit je keuken, kun je er beter een duurzame bestemming voor vinden in plaats van de prullenbak. Laat je fantasie de vrije loop. Een Melamine bord kun je prima gebruiken als �sieradenschaaltje� of overtollig water op te vallen voor onder een plantenpot. Ik heb de mijne uitgeroepen tot zwembadspeeltjes* en ik moet zeggen, het werkt prima
 
ik heb het idee dat er een 'zeepsopachtig' goedje vrij komt, denk niet dat dit goed is voor de vissen?
 
Denk niet dat jij weet wat het is. Dus, Niet kopen.

waar moet dat zeepachtig dan vandaan komen, als JIJ er niet in doet??
 
sorry, had inderdaad een ander sponsje voor me
 
rickie94 zei:
sorry, had inderdaad een ander sponsje voor me

DEnk het ,ja.
Er zijn er ook waar de sop inzit.

Dus is het veiliger dit allemaal te vergeten. :thumbs:
 
Terug
Bovenaan