Wat is er nieuw

Wondje aan bek Corydora

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Syl&Ar
  • Startdatum Startdatum
S

Syl&Ar

Guest
Hallo allemaal,

Wij hebben enkele weken geleden Corydora van iemand overgenomen. Zat daar in een vieze, slecht onderhouden bak en werd soms aangevallen door de andere vissen. Nu heeft hij sinds vandaag een wondje aan zijn mond. Zelf vermoeden we dat dit door onze verkeerde bodem komt (grote paarse steentjes) of dat hij zich ergens aan gestoten heeft. Hij zal spoedig een beter huisje krijgen hoor, onze Juwel Vision 260 staat in te draaien, maar in de tussentijd moet hij het nog even volhouden in deze bak. Ook raast hij vaak heen en weer langs het raam. Doen wel meer visjes, denk dat ze een weerspiegeling erin zien. Wij gaan zaterdag op vakantie dus ik wil graag even zeker weten of dit niets ernstigs is..

corysylar.jpg


corysylar1.jpg


corysylar2.jpg


Groetjes!
 
Persoonlijk vermoed ik dat de vis op een verkeerd dieet heeft gezeten (te weinig dierlijk voer). Dit gezien zijn "ingevallen" zijkant. (De komkommer is niet voor de Cory neem ik aan?) Daardoor verzwakken ze vaak en krijgen allerlei soorten (veelal bacteriele) infecties. Een van de baarddraden lijkt me ook rood / ontstoken.
Kan ook zijn dat de vis zichzelf heeft beschadigd bij het wroeten naar voerresten tussen de genoemde stenen en vervolgens een secundaire ontsteking heeft gekregen.
Kortom : probeer de vis wat dikker te krijgen. Ik zou catappabladeren toevoegen en als dat niet helpt een sterker antibacterieel middel gebruiken (in dat geval zou ik 'm in een apart bakje behandelen : Esha 2000 zal niet helpen ben ik bang. En als de vis weer helemaal gezond is : minimaal 5 maatjes kopen !

Succes en groet,

Aad
 
Ja, dat zou goed kunnen. Ook gezien de toestand van de verwaarloosde bak waar hij in zat. Hij krijgt nu bij ons wel de juiste tabletjes, maarja dat heeft natuurlijk even de tijd nodig. Vind het wel erg zielig zeg..

Nee de komkommer is uiteraard niet voor hem haha.
 
Geef haar anders voorlopig wat levend of diepvriesvoer i.p.v. tabletjes (erbij).
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan