Wordt de stroming minder van bochten?


C

Canon

Guest
Beste forumleden!

Ik ben mijn aquarium aan het veranderen, waaronder ook de achterwand en de filterleidingen.

Nu wil ik mijn filterslangen een beetje verbergen in mijn aquarium, waardoor ik ze in mijn achterwand wil hebben.

Het nadeel is dat er zo'n rand zit bovenlangs zoals hier:
imag024.jpg


nu zat ik te denken daar langs heen gaan met bochten. Dus dan zullen er 3 bochten komen (van 90 graden). dit wil gaan doen met stevige slangen, of misschien wel buisjes, zodat ze niet gaan knikken.

Nu is mijn vraag, neemt hierdoor de stroming (erg) af?

M.v.g.

Canon
 
Ja, dat remt. Ipv 90 45 graden is al veel beter. Maar dan heb je wel heel veel ruimte nodig.
Kan je de strip aan 1 kant niet verwijderen?
 
Bedankt voor de reactie!

Nou ik zie het niet zitten om glas te verwijderen ivm de waterdruk etc.

Ik ga dan denk ik voor 45graden bochten!
 
Als je een circuit volledig in PVC buis (= constante diameter) legt met enkele bochten ga je geen meetbaar verschil krijgen met een even lange rechte buis. Je moet wat meer cm overbruggen dus je verliest iets. Het wordt een ander verhaal als je slangen gaat afknellen of als het over een dikke modderbrij zou gaan ipv water. Je hebt wel wat meer kans op vuilstapeling in de bochten of koppelstukjes.
 
Worden bochten hier niet verward met hoeken? Is er een verschil tussen een mooi afgeronde bocht en een abrupte hoek?

~ Ivo
 
lucas1711 zei:
Als je een circuit volledig in PVC buis (= constante diameter) legt met enkele bochten ga je geen meetbaar verschil krijgen met een even lange rechte buis. Je moet wat meer cm overbruggen dus je verliest iets. Het wordt een ander verhaal als je slangen gaat afknellen of als het over een dikke modderbrij zou gaan ipv water. Je hebt wel wat meer kans op vuilstapeling in de bochten of koppelstukjes.

Dit moet ik tegen spreken,
op zo'n korte slangen zal het nog wel meevallen, alleen bij elke bocht heb je een wrijving en deze zal ongetwijfeld de stroming doen minderen.

Worden bochten hier niet verward met hoeken? Is er een verschil tussen een mooi afgeronde bocht en een abrupte hoek?
Zeer zeker, neem maar eens een bocht van 90� tegenover eentje die mooi is afgerond.
Ook hier weer, de wrijving zal bij de eerste groter zijn dan bij de tweede, wat resulteert in minder stroming.
 

Terug
Bovenaan