wormen bij discusvis


S

Sterrekind

Guest
Hallo

Al een aantal dagen trekt een van mijn discussen zich terug in de bak. Hij eet wel maar zondert zich af van de groep. Gisteren zag ik dat hij naast gewone donkere ontlasting een aantal wormen uitpoepte. Dit kunnen onverteerde muggenlarven zijn ( heb ik vaker gezien, dat ze hele rode muggenlarven weer uitpoepten) maar ik heb het idee dat hij last heeft van wormen.

Wat is wijsheid? Moet ik het dier het best in quarantaine behandelen met dactacyd, of laat ik hem zolang hij eet gewoon met rust? Hij is ook donkerder van kleur maar wel nieuwsgierig, en komt ook direct op het voer af als ik het in de bak doe.
 
Als je daadwerkelijk aanwijzingen hebt voor wormen, moet je voor de laatste optie gaan.
 
Wormen zijn bijna nooit zichtbaar daar zijn ze gewoon te klein voor. Alleen lintwormen (lange witte wormen bestaande uit segmenten) of camalanuswormpjes (hangen als kleine rode trosjes uit de anus)zijn zichtbaar. Ik zou een flinke verversing doen en het even aankijken. Misschien kan je bij een winkel of kweker in de buurt de ontlasting na laten kijken. Dan weet je gelijk waar je aan toe bent.

Dennis.
 
Dennis ik denk dat het om de laatste vorm gaat, ik heb de wormen ( een stuk of drie a vier) uit de anus zien hangen. Verversen doe ik om de dag, ontlasting laten nakijken kan nog wel eens lastig worden tenzij ik het dier wel uit voorzorg in quarantaine zet. Ik kijk het nog 24 uur aan, zie ik dan geen verbetering dan zal ik het dier uitvangen.
 
Geldt hier niet 'als ��n vis wormen heeft hebben het er meer'? Oftewel de hele bak behandelen?

Of is dat wat voorbarig als er maar ��n merkbare problemen heeft?

~ Ivo
 
Hele bak behandelen? Ondanks het feit dat geen van de vissen symptomen vertonen? Ik ga toch eigenwijs voor de quarantaine en let goed op de andere vissen die nergens last van hebben. Mocht er ook maar 1 zijn die gek gaat doen dan behandel ik alsnog de hele bak.

Ik lees altijd dat je juist voorzichtig moet zijn met medicatie en niet zomaar lukraak moet gaan behandelen als er geen symptomen zijn.

Feit is dat alle discusvissen parasieten bij zich hebben, maar ze zijn kerngezond en hebben er geen last van. Alleen 1 van de vissen lijkt nu last te hebben, omdat deze zich afzondert van de groep buiten het eten om.
 
Wormeninfectie is altijd hele bak behandelen ..
Wormen zie je pas als het te laat is en de vis reeds besmet is.
Nu behandel je 1 dier en kun je wachten op de volgende die komt.
Aan het eind heb een hele boel verzwakte dieren en kun je wachten op de eerste dodelijke slachtoffers.

Dus a.u.b. niet eigenwijs zijn en gewoon de hele bak kuren.
 
Marc, is Dactacyd afdoende voor discussen of raad je een ander middel aan?
 
lernex pro met een extra toevoeging van 500 mg nitroscanaat (1 tablet op 1 verpakking lernex pro) verder doseren als voorgeschreven.
 
Let op,

Er zijn potten van 500ml een 1000ml Lernex Pro in de handel.
Per 500ml Lernex Pro dient dus 500mg Nitroscanaat (ontwormingspillen voor honden/katten) toe gevoegd te worden.

Het mooie is dat filteren over actieve kool na de behandeling volgens de fabrikant niet meer nodig is :)
 
Goed, de bak is behandeld ( met dactacyd, het andere middel heb ik pas later aangeschaft voor een eventuele volgende keer).

het dier is nog steeds wel wat op zichzelf, maar vreet gewoon mee met de anderen en heeft geen tekenen van wormen meer.
 

Terug
Bovenaan