Wat is er nieuw

Wormen en…?

cemedia

Well-known member
Lid geworden
29 november 2020
Berichten
828
Leeftijd
31
Locatie
Steenwijkerwold
Hi all,

Ellende in de bak.. al een tijd heb ik 2 achter blijvende manen. Gisteren zag ik wat uit hun anus steken (zie foto) hiervoor heb ik Colombo Dactycid aangeschaft en toegevoegd, gister avond. Ik hoop dat dat gaat helpen.

Daarnaast zag ik zojuist 1 van de achter gebleven manen met witte stipjes op z’n kop, zie andere foto.

Is dat het begin van gaten ziekte?

Wie kan me op weg helpen met de behandelingen…
 

Bijlagen

  • IMG_1455.jpeg
    IMG_1455.jpeg
    1.3 MB · Weergaven: 31
  • IMG_1457.jpeg
    IMG_1457.jpeg
    1.7 MB · Weergaven: 29
Als het je lukt zou je ook het (droog)voer kunnen weken in de dactycid. Dan bereik je de wormen in de buik beter. 🙂

De witte stippen lijken in een patroon te zitten. Is het ongeveer symmetrisch aan beide kanten van de kop?

Want dan kan het dit zijn -> https://aquariumscience.org/index.php/11-1-2-spots-on-head/

Min of meer beginnende gatenziekte inderdaad.
 
zitten ongeveeer in hetzelfde rijtje idd.

Ik ben nu een WW aan het doen en vul daarna de medicijnen weer aan.

Ik zal kijken of ik wat voer er in kan weken.. kunnen vlokken en korrels naar jou ervaring? dan meng ik wat.

Ik denk dat de filtercapaciteit op zich voldoende is, maar het hier in de combi met wormen is ontstaan? Mogelijk te weinig water ververst. Er staat een bioloog onder met behoorlijk wat sponzen (inmiddels).
 
Zou het al dan niet tijdelijk bijhangen van een UV-C filter nog iets toevoegen?
 
Ik heb zelf alleen ervaring met granulaat erin weken. Het kan even experimenteren zijn maar wie weet lukt het met vlokken ook. 🙂

Het zou kunnen dat je filtering inderdaad helemaal prima is en dat de weerstand van die maan gewoon wat is verminderd. Waarschijnlijk door die camallanus. Je ziet helaas vaker dat ziekteverwekkers het elkaar makkelijker maken en dat een vis dan meerdere dingen aan de hand heeft.

Wellicht dat het al een eind de goede kant op gaat als je die wormen goed aanpakt. Wat extra water verversen (dan wel echt grote wissels aanbevolen) kan je maanvissen ook even dat extra zetje in de goede richting geven. UVC helpt daarnaast ook ja. 🙂
 
Oh ja, en zorg dat deze twee manen goed te eten krijgen komende tijd, dan kan het immuunsysteem weer op peil komen. 👍
 
Oh ja, en zorg dat deze twee manen goed te eten krijgen komende tijd, dan kan het immuunsysteem weer op peil komen. 👍
Het is helaas 1 van de 2 achterblijvers sinds ik ze heb die weinig eten.. ik denk nu dat ze het langst last hebben van de wormen en daardoor zo achter zijn gebleven.. ik hoop dat de kuur aanslaat en ze dan iig wat gaan inhalen, al zullen ze nooit op de juiste maten gaan komen ben ik bang 🙁.
 
Aiii wat rot. 🙁 Dan hebben ze er misschien wel lang mee rondgezwommen. Als ze dan ook nog eens slecht eten daardoor, krijg je een negatieve spiraal. Ik hoop voor je dat het toch nog lukt om ze weer in een goede window te krijgen zeg maar.

Ik weet niet of je een tweede bak hebt waar ze even in kunnen, anders valt dat nog te proberen. Zowel voor de behandeling (wormen afzuigen van de bodem etc) als om ze vaker eten te kunnen geven zonder dat de andere vissen allemaal moddervet worden.
 
heeft iemand enig idee wanneer je resultaat zou moeten gaan zien?
 
klote joh, succes met behandelen!
 
Cemedia
Als de Colombo kuur aanslaat zou je resultaat moeten gaan zien in de kleur van de ontlasting.
Ik ben nooit een voorstander geweest van levend voer in de periode van Discusvissen / maanvissen houden, die inmiddels al even achter mij ligt, maar,,ik heb al even geleden een zeg maar redelijk resultaat geboekt door levende rode muggelarven te laten zwemmen in een overdreven hoeveelheid Metrodinazole ( een wormenmiddel) mag natuurlijk ook Dacticid zijn.
De rode muggelarven in een zeg maar overdreven hoeveelheid medicijn laten zwemmen, en deze de volgende dag of na enkele uren aan de vissen voeren, mits de muggelarven nog leven.

Een andere optie is om de muggelarven die in een wormen medicijn zwemmen na een bepaalde tijd van het vocht te ontdoen door deze op een vel keukenpapier te laten uitlekken en deze in te vriezen.
Voordeel van een of beide aangehaalde oplossingen is dat je de muggelarven met het medicijn in de darmen krijgt, daar waar het probleem begon of ontstaat.

Vissen die ziek zijn of door wat voor oorzaak bij een wormen infectie niet willen eten pakken soms nog wel ' iets' levends.

Pas wel op om de nog levende muggelarven niet in te grote aantallen te voeren, een gezonde vis pakt er zo maar 10 in een minuut en dat kan lijden tot een darmverstopping door dat de muggelarven zich in de darm ophopen de darm is erg dun en in no time is dus de darm verstopt.

Vissen die besmet zijn met de capilaria worm staken met eten om de worm uit te hongeren.
 
En dan,,
 
De kuur lijkt te werken. Bij de meeste vissen zijn de zichtbare wormen weg🙂 over 2 weken weer een ronde conform de instructies.

Vandaag een flinke ww gedaan en wat medicijnen aangevuld naar rato. Zondag een grote wissel en de bodem reinigen.. hopelijk is het daarmee afgelopen
 
Mooi om te lezen dat het goed gaat, bodem reinigen / afzuigen is zeker ook een goed plan.
Dacticid mag je als kuur ooit weer een keer gebruiken, daarna indien gewenst moet je overschakelen op een ander wormen medicijn i.v.m.resistentie.
 
Mooi dat het beter gaat Coen.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: moge
      Terug
      Bovenaan