Wormen in maanvissen


W

Wouter T

Guest
Hallo,

Wij hebben sinds kort een aquarium met daarin verschillende vissen, onder andere 2 al wat oudere maanvissen. Bij beide vermoeden wij dat ze wormen hebben. Voordat we medicijnen toe gaan voegen willen we eerst de mening weten van meer ervaren mensen, dus vandaar deze vraag.

Zie onderstaande foto.

Beide maanvissen eten niet veel en zijn niet echt actief. Ze hangen de hele tijd net boven de bodem stil, of verstopt tussen de planten.

Wat is jullie mening?

IMG-20180415-WA0004.jpg
 
Ik vrees voor Camallanus als ik zo de foto zie.
 
Oké daar waren we al bang voor.

Werkt het middel Colombo Dactycid tegen Camallanus? Dan gaan we dat zo snel mogelijk halen!

Bedankt voor de snelle reactie
 
Dat zou moeten werken maar ik lees ook nog van andere middeltjes,ben er zelf niet zo in thuis dus misschien zou je daar nog verder naar kunnen kijken.
 
Dat werkt wel zover ik weet en wat erg goed werkt is Levamisole 10%.
 
levamicil van manaus is top spul daarvoor
 
Daar zit inderdaad Levamisole doorheen.
 
Bedankt voor de reacties! Morgen ga ik langs de dierenarts voor Levamisole.

We hebben de 2 maanvissen die er last van hebben nu een week. Kan het zijn dat het aquarium waar ze uit kwamen ook geïnfecteerd is? Oftewel de verkoper informeren.
 
Ik heb Dactycid gebruikt bij mijn manen, werkte fantastisch. Binnen een dag geen worm meer te zien. Ze waren wel wat van slag de eerste 1 1/2 dag dat de medicatie in de bak zat. Niet eten, andere kleur en zich verstoppen maar dat was gauw over. Toen ik de kuur na 14 dagen herhaalde gebeurde dit niet, dus kan best zijn dat ze van slag waren door de stervende wormen.
 
Kan het zijn dat het aquarium waar ze uit kwamen ook geïnfecteerd is? Oftewel de verkoper informeren.
Stel maar gerust dat de hele bak waar ze uit komen ook behandeld moet worden.
 
De laatste tijd doen ze nogal moeilijk en vaak moet je aantonen waarvoor het bestemd is.
Klopt, ik had het al eens eerder gehad van de DA maar kreeg het deze keer niet mee omdat ik niet kon aantonen dat ik varkens hield. Vandaar dat ik uitweek naar Dactycid, Levamicil van Manaus kende ik toen nog niet. Toen me er over verteld werd was Dactycid al besteld.
 
Klopt, ik had het al eens eerder gehad van de DA maar kreeg het deze keer niet mee omdat ik niet kon aantonen dat ik varkens hield. Vandaar dat ik uitweek naar Dactycid, Levamicil van Manaus kende ik toen nog niet. Toen me er over verteld werd was Dactycid al besteld.

Varken en vis hmm klein verschil toch :D

Weer iets geleerd!
 
Klopt, ik had het al eens eerder gehad van de DA maar kreeg het deze keer niet mee omdat ik niet kon aantonen dat ik varkens hield. Vandaar dat ik uitweek naar Dactycid, Levamicil van Manaus kende ik toen nog niet. Toen me er over verteld werd was Dactycid al besteld.
En als je heel eerlijk zegt dat het voor vissen is?
 
En als je heel eerlijk zegt dat het voor vissen is?
Heb ik beide keren gedaan, tweede keer kreeg ik het niet omdat ze de uitgifte moeten registreren en daar controle op is.
 
Misschien is een leugentje om bestwil dan nog een oplossing. ik neem niet aan dat je het varken mee hoeft te nemen toch:D:D
 
Hallo allemaal,

Allereerst heel erg bedankt voor alle reacties en tips. Het is mij ondertussen gelukt om Levamisole 10% te krijgen bij de dierenarts, helemaal zonder probleem en zelfs sneller besteld dan gebruikelijk. Het gesprek waarom ik het nodig heb en hoe ik erachter kwam dat het nodig is was wel een aparte ervaring.
Zojuist heb ik het toegediend aan de vissen, nu de kuur vervolgen en afwachten.

Ik had maar 12ml nodig maar heb 100ml gekocht, want dat is de kleinste verpakking. Als er iemand in de buurt van Den Haag dit spul nodig heeft, dan is het op te halen. Het is alleen maar 4 weken houdbaar aldus de dierenarts, dus wees snel.

Denken jullie dat het visnetje, de algenramenspons (ofzo) en ander toebehoren dat in het water is geweest ook besmet is? Zo ja, hoe zou ik dat kunnen oplossen? (vervangen is natuurlijk altijd een optie).
 
De kuur moet je bij mijn weten na 14 dagen herhalen. Niet iedereen doet dat maar er zouden nog eitjes kunnen zijn die nog uit komen.

Fijn dat jij het mee kreeg bij de dierenarts :thumbs:
 
Goed dat je het mee gekregen heb. Zou ook een herhaling doen. Spulletjes in een emmer met water en wat medicatie zal ook helpen. mocht hier iets op zitten is het dan ook maar dood.
 
Ik was eigenlijk zeker van niet, heb dit er even bij gepakt. Hierop baseerde ik mijn uitspraak dat er nog eitjes in het water zouden kunnen zitten na de eerste kuur.

Zie dat ze larven uitscheiden en geen eitjes!

https://www.petcha.com/camallanus-worms/




After mating, mature females begin the cycle by producing large numbers of first-stage larvae. When the fish defecates these will be carried out into the environment. These larvae quickly settle out onto the substrate where they wiggle about in an enticing way, thereby tricking small crustaceans into eating them. Once that happens the larvae move into the host’s gut where they feed and grow. Known intermediate hosts include Cyclops and Gammarus, but Daphnia have not (yet) been observed to carry the parasite. Brine shrimp (Artemia) don’t normally carry the parasites because they’re reared in high salinity environments that Camallanus worms cannot tolerate.

Within about a week they will have molted twice to form inactive third-stage larvae that sit inside the host. Should the crustacean be eaten by a fish, the third-stage larvae become active and start feeding again, eventually molting twice to form the sexually mature male or female adult worms. These are the distinctive red worms aquarists see protruding from the vents of infected aquarium fish. The length of time it takes the life cycle to complete varies with temperature and for different Camallanus species, but in the case of Camallanus cotti it takes less than a month at 77 degrees Fahrenheit.

Most Camallanus species cannot complete their life cycle without an intermediate host, but Camallanus cotti is unusual in being able to skip this stage, and mature females produce first-stage larvae that can infect other fish directly if they do not find a suitable crustacean host first. Possible pathways include cannibalism and ingestion of feces produced by infected fish.
 
Laatst bewerkt:
Camallanus zijn volgens mij ook levendbarend hoor en de capillaria is eierleggend
 
Ja ik had gisteren nog gezocht op internet maar kan de website niet meer vinden waar dat stond, was een website van een dierenarts waarop stond dat ze levendbarend zijn.
 
Hallo allemaal,

We zijn net van plan het aquarium te verversen volgens de kuur. Maar nu zien we witte stippen / stekeltjes op de maanvissen. Zie foto's:
IMG-20180420-WA0006.jpg

IMG-20180420-WA0004.jpg


Ook zien we dit nog uit de anus steken. Het is doorzichtig wat er uit komt. Enig idee wat het is? Een lintworm?

Wat kunnen die stippen / stekels zijn? Is het een schimmelinfectie of witte stip?
Helpt de kuur die we nu doen hier tegen?
Is het te laat voor ze?
Hoe zit het met de rest van de bak, lopen die gevaar? Oftewel moeten ze in quarantaine?
 
Het medicijn dat je gebruik is voor wormen en helpt nergens anders tegen. Het middel werkt op de darmen dus dat doorzichtige kan veroorzaakt zijn door de medicijnen.

Hoelang geleden is de laatste toevoeging van de medicijnen? Kun je beschrijven hoe de ontlasting is. Eten ze? De bovenste foto, gele vis kun je foto maken van zijkant. Totale vis, kop, staart. Andere vissen met dezelfde problemen?

Nu even geen medicatie in je aquarium gaan gooien. Eerst even goed kijken wat ze mogelijk zouden hebben. Dit komt niet door wormen.

Ik zou denken aan darm flagelaten. Gatenziekten. Eerst even meer info en fotos.

Google even op manaus aquarium en links zie je menu met medicatie. Octocil. daar staat tevens een beschrijving wat je zoals aan de vis kan zien.
 
De vorige keer dat ze medicatie kregen was afgelopen dinsdag, volgens de kuur 3 dagen daarna water verversen en over 2 weken de 2e keer. De medicatie was geen overdosering, 2ml/100l.
IMG-20180421-WA0000.jpg

IMG-20180421-WA0001.jpg


Het zijn geen gaten, het zijn meer een soort stekels zoals ik zei en te zien is op de foto's.
De andere maanvis die ook Camallanus had heeft 1 stekel boven zijn oog en er steekt niks uit zijn darmen. De rest van de bak heeft nergens last van. De maanvis op de foto's ligt stil onderin de bak in een hoekje en geeuwt af en toe. Beide maanvissen eten nog wel maar erg weinig, alleen dan komt de maanvis in beweging, maar niet enthousiast. Ze eten wel maar slecht.

Op dit moment zitten ze in een aparte emmer in quarantaine omdat we bang zijn voor besmetting van de rest van de bak. Eenmaal gevangen in het visnetje spartelde ze totaal niet en werkte ze niet tegen, alsof ze er geen zin in hebben
 
Zou er even een bruissteentje in hangen in de emmer, anders slaat je water snel dood
 
Gatenziekte is ook niet meteen een gat. Het begint met een witte uitstulping die op een gegeven moment eraf valt en dan heb je het gat eronder. Kunnen wel zomaar spontaan gaten in de staart of vinnen vallen.

Ik zou nog een kuurtje octocil regelen of iets anders voor flagelaten maar ik ken zelf geen andere merken. zie in de onderkant van de staart een gat? Doorzichtige ontlasting. Niet eten. Alles bij elkaar duid op flagelaten. Dit kan met microscoop in ontlasting gezien worden. Wel verse poep niet van bodem. Zit in de darmen.

Ze moeten toch snel gaan eten want anders gaat hun weerstand met grote stappen achteruit en ben ik bang dat ze te zwak gaan worden en ze slachtoffer gaan worden van nog meer gespuis. Na de kuur weerstand proberen te verghogen. Goed voer en wellicht diploral of andere vitamine toevoeging.

Ik weet niet hoelang ze al in je aquarium zitten maar in emmer veel stress voor ze. Zitten al tijdje in aquarium moet je hele aquarium behandelen. Dan beter terug in aquarium zetten. Kwaad dan al geschied en zit het ws in hele aquarium.
 
De maanvissen hebben in totaal 10 dagen in het aquarium gezeten. Toen zat het gat al in de ondervin.

We geven ze nu diepvries artemia 2x per week. Om afwisseling van voer te bevorderen en in de hoop dat ze daardoor aansterken.

Het klinkt inderdaad naar wat ze hebben. Hoe groot is de kans dat de rest het heeft? Als het een kleine kans is dan blijven ze nog even in quarantaine in een betere bak. Maandag gaan we flagelex halen en toevoegen, want zoals de vorige keer kom je achter dit soort dingen in het weekend.

Jammer genoeg waren we dit weekend niet thuis vanwege andere verplichtingen. Morgen zijn we weer thuis en dan gaan ze terug in de bak, mits dit geen kwaad kan voor de rest.
 
Laat eerst de ontlasting is onderzoeken onder een microscoop voordat je met nog een medicijn aan de gang gaat aub!!
Teveel en verkeerde medicijnen maakt meer kapot dan goed!!
 
Inderdaad met een afstrijkje zekerheid wat het is. Veel koi centrum kunnen dit misschien een optie bij jou in de buurt. Dit is wel wat lastig want de vis moet mee en dan moet hij ook nog maar net even poepen.:eek:

Is dit geen optie denk ik dat er toch iets gedaan moet worden. Afwachten als vissen niet meer eten zal hoogst waarschijnlijk leiden tot de dood. De vissen zijn al verzwakt door de wormen en de kuur en zullen dan van alle kanten worden belaagd door allerhande gespuis wat er in het aquarium leeft. Ze hebben zelf geen weerstand meer Ze weken in een emmer laten zitten zal ze ook geen goed doen.

Hexamita is besmettelijk maar dit wil niet zeggen dat de andere vissen er last van hebben/krijgen. Dit is per vis verschillend. Hangt af van de eigen afweer/imuunsysteem. Elk visje draagt van alles in en op zich en kunnen dit bij goede gezondheid zelf aan. Bij zwakke en zieke visjes vermeerderd de flagelaat zich snel. Dit is niet te meten. Dan zal je een ander visje mee moeten nemen voor een afstrijkje. Er kan worden gezien of ze een beetje of veel in de darmen hebben.

je zult zelf een keuze moeten maken in dit geval als je geen afstrijkje laat maken. Alleen de manen behandelen met het risico dat er meerdere zijn aangetast en dit later weer komt opzetten of hele aquarium.

het is en blijft altijd een moeilijke zaak als er vissen ziek zijn en ook met inzet van medicatie is er geen garantie dat de vissen het gaan overleven. Er zijn vele factoren van invloed zoals wat voor schade hebben de wormen al toe gebracht. Hebben ze nog genoeg eigen kracht om de kuur te verwerken en daarna nog de kracht om te genezen. Stress in de emmer is van invloed. Zelfs als de wormen en flagelaten dood zijn door medicatie worden ze van alle kanten weer aangevallen door het andere gespuis in je aquarium. In elk aquarium leeft van alles op dit gebied en verzwakte visjes zijn dan aan de beurt. Na een kuur zorgen dat vissen gauw in topconditie komen zodat hun afweersysteem zo snel mogelijk in orde komt en veel verversen om allerlei gespuis af te hevelen zodat visjes even tijd krijgen om te genezen en aan te sterken.
 
Wel goed lezen @michelle1 !! Ze eten wel maar wel weinig schrijft ts.
Voor een microscoop onderzoek hoeft de vis niet mee alleen de ontlasting en aangezien ze nu in een emmer zitten is dat makkelijk te vinden.

Waar kom je vandaan @Wouter T ?
 

Terug
Bovenaan