Wormen, of toch iets anders?

Aqua<3

Well-known member
Lid geworden
15 september 2021
Berichten
106
Leeftijd
21
Helaas denk ik toch weer wormen in de bal te hebben.

De laatste tijd een aantal guppen overleden die steeds dunner werden en het daarna opgaven. Ik merk dat ze eerst gewoon extreem langzaam worden en daarna steeds dunner. Ik zie alleen geen klemmende vinnen wat ik de vorige keer dan weer wel zag.

Bakmaat: 180 liter (Juwel Rio 180) DIE ju sinds 31 december draait

Waardes (druppeltest):
Ph: 8
Ammonia: 0
Nitrite: 0
Nitrate: 10

Bestand:
10 tetra's
1 Ancistrus
1 vuurstaartlabeo
2 honing gourami's
+-40 guppen

Ik heb inmiddels 1 maand geleden voor het laatst het koppel gourami's toegevoegd. Deze vertonen geen ziekte beeld. Wel geef ik diepvries voer: witte muggenlarven waar misschien wormen van kunnen komen?

Foto's:
20220410_133050.jpg


20220410_133023.jpg
 
De laatste tijd een aantal guppen overleden die steeds dunner werden en het daarna opgaven. Ik merk dat ze eerst gewoon extreem langzaam worden en daarna steeds dunner. Ik zie alleen geen klemmende vinnen wat ik de vorige keer dan weer wel zag.
He jakkes, wat vervelend.

Eten de vissen nog? Zo niet, spugen ze het voer dan uit, of hebben ze gewoon helemaal geen trek/interesse?
En geven ze nog ontlasting? Hoe ziet dit er uit?
Zie je verder nog iets geks of afwijkends aan het gedrag? Schuren, of snel ademen?
 
He jakkes, wat vervelend.

Eten de vissen nog? Zo niet, spugen ze het voer dan uit, of hebben ze gewoon helemaal geen trek/interesse?
En geven ze nog ontlasting? Hoe ziet dit er uit?
Zie je verder nog iets geks of afwijkends aan het gedrag? Schuren, of snel ademen?
Sorry voor deze late reactie.

Ja ze eten zeker nog actief, de ontlasting van de zieke vissen waren heel verschillend. Sommige hadden gewoon nog normale ontlasting en bij andere was het wit/doorzichtig. Ik weet van het 2e dat het een teken is van wormen maar ik vind het vooral raar dat het bij sommige anders is dan bij de ander.

Deze vis op de foto is er helaas niet meer, verder is het vooral dat de zieke guppen een stuk minder actief zijn. Heb ze ook in een quarantaine bak gestopt maar volgens mij is het al heel erg verspreid. Het verspreid zich ook alleen onder de guppen en niet onder de andere vissen.
 
Ik heb eens wat gespit op het www en dan denk ik toch aan een parasiet.
De beschreven zaken komen dan toch wel vaak overeen met wat jij beschrijft.
Maar welke?
Dat zou ik zo niet weten.
 
Ik zou zelf ook denken aan een parasiet, maar de vraag is inderdaad, welke. Ik weet niet of een bacterie dit soort dingen zou kunnen veroorzaken. Maar ik vind je wormenverdenking niet onaannemelijk. Wanneer is de laatste keer geweest dat je voor wormen behandeld hebt? En waarmee heb je toen behandeld?

Ben er niet goed in thuis, maar ik heb begrepen dat er in verschillende middelen vaak gebruik wordt gemaakt van dezelfde werkzame bestanddelen. Dat zou betekenen dat je met middel A (wat behandelt tegen parasiet A) ook iets mee zou pakken tegen parasiet B. Mogelijk dat @michelle1 of @Gino88 je hier iets meer over kan vertellen, wat je in jouw geval het beste zou kunnen proberen.
 
Maar zou een parasiet dan niet overgaan op de andere vissen want ik begrijp dat alleen de Guppen het hebben.
 
Op en in elke vis en aquarium zit wat aan ziekte ellende. Fitte en optimaal verzorgde vissen worden hiervan niet ziekjes die kunnen het een en ander afweren. Dat het ene visje wel ziek word en de ander niet is vaak een geval van minder weerstand. Het ene visje is stress kipje of gevoelig voor waterwaardens, bepaald voer, verhuizing, temperatuur etc.

Ziekte ellende grofweg verdeling, huidparasieten, wormen intern/extern, flagelaten, kreeftachtige en bacterieen.

Medicatie is ook grofweg hierop gericht. Elk middel heeft een bepaalde samenstelling om euvels op te lossen. Neem even huidparasieten als voorbeeld. Als er al een tijdje wat stip op de slijmhuid ligt te wroeten dan kun je de stip behandelen. Stip dood. Als de huid erg beschadigd is kan het zijn dat dit infectie geeft waardoor er bacterien en schimmel bij komt kijken. Dan heb je dus een combi nodig die de stip dood, de bacterieen om zeep helpt en het zou dan ook fijn wezen dat de schimmel niet door woekert.

Nu dan het vermoeden wormen. Grofweg Kieuwworm, huidworm en interne wormen. Als je 100% zeker wat wat het euvel is kun je hier gericht op behandelen want een middel tegen kieuwworm gaat vaak interne wormen weer niet oplossen. Daarbij ook nog resistentie tegen bepaalde goedjes maar dat word ingewikkelder. FLubenol is prima bij kieuwworm maar gaat niets doen tegen interne wormen.

Het enige middel wat ik weet waar nog relatief weinig resistentie tegen is is levamisole. Dit is echter vrij moeilijk verkrijgbaar. Ik weet alleen de levamicil van Manuas. Dit goedje pakt ook wat aan externe wormen mee. Het is ook een middel wat goed verdraagzaam is bij gevoelige vissen. Sommige medicatie kuurtjes voor wormen zijn erg zwaar voor bepaalde vissen. Zoals flubenol je gebruik dit niet bij sluiers en nog wat vijver vissen .

De witte ontlasting is vaak een teken dat er iets in de dam aan de hand is. Dit kan zijn dat de spijsvertering niet goed is, interne wormen en/of flagelaten. Bij bepaalde soorten vis heb je bepaalde ziektes wat het meest voor de hand ligt. Chiclide is gevoelig voor flagelaten en/of camelanus maar ook weer niet alle chiclide. :DD Bij discus denk je meteen flagelaten, bij maanvissen denk je meteen aan camelanus en dat heb je ook nog bloat gevoelige................ Al de vissen soorten met hun eigenaardigheden is geen doen om dit allemaal te weten.

Microscoop afstrijkje en poepje onderzoek is het betrouwbaarst. Niet mogelijk word het afvinken en gokken. Ik heb geen verstand van guppen wat het meest voor de hand ligt bij dit soort. Maar als ik dan moet gokken zou ik voor de interne wormen gaan en een fles manaus kopen. Maar ik heb totaal geen verstand van guppen. @stanovic wel wellicht dat hij je wat gerichter op een pad kan zetten.

Let wel vissen waar al een tijdje gespuis bezig is om de darm aan te vallen kun je de wormen doden maar wil niet zeggen dat vis daarmee klaar is. De darm moet genezen (als dit nog mogelijk is) en je kunt niet weten hoever de beschadigingen zijn en hij als nog dood gaat. Problemen in de darmen is vaak ook problemen in hele orgaan stelsel waarbij de diploral word aangeraden omdat er een mogelijkheid is dat vis over te weinig mineralen etc. beschikt die nodig zijn om alle organen topfit te houden.


Bij elk middel staat een beschrijving wat het doet en symptomen die je kunt zien. In standaard LFs niet zo te koop maar beetje grote web shop heeft het wel.
 
Het enige middel wat ik weet waar nog relatief weinig resistentie tegen is is levamisole. Dit is echter vrij moeilijk verkrijgbaar. Ik weet alleen de levamicil van Manuas.

Ik wilde ook Levamisole voorstellen. Is helemaal niet zo lastig verkrijgbaar hoor. Naast de Levamicil van Manaus kan je ook het goed verkrijgbare eSHa NDX kopen, dat is ook Levamisole. En bij hele grote/veel aquaria kan je zelfs nog Harka-Verm van het merk Harkers bestellen. Dit wordt officieel verkocht voor vogels/duiven, maar is qua ingrediënten ook perfect in het aquarium te gebruiken.

Uitleg en dosering;
Dosage for Harker’s Harka-Verm per 100L of water:
• Minimum dosage is 1.2ml (Prophylactic dosage)
• Medium dosage 1.87ml (When there are clear signs of parasites)
• Maximum dosage 2.4ml (When there is a serious parasitic infection)

Instructions:
  1. Do a water change (50-80%).
  2. Turn off UV sterilisers, the aquarium lights and remove any carbon in the filter.
  3. Add the Levamisole HCL to the water in the right dosage.
  4. Keep the lights off in the tank for at least 24 hours.
  5. Do another big water change after 24hrs and clean the substrate.
  6. Repeat every seven days for four weeks


De twee belangrijkste kanttekeningen zijn dat Levamisole reageert op licht, het is dus belangrijk om je verlichting 24 uur uit te zetten. En daarnaast is de herhaling ook belangrijk vanwege de levenscyclus van de meeste parasieten en omdat Levamisole niet in elk stadium van deze cyclus werkt. In elk geval minimaal 2x met 14 dagen er tussen. Vanuit de kogelvissenwereld wordt 4 weken achter elkaar aangeraden (en dan dus 1x per week, 4 weken achter elkaar).
 
Is helemaal niet zo lastig verkrijgbaar hoor.
De meeste dierenartsen geven het niet meer en verder weet ik niet waar je het kan kopen behalve de middeltjes waar het in verwerkt zit. Een flesje Levimasole is veel moeilijker verkrijgbaar.
 
De meeste dierenartsen geven het niet meer en verder weet ik niet waar je het kan kopen behalve de middeltjes waar het in verwerkt zit. Een flesje Levimasole is veel moeilijker verkrijgbaar.

Esha NDX en Manaus levamicil is gewoon vrij verkrijgbaar, daar hoef je niet voor naar een dierenarts. De werkzame stof in beide is gewoon Levamisole HCL. En daarnaast dus het middel wat ik in mijn post hierboven noem.
 
@MarliesR Die zwevende ballonnetje van jouw zijn volgens mij ook erg vatbaar voor interne wormen ben ik wel tegen gekomen. Fijn dat je ook je wat heb in verdiept. Ik wist niet dat het licht gevoelig was en dat Ndx ook op basis is van Levamisole.
Weer wat geleerd (y)

Was net even googlen over dat licht en kwam ook tegen dat ze het veel versnijden in coke............. Altijd handig om te weten als je toevallig in huis heb :DD
 
Terug
Bovenaan