Wat is er nieuw

Wormen, waterbuikzucht of iets anders?

alexio9393

Member
Lid geworden
9 september 2022
Berichten
9
Leeftijd
31
Hallo,

Sinds ongeveer een week toont mijn vis afwijkend gedrag. Ik weet niet 100% wat voor vis het precies is maar volgens mij is het een sarasa komeetstaart? De vis is erg passief en zit vaak op dezelfde plek op de bodem. Zo nu en dan zwemt ie weer rond maar gaat na een tijdje weer terug naar dezelfde plek op de bodem. Als ik de vissen eten geef lijkt er niks aan de hand te zijn en zwemt ie daarna weer actief rond, maar na ongeveer een half uurtje zoekt ie weer dezelfde plek op de bodem uit. Vaak is ie dan ook versneld aan het happen, maar dus niet aan het wateroppervlak maar op de bodem.

De afgelopen dagen lijkt zijn buik iets dikker te zijn geworden. Ook zie ik dat de ontlasting wit is en ook aan de vis blijft hangen. Ik zal hier een foto van bijvoegen.

Ik heb het een en ander opgezocht en ik kwam uit dat het misschien een vroeg stadium van buikwaterzucht of wormen kan zijn. De ogen lijken ook iets meer uit te puilen dan voorheen maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen. De vis is verder niet vermagerd maar juist dikker geworden. Sluit dit het geval van wormen uit?

Ik ben benieuwd of iemand weet wat het is en hoe ik dit vervolgens het beste kan (hopelijk) kan behandelen.

Alex
IMG20220909183214.jpg
 
Bakmaat? Waterwaardes? Wat zijn de mede-bewoners?

Ik zie rode strepen in de staart, wat een teken kan zijn van een Nitriet piek. Als je het nog niet gedaan hebt is 50%+ van het water verversen zeker niet verkeerd.
 
Dat viel me inderdaad ook al op. Het is een 125L Juwel rio. De bak is 80cm lang en er zit nog een andere zelfde soort vis bij. Ik heb ze voorheen in een nog kleinere bak gehad en sinds 2 maanden zitten ze in dit aquarium. Ik heb ze ongeveer 2 jaar nu. Ik heb gehoord dat deze vissen nog een stuk groter kunnen worden dus was ze van plan in het voorjaar ook in een vijver onder te brengen. Ik ben helaas ook verkeerd voorgelicht bij de dierenwinkel.

Ik heb de bak 3 weken in laten draaien en toen de vissen erin gedaan. Ik heb elke dag nitrietwaarden gemeten en deze waren prima. De druppeltest geeft nu ook een waarde aan onder de 0.3 mg/L. Ik heb eergisteren nog 50% ververst. Andere waterwaarden heb ik eerlijk gezegd niet getest.
 
Ook 0,3 is nog te hoog, nietriet is puur vergif voor je vissen, dus blijven verversen en meten
 
Ik heb een druppeltest en die geeft aan dat het tussen de 0 en 0,3mg/l zit dus het zou theoretisch gezien ook 0 kunnen zijn. Ik zal voor de zekerheid meteen verversen. Is wekelijks 50% verversen genoeg? En zou dit dan ook de witte plakkende ontlasting en dikkere buik kunnen verklaren?
 
Zou dagelijks verversen net zolang tot je vis weer gezond is, dit soort vissen zijn enorme vervuilers @michelle1 kan je er alles over vertellen maar 1x p/w verversen is veel te weinig
 
Oke zal ik doen! Ik zie nu wel dat die witte sliert steeds langer wordt. Is dit normaal want dit heb ik nog niet eerder gezien bij m.
IMG20220909194240.jpg
 
Oke dank je. Zal water verversen en mocht er wat veranderen in z'n gedrag zal ik het laten weten🙂
 
Dat is geen poepsliert. Die zijn veel dikker en niet wit. Er is ets met de darmpjes

Inderdaad verversen en verversen op dezelfde temperatuur schoon water. Geef ze eens 2 dagen geen voer en dan een paar dagen alleen wat gepelde doperwten. Zak diepvries zo groot mogelijke erwten, handje in bakje water magnetron kook erover en velletje eraf pellen. Paar x per dag wat erwtjes geven geen voer dan zie je als het goed is weer dikke groene drollen. Geewoon beide vissen zo voeren

Zoutbadjes zou je ook eens kunnen proberen als hij niet op knapt. Erwten dag kun je zo en zo beter eens om de zoveel dagen doen.

Voer bekijken misschien komt hier verstopping door.
 
@alexio9393 hoe is het de afgelopen dagen gegaan?
Het is altijd moeilijk om op afstand direct raak te zitten met de diagnose. Er kán een verstopping zijn (hoewel dit bij normale goudvissen niet snel gebeurt), er kán een parasiet in het spel zijn (maar welke), er kán inwendig een bacteriële infectie spelen. Dat laatste is eigenlijk al het geval in de staart: die rode lijnen duiden op een lokale infectie. Het is dan niet uit te sluiten dat er elders in het systeem meer rondwaart; meer van hetzelfde, of een (andere) ziekteverwekker die mee komt doen nu de vis verzwakt is.

Wat vragen: wat voer je ze en hoe vaak + hoe veel? Welk filter heb je draaien (gok: het standaardfilter van Juwel), welke materialen zitten erin en hoe + hoe vaak onderhoud je het?

Witte poep an sich hoeft niet veel te zeggen, dat kan darmafscheiding zijn door van alles en nog wat. Gecombineerd met andere symptomen, zoals de lusteloosheid die jij ziet en (mogelijk) de verdikking van de buik en meer uitpuilende ogen, kan het wel onderdeel zijn van een groter plaatje en reden zijn verder te kijken.

Zou dagelijks verversen net zolang tot je vis weer gezond is, dit soort vissen zijn enorme vervuilers @michelle1 kan je er alles over vertellen maar 1x p/w verversen is veel te weinig
Goudvissen zijn geen grotere vervuilers dan andere vissen, dat is nergens op gebaseerd. 1x per week verversen is ook voor hen zat. Uiteindelijk zijn er in hoofdzaak twee dingen belangrijk: A. hoeveel (en welk type) voer mik je in de bak, en B. hoe efficiënt is de biologische filtratie die daar tegenover staat. Normale goudvissen (zoals die van TS min of meer is) kunnen wat dit betreft meer hebben dan de meeste andere vissen; sluierstaarten minder. Maar een gevoelige vis is niet per se gebaat bij veel waterwissels. Goede filtering houdt de zogeheten "bacteriedruk" gewoon stabiel.

Maar inderdaad: als er iets mis is met het water --en dat is vaak hoe ziektes beginnen-- kan het helpen om tijdelijk meer te verversen.
 
Laatst bewerkt:
Ik geef ze normaal gesproken gesproken 3x per dag een aantal goldfish flakes van Tetra. Om de dag geef ik ze ook een paar doperwtjes. Het kan misschien ook wel zijn dat ik ze iets te grote porties voer geef.

De filter is inderdaad de standaard binnenfilter. De Juwel bioflow M uit mijn hoofd. Onderin heb ik 2 bakjes siporax zitten en een grove spons. Bovenin het filter 2 grovere sponzen, 1 fijnere spons en resterend opgevuld met filterwatten. De hele filter heb ik 2 weken geleden uitgewassen in aquariumwater. De filterwatten vervang ik als ze vies zijn geworden. Dit is wekelijks of na 2 weken.
 
Ik heb gisteren een 50% waterwissel gedaan en wat erwtjes gevoerd. Vandaag leek ie al wel wat actiever te zijn. De buik is wel nog steeds opgezwollen en de ontlasting is nog steeds wit en een lange sliert dus dat is nog even afwachten denk ik.
 
Je filter geheel uitspoelen is niet handig. Zou als je geen drupjes heb om de dag 50% water eruit halen. De kans dat er iets niet goed zit met je water is groot hoewel dit wel weer hersteld maar de kans dat er een NH3/4 en No2 stijging is (geweest) groot. Dat hij weer actiever is na een verversing zegt al veel.

Met emmertje verschonen is rot klus maak het je makkeljk met slang.

Zou ook eens gaan kijken om zinkend voer te halen pv de flakes. Erwten blijven geven tot dat je groene dikke drollen zie. Dat er alleen maar witte sliereten uit komt is echt niet normaal. Poep hoort kleur van voer te hebben.
 
Wat voor voer zou je zoal aanraden?
 
Ik zie sinds vandaag bij de vin bij de buik wat irritatie en ook een zwelling. Iemand enig idee wat dit kan betekenen?
IMG20220911182446.jpg
 
Zonder gericht onderzoek is het erg moeilijk een exacte diagnose te geven wat de vis mankeert dus het is een beetje uitsluiten van dingen en gissen.

Vaak is het ook een samenloop van omstandigheden. Een cirkeltje.

De witte poep duid op stress of darmproblemen. De rode aders ook stress of fout watertje.

Darmprobleem is soms obstipatie, (interne)wormen of flagelaten. Het een en ander aan gespuis kan de darmen beschadigen en daardoor kan weer een infectie ontstaan. Helaas heb je geen middeltje die al deze problemen in 1 keer op lost. Voor iedere aandoening is een apart middel nodig.

Je geef aan dat de vis veel op de bodem ligt wat geen goed teken is voor een goudvis. De rode plek kan ook een gevolg zijn van het bodem liggen.

Darm probleem kan ook een aangeboren afwijking zijn of tijdens zijn groei zijn ontstaan. De vis is toch wel enigzins "vergroeit" gezien afmeting vinnen/staart tegenover het kleine lichaam.

Een afstrijkje onder de microscoop van slijmhuid en een stukje ontlasting wat niet op de bodem heeft gelegen zal het beste zijn want dan kun je echt stellen de vis heeft dit of dat en gericht medicatie erop zetten. Stel de vis heeft flagaleten dan middel hiervoor zo gepiept maar dan nog de vraag wat hebben de flagelaten inmiddels aangericht infectie is dan nog te bestrijden met antibiotica als je geluk heb.

Aangeboren en vele aandoeningen zijn gewoon niet te verhelpen.

Ik weet niet of je in de buurt woon van Voorschoten dan beste met vis naar Fancy goldfish, Dino gaan die heeft microscoop om te kijken. Een koi dealer en houders (beetje prof) zal je ook kunnen helpen te kijken wat hij mankeert. Iemand met microscoop en utube filmpje afstrijkje ?

Allemaal niet voorhanden dan zou ik gaan voor de vis in quarantaine en Bactopur direct tabletten in water of voer Bactotabs.. Voer hoeft niet in quarantaine. Dan bestrijd je het meest ergste wat vis kan hebben (bacterieel/infectie) en zal hij zelf de veroorzaker als dit mogelijk is moeten bestrijden. Ga je voor antibiotica in water lees wat info op forum want is niet zo maar even in je aquarium kiepen en het komt wel goed.

Succes met wikken en wegen en ik hoop dat je de vis er weer boven op krijg.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: denken moet je niet teveel doen hoor met dit weer
      Terug
      Bovenaan