Wat is er nieuw

Wortelgroei en nieuwe blaadjes op de bladen van de Microsorium Pteropus

WDEN

Active member
Lid geworden
30 juli 2019
Leeftijd
52
Ik vermoed dat ik nu ongeveer een maand geleden begonnen ben met mijn aquarium. Alle planten lijken rustig te groeien (ook de algen). Er is wel iets heel raar aan de hand met een bepaalde plant. Ik weet de naam niet meer precies maar ik denk dat het de Microsorium Pteropus is.
De plant zoet er op zich niet zo gezond uit en er groeien een soort wortels op het blad. En nu recent ook nieuwe kleine blaadjes op de aanhechtingsplaats van de wortels. Moet ik de plant er gewoon uit gooien of wat kan ik hier aan doen?

IMG_20190906_215345.png
IMG_20190906_215353.png

groeten
Wim

De plant zoet er op zich niet zo gezond uit en er groeien een soort wortels op het blad. En nu recent ook nieuwe kleine blaadjes op de aanhechtingsplaats van de wortels. Moet ik de plant er gewoon uit gooien of wat kan ik hier aan doen?

Dit is een manier waarop deze plant zich vermeerdert.
Het zijn zogenaamde 'adventiefplantjes": kleine nieuwe stekjes die zich vormen aan de bladeren en die op een gegeven moment loslaten om zo op zoek te gaan naar nieuwe oorden om te koloniseren... 😉
Je kan ze verwijderen of de plant uitbreiden door ze los te snijden en afzonderlijk te planten.

Waarom doet deze plant dit? Doet deze dit om te overleven of juist omdat ze zich prima voelt?

Doet deze dit om te overleven of juist omdat ze zich prima voelt?

Ja...
:br:
😀

Het kan namelijk beide.
Een beetje zoals sommige vissen doen: soms kweken ze omdat ze zich goed voelen maar soms is het net tegenovergesteld en is het kweken een ultieme poging om slechte omstandigheden het hoofd te bieden en kweken ze dus in de hoop dat de komende generatie betere omstandigheden treft en de soort alsnog overleeft...

Misschien dat een foto van de plant in de bak duidelijkheid brengt? Ze lijkt je niet gezond als ik het goed begrijp?
De rest van je planten wel?

Hier af en toe ook van deze plantjes. Het blad waar de jonge plantjes aan groeien gaat hier wel dood maar aan de rest van de plant is niks te zien.

Ja...
:br:
😀

Het kan namelijk beide.
Een beetje zoals sommige vissen doen: soms kweken ze omdat ze zich goed voelen maar soms is het net tegenovergesteld en is het kweken een ultieme poging om slechte omstandigheden het hoofd te bieden en kweken ze dus in de hoop dat de komende generatie betere omstandigheden treft en de soort alsnog overleeft...

Misschien dat een foto van de plant in de bak duidelijkheid brengt? Ze lijkt je niet gezond als ik het goed begrijp?
De rest van je planten wel?

Er zijn zoals je zit ook redelijk wat algen. Er zitten slechts 2 visjes in en wat slakken.

IMG_20190906_215345.jpg
IMG_20190906_215353.jpg
IMG_20190906_223646.jpg
IMG_20190906_223655.jpg
IMG_20190906_223639.jpg
IMG_20190906_223703.jpg

Javavaren mag niet met z'n wortelstok in de bodem staan, dan gaat deze rotten. Je kunt ze het beste op een stuk hout of steen opbinden.

Er zijn zoals je zit ook redelijk wat algen.

Daar zijn zeker oplossingen voor, hoor.
Maar dan open je mss beter een apart topic waarin je de situatie zo uitgebreid en gedetailleerd mogelijk schetst. Het is bijna altijd een kwestie van de balans vinden...
Bvb: de varen die je toont staat met de wortelstok in de bodem en dan gaat de plant kapot. Je kan ze best opbinden...
Edit: Théa was me voor door mijn vossenverhaal (dat trouwens totaal offtopic is op de koop toe....)...
:stom:

het kweken een ultieme poging om slechte omstandigheden het hoofd te bieden en kweken ze dus in de hoop dat de komende generatie betere omstandigheden treft en de soort alsnog overleeft...

Bij vossen zie je trouwens een vergelijkbaar fenomeen:
Wanneer ze (zoals in België helaas het geval is) vogelvrij verklaard worden en ze dus legaal (!) het ganse jaar door mogen afgemaakt worden heeft dit een omgekeerd resultaat.
De voorstanders (lees: de losers zoals jagers of hypocriete kippenhouders) denken dat je zo hun aantal kan "sturen" en verlagen maar in realiteit zorgt dergelijk beleid eerder voor een aangroei van het vossenbestand.
Want de vossen reageren op de vervolging door massaal een versnelling hoger te schakelen op vlak van voortplanten: meer nesten én meer jongen per nest...
(Terzijde: En dat terwijl de "oplossing" eigenlijk zo simpel kan zijn, maar soit, dat is een heel ander verhaal... 😉 )

Javavaren mag niet met z'n wortelstok in de bodem staan, dan gaat deze rotten. Je kunt ze het beste op een stuk hout of steen opbinden.
Dat wist ik nog niet. Vandaar dat deze dan zo raar aan het groeien is ;-) Bedankt voor de info.

Daar zijn zeker oplossingen voor, hoor.
Maar dan open je mss beter een apart topic waarin je de situatie zo uitgebreid en gedetailleerd mogelijk schetst. Het is bijna altijd een kwestie van de balans vinden...
Bvb: de varen die je toont staat met de wortelstok in de bodem en dan gaat de plant kapot. Je kan ze best opbinden...
Edit: Théa was me voor door mijn vossenverhaal (dat trouwens totaal offtopic is op de koop toe....)...
:stom:

Bij vossen zie je trouwens een vergelijkbaar fenomeen:
Wanneer ze (zoals in België helaas het geval is) vogelvrij verklaard worden en ze dus legaal (!) het ganse jaar door mogen afgemaakt worden heeft dit een omgekeerd resultaat.
De voorstanders (lees: de losers zoals jagers of hypocriete kippenhouders) denken dat je zo hun aantal kan "sturen" en verlagen maar in realiteit zorgt dergelijk beleid eerder voor een aangroei van het vossenbestand.
Want de vossen reageren op de vervolging door massaal een versnelling hoger te schakelen op vlak van voortplanten: meer nesten én meer jongen per nest...
(Terzijde: en dat terwijl de "oplossing" eigenlijk zo simpel kan zijn, maar soit, dat is een heel ander verhaal... 😉 )

Ik begin alvast met het opbinden van de Javavaren en zie binnen een tweetal weken of er beterschap is. Daarna komen de algen aan bod. Misschien zijn deze algen een gevolg van het eventuele rotten van de wortels van de javavaren? Wie weet ... Bedankt AAN ALLEN voor de vlugge info 🙂

Daarna komen de algen aan bod.

Ik zou ze wel blijven verwijderen zodat het niet uit de hand loopt...
Je kan al eens de ganse situatie evalueren voor jezelf. Waarom wachten om het aan te pakken...
Een paar controlevraagjes:

Hoe lang draait de bak?
Geef je plantenvoeding? Welke?
Welke bodem heb je? Is dat een soil?
Branden je lichten op volle kracht? Kan je dimmen? Anders evt drijfplantjes om het licht wat te dempen.
(Tijdelijk) wat snelgroeiers kan ook helpen bij het zoeken naar balans.

. Daarna komen de algen aan bod. Misschien zijn deze algen een gevolg van het eventuele rotten van de wortels van de javavaren?

Rechts vooraan zie ik wat algen in de bodem, langs het glas. Ik zie het niet goed genoeg om het met zekerheid te identificeren maar ik zou dit in jouw geval zoveel mogelijk verwijderen tijdens onderhoud.
Tussen glas en bodem kan je met een bankpasje de algen los krabben en ze tegelijkertijd af hevelen zodat ze niet door de bak verspreiden. (wel best je filter stil leggen voor je dat doet)
Ook de (draad)algen in je bodemplantjes (en de paar bealgde bodemkorrels) zou ik zoveel mogelijk blijven verwijderen bij elk onderhoud. (draadalgen verwijder je makkelijk door ze rond een satéstokje te draaien).
Dan loopt het niet teveel uit de hand en kan je de snelheid waarmee de algen terugkomen inschatten.
Zoals ik al zei: het is zeker op te lossen mits een gerichte aanpak!

Op het eerste zicht zou ik zeggen:
zoveel mogelijk algen manueel verwijderen (ook die op de zijruit),
te sterk aangetaste planten verwijderen
van het grasje vooraan kan je de bealgde blaadjes wegsnoeien en de nieuwe groei evalueren
licht(sterkte) wat dimmen met drijvers,
een paar snel groeiende planten erbij,
plantenvoeding doseren (micro en macro)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan