Wat is er nieuw

Wortels muntplant giftig voor vissen?

Barwaz

Well-known member
Lid geworden
25 december 2020
Beste allen,

Ik heb onlangs een muntplant mee besteld bij picnic, daar alle aarde inmiddels uit gehaald en hij staat nu in een voormalige passatafles in een laagje aquariumwater te chillen. Ik wil 'm graag in een van mijn bakken gaan hangen. Liefst in m'n rio 180, daar zit een mooi gat in de deksel waar ik dat prima in kan hangen. Alleen, in die rio 180 zit een vis die het nogal leuk vind om dingen op te vreten. Waaronder wortels van waterplanten, waterplanten, en alles waarvan hij denkt dat het waterplanten is.

Vandaar mijn vraag; zijn de wortels van een muntplant giftig voor (goud)vissen als ze het op vreten, of kan het geen kwaad?
En een tweede vraag, hier een beetje op aansluitend; welke planten zijn 'veilig' in het aquarium te gebruiken (en dan bedoel ik specifiek met het risico op aanvreten en giftigheid voor de vis)?

Dank vast!

Volgens mij is de plant ook wel giftig voor honden, katten en paarden dus ik zou het er niet op gokken.

je wil een stekje maken barwaz van de munt plant niet met zijn geheel in de bak😛 als je dat stekje in de bak hang heb je binnen een week wortels op gedeelten van de plant dat onder water hangt
ik en gino gebruiken alebij munt planten zonder problemen ik heb zelfs soms bladeren in me bak vallen van de munt planten en dat geeft ook geen problemen
Volgens mij is de plant ook wel giftig voor honden, katten en paarden dus ik zou het er niet op gokken.
heb jij mijn foto album wellis gezien..

je wil een stekje maken barwaz van de munt plant niet met zijn geheel in de bak😛
Jawel hoor, ik wil de hele plant gebruiken. Die bestaat uit al gewortelde stekjes. Komt op hetzelfde neer als je de aarde er uit haalt, alleen is dit sneller dan losse takjes in de bak zetten en wachten tot deze wortel schieten (wat ik ook wel eens gedaan heb, alleen niet in het aquarium).

Mijn vraag gaat er specifiek over wat er gebeurt als m'n bejaarde goudvis die wortels op vreet. Dat is denk ik anders dan als de wortels gewoon in het water hangen, en wel of niet iets aan dat water afgeven, dat dat met munt kan was me al wel bekend. Maar over het opeten van de wortels niet. Ik hoop dat iemand daar ervaring mee heeft of me kan vertellen of dit veilig is of niet.

Jawel hoor, ik wil de hele plant gebruiken. Die bestaat uit al gewortelde stekjes. Komt op hetzelfde neer als je de aarde er uit haalt, alleen is dit sneller dan losse takjes in de bak zetten en wachten tot deze wortel schieten (wat ik ook wel eens gedaan heb, alleen niet in het aquarium).

Mijn vraag gaat er specifiek over wat er gebeurt als m'n bejaarde goudvis die wortels op vreet. Dat is denk ik anders dan als de wortels gewoon in het water hangen, en wel of niet iets aan dat water afgeven, dat dat met munt kan was me al wel bekend. Maar over het opeten van de wortels niet. Ik hoop dat iemand daar ervaring mee heeft of me kan vertellen of dit veilig is of niet.
zo als je bij gino ziet blijven de goud vissen levend die heeft de wortels van de munt plant in de bak hangen samen met goud vissen?

ik zou het gewoon bij een stekje houde barwaz dat groeit van zelf als heel de plant er in hangt krijg je problemen die wortels zijn niet gewend aan constant water. groten kans die rooten weg of woorden op gegeten

ik zou het gewoon bij een stekje houde barwaz dat groeit van zelf als heel de plant er in hangt krijg je problemen die wortels zijn niet gewend aan constant water.
Klopt, daarom staat het nu al een poosje op de vensterbank te wennen aan continue in het water staan. Daarna gaat het de bak in.

ik en gino gebruiken alebij munt planten zonder problemen
Ik heb niet op de soorten planten gelet dus maar las op google dat het wel giftig kan zijn voor honden e.d. maar misschien is dat meer de plant zelf ook.

Klopt, daarom staat het nu al een poosje op de vensterbank te wennen aan continue in het water staan. Daarna gaat het de bak in.
zou het niet doen gewoon een stengel af knippen onder aan de bladeren weg knippen 5 cm van de stengel in het water hangen dat kunne de vissen ook niet in hun mond krijgen de wortels etc komen van zelf.

Ik zou me er niet zo'n zorgen om maken. Vissen weten over het algemeen wel wat goed voor ze is. Giftige planten worden pas schadelijk als er een grotere hoeveelheid van wordt gegeten. Tegen die tijd heeft de smaak een vis waarschijnlijk allang afgeschrikt.

Weet ik dit 100% voor alle soorten planten zeker? Nee. Maar mijn motto is: "soms ben je te bang". 😛

Pothos is bijv in theorie ook hartstikke giftig, maar dat laten vissen al gauw voor wat het is. Mijn goudvissen hebben zéker geprobeerd het op te eten, in het begin. Not anymore.

Dank voor je antwoord!
Als de vis in kwestie gezond, jeugdig en fit en met een goede weerstand/stofwisseling zat geef ik je gelijk, en had ik het waarschijnlijk gewoon even geprobeerd ook. In dit geval is dat niet zo, mijn vis is oud en heeft een waslijst aan kwaaltjes. Daarom wil ik graag zeker weten dat het geen kwaad kan, anders doe ik het gewoon niet.

Hoi, aquaponica is leuk te zien op afbeeldingen op het internet.
Planten kunnen uitstekend bijdragen aan de waterkwaliteit.
Oei ik denk plotseling aan waterkers:chef:

Bijlagen

• 20220111_180000.jpg
    20220111_180000.jpg
    91.5 KB · Weergaven: 110
Ik denk dat het geen probleem is. In Nederland groeit ook de watermunt en deze wordt ook als vijverplant toegepast. Bij mijn weten lijkt deze gigantisch veel op de munt die iwj kennen als kruid.

Witte rum, citroen blad en wat witte suiker daar word kwakkel helemaal Moijito van en alle kwaaltjes verdwijnen.

:sorry: kon het niet laten............
Bij twijfel kan ik de munt ook weglaten en er dan limoen voor in de plaats stekken, dan wordt hij Carperpirinhas.

Ik denk dat het geen probleem is. In Nederland groeit ook de watermunt en deze wordt ook als vijverplant toegepast. Bij mijn weten lijkt deze gigantisch veel op de munt die iwj kennen als kruid.
Dank je voor deze bijdrage, dat is nuttig om te weten!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan