Wat is er nieuw

Wouter zijn 200 x 60 x 60

• Onderwerp starter Onderwerp starter -wouter-
  • Startdatum Startdatum
W

-wouter-

Guest
Hallo,

Gisteren begonnen met de bouw van het meubel voor mijn nieuw aquarium. Bouwen van de kast heb ik uitbesteed.

Hieronder de eerste foto, de achterkant wordt nog geheel voorzien van staande panelen

wouter_aquariumkast_1.jpg

Ook inmiddels begonnen met het bouwen van een achterwand van piepschuim, deze kan vandaag voor het eerst in de tegellijm.

Techniek:

Filtering:
Eheim 2171 (thermofilter)
Eheim 2075

Verlichting:
Waarschijnlijk JMB-led
(wanneer iemand nog tips heeft over het gebruik van led hoor ik dat graag)

Co2:
Ph-gestuurd
aquamedic co2 reactor

Dit was het voor nu

Gr. Wouter

woaaah, wordt netjes, weet je al wat je gaat doen met de bak?

Komt er nog versteviging in de onderbouw? Ziet er nu veel te iel uit, ben geen timmerman, maar dat gaat het gewicht niet houden ben ik bang 🙂

Succes met je project!

Intercooler zei:
woaaah, wordt netjes, weet je al wat je gaat doen met de bak?

Komt er nog versteviging in de onderbouw? Ziet er nu veel te iel uit, ben geen timmerman, maar dat gaat het gewicht niet houden ben ik bang 🙂

Succes met je project!

Jazker, de achterkant wordt volledig voorzien van panelen. Het lijkt idd wat iel, maar de standaard aquarium meubels zijn net zo gebouwd.

Exacte inrichting weet ik nog niet, ga igg werken met spiderwood. Aan de rechter kant hoog opbouwen en laten aflopen naar links. Links vooral gaan werken met bodem bedekkers.

Het plan is om er een groepje maanvissen in de gaan houden.

Vet hoor, wordt dus beetje amano-scape als ik het goed begrijp?

Heb je al veel ingelezen? Want die bakken vragen een hele specifieke aanpak, maar ben benieuwd naar je scape!

Edit: Zit net naar je andere topic te kijken, gaat helemaal goedkomen als je dit met dezelfde netheid aanpakt 🙂

Ik durf mezelf niet te vergelijken met Amano, maar als het er ook maar een klein beetje op lijkt ben ik al heel tevreden. In ieder geval veel stroming en veel co2

Heb me zeker ingelezen, in mijn huidige bak nu alles onder controle. Durf nu ook de stap naar een grotere bak te nemen.

wouter zou nog eens goed kijken naar de meubels van bv juwel of trofis deze zien er toch wel wat anders uit en das niet voor niets
je krijgt nu een enorme druk op je zij panelen deze zijn bij de genoemde merken niet voor niets een stuk naar binnen geplaatst

groet

jaap

flipper34 zei:
wouter zou nog eens goed kijken naar de meubels van bv juwel of trofis deze zien er toch wel wat anders uit en das niet voor niets
je krijgt nu een enorme druk op je zij panelen deze zijn bij de genoemde merken niet voor niets een stuk naar binnen geplaatst

groet

jaap

Bedankt voor je bericht, maar er komen echt nog aardig wat meer panelen tussen. Degene die deze kast maakt heeft zelf een aquarium van 250 op een soortgelijk meubel staan.

Ik snap dat het nu allemaal nog heel fragiel lijkt, zeker in vergelijking met de meubels die hier af en toe voorbij komen waar wel een hele kudde olifanten op kan staan.

Ik denk dat veel het een beetje overschatten..
Als je de standaard meubels ziet zijn deze zoals je al zei hetzelfde.

Er is toch heel wat nodig om om een plaat op zijn kant in elkaar te drukken..
Enige wat niet mag gebeuren is dat het schuin gaat hangen dan gaat het wel mis..

Mijn voorkeur gaat wel nog steeds uit naar een onderbouw van balken.
Dit omdat dit met de ombouw een stuk makkelijker werkt.

Wat voor hout is het Wouter? Is het spaanplaat met formica/hpl ?

Op zijn kant in elkaar drukken gaat niet. Schranken is het gevaar

ik heb het dan ook niet over in elkaar drukken van de plaat meer dat je maar 18mm hout aan de zijkant hebt staan das al het goed is in het midden van deze staand plaat geschroefd/geduveld heb je maar een rand je van 9 mm breekt zo weg vrees ik
daarnaast zijn de bij geleverde kasten van een ander type plaat gemaakt als wat je standaard in de bouwmarkt kan verkrijgen

groet

jaap

Juwel kasten is gewoon spaanplaat hoor. Net als de bouwmarkt

Bij mij staat er 1200-1300 kilo op 18 mm. En voor het testen stond er 2500 kilo op. Geen probleem hoor. Alleen moet de constructie wel kloppen. Heb geen spaanplaat gebruikt overigens

Achterwand tussen de staanders plaatsen om stevigheid te krijgen. Zoals het meubel er nu uit ziet is het erg wankel.

De achterwand is idd tussen de staanders geplaatst. Geen beweging in de krijgen.

Ik zou niet weten wat voor panelen het zijn

Richvio zei:
Juwel kasten is gewoon spaanplaat hoor. Net als de bouwmarkt
vergeet het maar fijner persing van de basis plaat

groet

jaap

-wouter- zei:
De achterwand is idd tussen de staanders geplaatst. Geen beweging in de krijgen.

Ik zou niet weten wat voor panelen het zijn
als je meubelpaneel gehaald hebt de bouwmarkt
is dat met een grove persing spaanplaat met een hdm folie er over

groet

jaap

Richvio zei:
Bij mij staat er 1200-1300 kilo op 18 mm. En voor het testen stond er 2500 kilo op. Geen probleem hoor. Alleen moet de constructie wel kloppen. Heb geen spaanplaat gebruikt overigens
dan is jouw kast niet te vergelijken met deze denk ik zo

Ik heb zelf ook een juwel gehad. Is ook een persing van niks hoor

flipper34 zei:
Richvio zei:
dan is jouw kast niet te vergelijken met deze denk ik zo

Deze is ook nog niet af he. Nu kun je nog geen oordeel vellen over de sterkte

Heb nu een eheim onderkast en zie echt geen verschil tussen de panelen. Bij mijn Eheim aquarium wordt de bak ondersteund door 3 staande delen. Bij deze kast door vijf staande en 4 tussenstaande delen. Inmiddels er al met een paar man op staan springen, geen beweging in de krijgen.

Ik durf het wel aan.

386331wouter1990_0_82_dsc_0252.jpg

Precies

wouter succes wel even een goede inboedelverzekering afsluiten

groet

jaap

flipper34 zei:
wouter succes wel even een goede inboedelverzekering afsluiten

groet

jaap
Wat is dit voor blije opmerking? Bah bah

Ik denk dat dat nu nog niet hoeft hoor..
Mocht de constructie straks niet deugen, tja dan wel..

Zolang het niet schuin op en neer gaat (zoals Richard al zei ''schranken'') zal er helemaal niks mee gebeuren..

Probeer zon plaatje maar eens op zijn kop in elkaar te duwen met iets..
Dan moet er toch heel wat gewicht op komen hoor.

En dan 5? tja 5 keer zoveel kracht lijkt me he?

Desalniettemin is het helemaal niet slecht zo af en toe eens over je verzekeringen na te denken. Het plaatsen van (een groot) aquarium is bijvoorbeeld een aardige aanleiding. Maar het komt ook wel een beetje over alsof er nul vertrouwen is in dat kastje....

Het schuin op en neer gaan is onmogelijk doordat er over de gehele achterwand staande panelen zijn geplaatst. Dat zo'n plaat op de kop in elkaar wordt gedrukt zie ik idd niet gebeuren.

Verzekeringen zijn trouwens prima op orde.

Is jouw vloer 100% waterpas? Want als ie iets scheef staat krijg je een domino effect. Misschien niet meteen, maar op een gegeven moment gaat het dan gebeuren.

Wanneer het aquarium enkel naar beneden drukt zou het mogelijk wel kunnen.
Ik zou sowieso een plaat tempex onder de bak doen, of je moet een zwevende bodem hebben in je aquarium.
En de gezaagde stukken bewerken met een vochtwerend materiaal. Dit hout is namelijk net een spons, als het nat wordt dan zet het uit.

Succes met je bouw, ik durfde het niet meer aan met me hout en ben juist voor staal gegaan.
Hou het in de gaten, want wees eerlijk, er staat wel 1000 kg of meer op

Ik zou trouwens nog even bij een stuk hout dat je over hebt water overheen lekken en een nachtje laten staan, denk dat het bol staat de volgende ochtend.
Buiten dat het bol staat en dan kan zorgen voor een breuk in een ruit zal de lijm tussen het samengeperste hout hierdoor oplossen.
Het hangt er ook van af wat voor een fineerlaag erop zit.

Vandaag is de bak geleverd, de achterwand in delen geplaatst. Nu bezig om er een geheel van de maken, nog best een zware klus gezien de beroerde werkhouding. Liggend in het aquarium.

Led verlichting is besteld en komt dinsdag binnen.

Foto,s 😀

Hoop ik morgen te plaatsen

Ben benieuwd!

Kan eigenlijk niet meer wachten, zo benieuwd ben ik!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan