Wuivende algen

Shoto

Well-known member
Lid geworden
10 september 2019
Berichten
739
Leeftijd
43
Locatie
Landgraaf
Website
www.instagram.com
Sinds twee weken heb ik een enorme algen explosie. Zowel de bekende groene als de bruine. De bruine zijn aan het verdwijnen lijkt het, maar de groene zijn binnen een dag of 5 weer aangegroeid en wuiven zelfs in de stroming.
Wat is de situatie/wat heb ik al gedaan:
* pH 7,25, KH 6, no3 <10
* Ik voer matig. De corys zien er mager uit.
* Easy LIFE profit 1* per week toegevoegd en easy LIFE nitro
* Extra planten toegevoegd (waterpest twee bosjes) en crypto's
* Een grote water wissel (50%)
* Verder wekelijks 20% waterwissel
* Temperatuur 23 graden
* Licht 2* 4 uur en een uur pauze
* CO2 is voldoende, volgens de meter
* Stroming over de breedte van de bak

Plan van aanpak is nu niks doen en kijken of het uiteindelijk zelf stabiliseert.


wie heeft er nog meer tips?
 
IMG_20210401_195819.jpg
IMG_20210401_195824.jpg

IMG_20210402_193427.jpg
 
wat doet je fosfaatwaarde? Je geeft heel bewust neem ik aan profito met nitro maar zonder fosfaat?
 
Volgens mij is je checker behoorlijk donker dus ik zou het zeker dan in de co2 zoeken en ook zorgen voor voldoende po4.
 
Kijkend naar je bak denk ik dat je nu al een CO2 tekort hebt. Maar er is nog een probleem dat je bovendien eerst moet oplossen. Je Ludwigia ziet er bijvoorbeeld pover uit evenals je Hygrophilla corymbosa. Dat betekend dat je lichtintensiteit die je gedurende minimaal 8 uur zou moeten bieden niet is aangepast aan je plantenbestand. Daar zou je m.i. voor moeten zorgen. Je planten zijn dan instaat om optimaal te kunnen groeien mits je de bemesting inclusief CO2 aanpast aan die verhoogde groeimogelijkheid. Planten die goed groeien zijn het beste wapen tegen algen! Begin dus bij het licht zodat je een vast punt hebt van waaruit je de rest kan afleiden! Die 2x 4 uur belichten, dus met een pauze zijn volgens mij niet echt zinvol. Belicht dus minimaal 8 uur, excl. dimtijden, op de door de planten gevraagde licht intensiteit!
gouden_driehoek-600x600.jpg
 
Bedankt voor alle info, ik ga er de komende dagen naar kijken.
CO2 heb ik iets omhoog gezet en het licht zal ik ook bekijken.
 
Goed om te horen Shoto. Als nou de uitslag vanavond ook nog goed is dan zijn we weer helemaal blij :DD ;)
 
Terug
Bovenaan