Ik ben nog een beetje old school wat dat betreft. Ik ben nog ontzettend trots op mijn boeken die nog uit een tijd stammen waarbij de foto's of zwart/wit zijn danwel dat er geen foto's in staan maar tekeningen ingekleurd danwel niet.
Je kunt idd praktisch niet meer om het internet heen. Maar ik blader nog graag door die oude boeken heen hoor. Ik heb het dus niet over die hele commerci�le boeken waar je bijna van uit mag gaan dat het kopie�n van elkaar zijn qua teksten. Daar heb ik dan weinig mee omdat er vaak incorrecte belichtingen over bepaalde aspecten zich voordoen.
Ik wissel zelfs nog wel eens uit met mijn goede vriend Claus Osche uit Berlijn als het om oude boeken en magazines gaat op dit vlak. Het is dan ook heel leuk om werken terug te lezen die ik bijv. in de jaren '70 heb gelezen. Voor mij is dat ook enigszins nostalgie. En je kunt dan zaken vergelijken hoe men bijvoorbeeld hedendaags tegen de aquaristiek aankijkt. Of dat nu gaat om een stuk techniek, andere indeling van een genus, correctheid van de endemische gebieden, etc...
Sinds ik in contact ben gekomen met die Berliner Universit�t heb ik wel wat meer feeling met de wetenschappelijke kant van de aquaristiek verkregen. Simpelweg omdat daar vele specimens uit het wild worden aangeleverd. Mede om o.m. de juistheid van de endemische gebieden en determinatie van het genus te kunnen bepalen en te documenteren. Ook de zienswijze van hen t.a.v. de aquaristiek stemt meer over��n met mijn visie. Het is wel fijn om het contact met hen warm te houden. Zo ook wat andere zo�logische instituten in Duitsland aangaat. Ik heb hier ook wat stammen als nakweek zijnde van wildstammen aan vissen zitten die ik via hen heb kunnen verkrijgen. Naast fancy stammen, ben ik ook groot fan van wildvormen. Zelf ze importeren als wildstammen is wat lastig. Dan volsta ik met nakweek ervan. En krijg ik de bijbehorende data erbij.
Ook het feit dat ik in het verleden naar endemische gebieden op deze wereldbol ben geweest, heeft mij verrijkt met info die ik niet in de boekwerken vond. Ter plaatse de vissen observeren en in gesprek gaan met de lokale bevolking is een betere leermeester dan een boekwerk binnen mijn optiek.
Ik laat mij niet leiden door de commercie. Want als je de commercie moet gaan geloven dan moet je zoveel aan je bak hangen om de meest optimale omstandigheid te kunnen cre�ren voor de vissen. Onzin! Maar toch lees je op veel fora dat men daar in meegaand is. Jammer! Mijn motto: Simplicity is the best!
Hoe minder poespas aan of in de bak, des te minder problemen in de bak!
Och, het is weer een lang verhaal geworden. En ik wilde gewoon ff kort reageren... sorry!