Xiphophorus xiphidium


stanovic

Well-known member
Lid geworden
4 maart 2010
Berichten
1,327
Leeftijd
56
Locatie
oosten des lands
Website
www.emeraldking-aquatics.com
Ik licht hierbij even een wildvorm van een platy uit. Het draait in dit geval niet om de xiphophorus maculatus waar het merendeel aan aquariumhouders mee werkt doch de xiphophorus xiphidium.
De kleuring is afhankelijk van waar de oorspronkelijke populatie vandaan komt in Mexico. Het merendeel aan deze soort zullen de mannen nog een kort onderzwaardje vertonen die niet ingekleurd is. Ondanks deze onderzwaard betreft het een heuse platy en geen originele zwaarddrager.
Het is een soort die binnen Nederland amper wordt aangetroffen. Het zijn in de regel dan ook de houders die zich doorgaans bezigen met minder gangbare soorten die ze mogelijkerwijs kunnen hebben. Zelf hou ik de vrij
DSCF7372.JPG

grijze tot beige-achtige versie waarbij zowel man als vrouw een zwarte dot bij de staartaanzet vertonen. Deze versie heet de "one spot platy". Ze hebben een gedrongen bouw doch wel iets gerekter t.o.v. een xiphophorus maculatus en minder gestrekt dan een xiphophorus variatus. Ook typerend is dat een volwassen man die meer op leeftijd komt een bult op de rug zal gaan vertonen.
Doorgaans kan men deze soort gunstig gaan houden bij watertemperaturen tussen de 17°C-24°C. Eigenlijk zoals de meeste xiphophorussoorten gedijen ze zich gewoon beter op niet al te hoge temperaturen. Let wel: Het merendeel aan xiphophorussoorten komen uit het hoogland van Mexico waarbij de watertemperaturen ook niet al te hoog zijn. We gaan dan al richting subtropisch i.p.v. tropisch.

Een leuke aanrader als men een keer een ander soort platy wenst te gaan houden.
DSCF7368.JPG
 
Laatst bewerkt:
Leuk topic ! Heb je meer wildvorm soorten Xiphophorus in huis? De xiphidium die blauwer getekend is had ik wel eens van gehoord , leuk om die van jou hier nu te zien.
 

Terug
Bovenaan