Wat is er nieuw

Yvy start: Nieuw project Juwel Rio 180 incl. zelfbouw kast

• Onderwerp starter Onderwerp starter Yvy
  • Startdatum Startdatum
Y

Yvy

Guest
Hallo iedereen! Het is dan eindelijk zo ver. Na al veel plezier te hebben gehaald uit mijn 60cm bakje, is het nu tijd voor een mooie grote Juwel rio 180.

Door een buitenkansje heb ik de rio 180 voor een fijne prijs over kunnen nemen van iemand (anders zou hij in de prullenbak zijn beland 😱)

Mijn conclusie was; de bijbehorende onderkasten vind ik niet zo mooi. Dus ik dacht ik bouw zelf een mooie stevige onderkast.

In dit topic zal ik de vorderingen en het hele proces van de opstart bij gaan houden en met jullie delen. Om te beginnen hier een aantal foto's van het bouwproces van de onderkast op maat. Ik heb gemerkt dat er veel mensen zijn die een eigen kast willen bouwen; wellicht helpen deze foto's anderen te inspireren!

814721yvy_0_82_yvy_kast_1.jpg

Foto 1: Hier gaan we dan. Voor het frame is het volgende hout gebruikt: Vuren, geschaafd, afmetingen: 89 x 38 mm. Dit leek mij wel sterk genoeg 😉 Daarnaast natuurlijk waterpas werken, een goede Harry Handzaag en een decoupeerzaag. Schroeven zijn 50mm. Op de achtergrond staat een flinke pallet, de bedoeling is dat ik oud pallethout ga hergebruiken om het frame mee dicht te bouwen, dus de zijkanten en de deurtjes.

289422yvy_0_82_yvy_kast_2.jpg

Foto 2: Na het op maat maken van het eerste rechthoekframe kunnen de staanders worden geplaatst. De bodemplaat die je ziet is eigenlijk de afdekplaat, maar ik werk hier nu op zodat de boel zoveel mogelijk waterpas blijft. De dekplaat is van vuren multiplex, 18mm dik.

854533yvy_0_82_yvy_kast_3.jpg

Foto 3: Het rechthoekframe 2x bouwen. Vastmaken aan de staanders. Iedere staander is met twee balkjes verstevigd zodat het gewicht op het hout rust en niet op de schroeven. Daarnaast zijn de staanders op hun plek vast geklemd door extra hout binnen het frame te monteren.

212172yvy_0_82_yvy_kast_4.jpg

Foto 4: Er zijn nog twee extra balkjes binnen het frame gemonteerd aan de bovenzijde, dit zodat het gewicht nog iets beter ondersteund wordt. Na heeeeeel lang zagen, bijwerken en met veel geduld schuren, zijn alle pallet plankjes voor de deurtjes, de zijkanten en de achterkanten gebruiksklaar gemaakt. Aan de achterzijde is er een gleuf van 4 cm open gelaten voor de elektra en andere slangen. De deurtjes hangen aan simpele scharnieren en vallen dicht tegen een magneetsluiting. De handgrepen zijn gemonteerd.

111783yvy_0_82_yvy_kast_5.jpg

Foto 5: De dekplaat is gemonteerd en er zijn in totaal 3 lagen binnenbeits, transparant mahonie aangebracht. Mooie warme kleur geworden, foto wijkt iets af van hoe het echt is geworden uiteraard.

489162yvy_0_82_yvy_kast_6.jpg

Foto 6: Om het geheel mooi af te werken zijn de schroeven met een penseeltje donkerder gemaakt. Ook zijn kieren met een penseeltje bijgewerkt met beits. Klaar!

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en ik zal de komende weken bezig gaan het aquarium zelf klaar te maken. Mochten er mensen zijn die graag meer willen weten over de bouw van de kast laat het mij vooral weten 🙂

Wauw!! Prachtig hoor!! Stikjaloers op je kluskwaliteiten!

Veel plezier met de verdere voorbereidingen

Mooi, wou dat ik zo handig was 🙂

Stevig gepoetst vandaag, en het leek wel kerst er zijn pakketjes binnen! fijne co2 set, ondermat, filtervullingen, nieuwe lampen, filterzand en aquasoil zijn binnen. Alleen nog wat stenen en n mooi stuk hou en dan kan het inrichten beginnen 🙂

Gaat goed bij jou!
Mooie kast.

Tijd voor een update 😀

De kast is op zijn plek gezet en het aquarium staat er stevig en waterpas op. Ik ben begonnen met de hardscape inrichting. Op de bodem heb ik twee platen piepschuim vastgezet gezien ik met toch redelijke stukken steen ga werken. Vervolgens het filterzand erin, de stukken spiderwood geplaatst en delen voorzien van aquasoil voor de meer veeleisende plantjes. Dit is de ruwe hardscape, er moeten hier en daar nog wat details worden toegevoegd.

Woensdag komen de plantjes binnen en dan kan het indraaien beginnen 🙂

961186_0_82_yvy_hardscape_01.jpg

671162_0_82_yvy_hardscape_02.jpg

878245_0_82_yvy_hardscape_03.jpg

Wauw dat ziet er gaaf uit.
Ben benieuwd...

Kijk... Zo zie ik de aquaria graag. Ga deze volgen. (Kicke kastje ook)
#wilstiekemhetzelfde

Mooie scape al ! Hou je het zand in het midden vrij ? Lijkt dan wel een beetje op mijn Jungle !

Het is wel de bedoeling dat er een baantje zand vrij blijft in het midden inderdaad. Lijkt inderdaad qua globale indeling dan wel op jou mooie scape CC 🙂
Ik vind persoonlijk scapes die ook ruimte open durven te laten een betere dieptewerking hebben, ziet er wat spannender uit. Ik ben zelf ook erg benieuwd hoe de boel straks gaat groeien.

Goed begin hoor!

Hoe staat deze er inmiddels bij?

Super zeg, dat je zo handig bent. Ik heb thuis ook nog wel wat klusjes.

Mooie inrichting van je bak. Ben benieuwd hoe hij er nu uitziet?

Lekker geklust mevrouw! Beetje rustiek 😀

Die inrichting lijkt trouwens angstaanjagend veel op wat wij eerst in onze plantenjunglebak hadden
smiley-scared001.gif

Yvy zei:
Stevig gepoetst vandaag, en het leek wel kerst er zijn pakketjes binnen! fijne co2 set, ondermat, filtervullingen, nieuwe lampen, filterzand en aquasoil zijn binnen. Alleen nog wat stenen en n mooi stuk hou en dan kan het inrichten beginnen 🙂

Wij hebben ook een Rio 180 wat maakt dat ik met belangstelling, en heel eerlijk met een zekere jaloersheid 😉, naar je prachtige kast keek. Toch een vraag daarover, ik ben niet zo thuis in de hout/timmerwereld, is er geen gevaar dat dit hout gaat trekken met gevaar voor de bodemglasplaat van je bak? Of stel ik nu een heel domme vraag...?

Dank alvast voor je reactie!

Groet,
Ben.

Wij hebben ook een Rio 180 wat maakt dat ik met belangstelling, en heel eerlijk met een zekere jaloersheid 😉, naar je prachtige kast keek. Toch een vraag daarover, ik ben niet zo thuis in de hout/timmerwereld, is er geen gevaar dat dit hout gaat trekken met gevaar voor de bodemglasplaat van je bak? Of stel ik nu een heel domme vraag...?

Dank alvast voor je reactie!

Groet,
Ben.

Ik denk persoonlijk dat dit hout nergens heen gaat. De gehele constructie zit goed in elkaar geschroefd. Als afdekplaat is er een 18mm dikke multiplex plaat gebruikt. Multiplex is opgebouwd uit meerdere verlijmde laagjes hout, dus ik denk dat dat niet snel in beweging komt. Tevens is de kast voorzien van 4 dwarsbalken in het geraamte waar de afdekplaat op bevestigd is.
De Rio180 bak van Juwel is tevens voorzien van een lijst om de bodemplaat heen waar de bak op rust, de bodemplaat staat dus niet direct op de kast. Voor de zekerheid heb ik om oneffenheden op te vangen een schuimrubber matje onder de bak gelegd, maar volgens mij is dit niet eens nodig.

Mascha&Ivo zei:
Lekker geklust mevrouw! Beetje rustiek 😀

Die inrichting lijkt trouwens angstaanjagend veel op wat wij eerst in onze plantenjunglebak hadden
smiley-scared001.gif

Dank 🙂 Ik ben benieuwd naar jullie junglebak, maar hier doet het plaatje het helaas niet.

Ok de volgende update is daar!

Afgelopen zaterdag zijn de plantjes binnen gekomen. Alles keurig verpakt en zeer goede kwaliteit plantjes. Toen kon het werk beginnen. Na lang dubben en pincetten en wroeten is het dan gelukt.
Mijn excuus voor de slechte kwaliteit foto's, het water was allicht nog wat troebel en ik heb mijn mobieltje gebruikt. Ik post z.s.m. nieuwe foto's. Hieronder de foto's van direct na het planten. Afgelopen zondag is ook de CO2 installatie aangesloten.

PS: om het aquarium te vullen en voor verversingen heb ik de Eheim compact 1000 opvoerpomp aangeschaft. Werkt perfect. Alleen maakt hij me teveel lawaai als stromingspompje dus daar komt nog een nieuwe voor (Eheim streamOn+ 2000.)

Het gekozen plantenbestand:(komt nog Hydrocotyle leucocephala en Vallisneria asiatica bij uit oude bakje)

Cabomba aquatica
Ludwigia perennis
Microsorium pteropus (Javavaren)
Rotala sp. Vietnam
Cryptocoryne wendtii (Bruin)
Cryptocoryne wendtii (Groen)
Hygrophila pinnatifida
Pogostemon Helferi
Micranthemum micranthemoides
Phyllanthus fluitans
Vesicularia dubyana
Anubias nana

689254_0_82_yvy_plantjes_01.jpg

523147_0_82_yvy_plantjes_05.jpg

481442_0_82_yvy_plantjes_03.jpg

Dank voor alle reacties tot zo ver, heel leuk 🙂 En inderdaad masha&Ivo, de indeling van de jungle bak is bijna gelijk 😀
Nu is het wachten op het groeien van de plantjes!

Ziet er goed uit! Mooie stukken spiderwood ook.

Nu geduld hebben tot alles goed gaat groeien 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan