Wat is er nieuw

z/a bakje van Martijn Knoppers

• Onderwerp starter Onderwerp starter martijn knoppers
  • Startdatum Startdatum
M

martijn knoppers

Guest
Na een aantal jaren door omstandigheden geen bakje gehad te kunnen hebben , ben ik nu weer flink geraakt door het wel bekende "virus" 🙂
Na eerst via mp een klein bakje 25x22x35cm gekocht te hebben volgde al snel een juwel rekord 600 en sinds afgelopen vrijdag een juwel rio 240.
Weet nog niet wat ik met die laatste bak ga doen ( zal hier apart topic voor opengooien i guess) maar het 60 cm bakje is een z/a biotoop geworden.
Alle foto's zijn met mobieltje genomen, dus qualiteit is niet 'je van het' :sorry:

Huidige bestand :

Koppeltje Apistogramma Borelli ( opal)
stuk of 12 neon tetra's ( kan een verdwaalde kardinaal bijzitten)
en wat ongenode gasten , poelslakjes die waarschijnlijk met een van de plantjes zijn meegekomen.
Laat ze voorlopig zitten, zal er indien het wel een plaag dreigt te worden wel een A.Helena bij zetten en ze met wat groenvoer uitvangen.

bodem is fijn natuurgrind en zwart filterzand
verder kienhout en driftwood,wat gevallen blaadjes, en qua planten staat er Echinodorus regine hildebrandt en Echinodorus horemanii groen in. Drijfplantjes zijn Limnobium laevigatum
pomp : binnenfilter VitaTech 500
Heb er een verwarming inhangen( staat op 20 graden), temp in de bak is 22 graden.

bakje voor de eerste keer gevuld :
20150212_183957_zpsaa3dad45.jpg

eerste hout er in en rustig laten indraaien:
20150214_010638_zps81a32ee3.jpg

al een beetje nadenken over de indeling:
20150214_235319_zps8f897218.jpg

met wat zwart filterzand en blaadjes krijgt het al een ander gezicht:
20150220_194639_zps814f1373.jpg

222561._xfImport[/ATTACH]
20150220_194749_zps6921fe42.jpg

plantjes binnen, nog in bakjes om te kijken waar ze het beste kunnen staan:
20150221_181933_zps0c0e7cfb.jpg
20150221_182008_zpsec8de41f.jpg

Bak is na ongeveer 4 weken goed ingedraaid en eerste visjes kunnen erin:
20150228_165046_zpseeqfnshj.jpg

De hoofdbewoners, zijn nog jong dus ook nog niet vol op kleur:
20150310_173733_zpsmzws3g33.jpg

totaaltje zoals die nu staat :
20150318_135110_zpskghgkwhd.jpg
20150318_134952_zpsgnvvdzkl.jpg

en filmpje 🙂

[video]https://www.youtube.com/watch?v=Vn9linkHCNs&list=LLzo2ihG7ZTyUilohRra_H0A&index=2[/video]

Mooie bak hoor Martijn !
Inderdaad een zwarte bodem is toch veel mooier!

succes groetjes carina

Maar is updaten want het is lang geleden dat ik wat geplaatst heb :sorry:

Om te beginnen Thnx all voor de complimenten.
@Cowboy : tijdens indraaien vul ik bakkie nooit tot aan de rand( geen echte reden voor om het niet te doen eigenlijk), maar nu istie helemaal gevuld 🙂

Het bakkie draait nog steeds lekker en alles groeit als kool.
Kwam er zo ook vrij snel achter dat m'n A. borelli's beide mannetjes waren en heb de kleinste terug gebracht en om kunnen ruilen voor hopelijk nu wel een vrouwtje.
Ze waren toen ik ze kocht nog zo klein dat geslachtsbepaling zo goed als niet te doen was.
Dat ze het best goed in het bakkie hebben bleek wel tijdens het omruilen , mijn visje was een flink stuk groter gegroeid en op meer op kleur dan de groep die nog bij de lf zat.
Heb toen gelijk ook maar een paar A.helena's aangeschaft aangezien de niet uitgenodigde slakken zich nog sneller voortplanten dan een paar dozijn konijnen :stop:
De Borelli's hadden elkaar vrij snel gevonden en gaan zonder ruzie leuk met elkaar om dus heb de goede hoop dat het nu wel een koppeltje gaat worden. Zeker ook omdat het vrouwtje sinds een dag of wat eigenlijk niet meer is weg te slaan bij een van de legholen en hier meer in bivakkeert dan dat ze rondzwemt.
Dit rondzwemmen beperkt zich dan ook eigenlijk alleen maar tot de nabijheid van het hol.

zo nu tijd voor weer een paar foto's. ( weer met foon genomen dus kwaliteit is nog steeds niet je van het )

de king van het bakje

02_zpsy26urjla.jpg

03_zpsbtcqiure.jpg

het vrouwtje

08_zps0jh5mjsr.jpg

aan het waken in het holletje ?

09_zpsfb2ftvpg.jpg

07_zpsgonmnjey.jpg

De eerste leg :smitten:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=0lq0DjF89-s[/video]

Help Users

You haven't joined any rooms.