Z A Biotoop - Album van MVURO


M

MVURO

Guest
Goedemorgen,

Laat ik ook eens een album beginnen, afgelopen vrijdag middag een nieuwe oude bak gescoord om een Zuid Amerikaans biotoop in op te zetten. De afmetingen van de bak zijn 55*40*50 (L*B*H) 110L.

Die zelfde middag direct even langs de A-C-Tion gereden om zwarte krijtbord verf te halen voor de achtergrond, en toen meteen maar even heel het kastje meegepakt in mijn enthousiasme. Zie de foto's voor het resultaat.
IMG_20190511_1649081.jpg


Maar wat nu? Vanmiddag even een bestelling eruit gooien voor filterzand 0.40 - 0.80 mm, en daarna nog even een dag uitzoeken om langs de veiling te gaan in Aalsmeer voor wat houtwerk.

En dan uiteraard nog het belangrijkste, het vissen bestand. Waar ik huidig aan zit te denken is;
2x Apistogramma Nijsseni (koppel)
5x Nannoptopoma Sternoptychum
8-10x Paracheirodon Innesi of Tucanoichthys Tucano (mocht ik die ergens kunnen vinden.)

Graag hoor ik op of aanmerkingen en natuurlijk extra ideeën mochten jullie die hebben.
 
Leuk, veel succes met de opbouw.
 
ziet er goed uit, ik ben benieuwt!
 
Ziet er strak uit, succes.
 
Goedemiddag,

Even een vlotte update, na eergisteren het filter zand te hebben gewassen en de bak te hebben gevuld met water om het dan vervolgens eendag laten staan om op temperatuur te komen.

Gisteren alvast wat salvinia natans op het water laten dansen in de stroming van de filter uitgang. En natuurlijk helpen de bak indraaien.

Vandaag bij de lfs een mooi stuk talawa hout gescoord en na grondig schoonmaken in de bak gepositioneerd.
IMG_20190516_161256.jpg


Het begint al echt wat te worden, als ik het zelf mag zeggen!
 
ziet er goed uit!
 
Mooi formaat. Wat is het plan verder qua inrichting en bewoners? Al enig idee van?
 
En dan uiteraard nog het belangrijkste, het vissen bestand. Waar ik huidig aan zit te denken is;
2x Apistogramma Nijsseni (koppel)
5x Nannoptopoma Sternoptychum
8-10x Paracheirodon Innesi of Tucanoichthys Tucano (mocht ik die ergens kunnen vinden.)

en qua inrichting zit ik te denken aan;
- Cryptocoryne wendtii ‘green’
- Cryptocoryne undulatus ‘red’
planten zijn ook al besteld, bovenop drijft al wat Salvinia natans.

verder heb ik nu voor de fun wat elzen proppen erin gegooid voor het effect. natuurlijk eerst uitgekookt en het gekookte water voor de kleur ook erin gegoten.
 
en qua inrichting zit ik te denken aan;
- Cryptocoryne wendtii ‘green’
- Cryptocoryne undulatus ‘red’
planten zijn ook al besteld, bovenop drijft al wat Salvinia natans.

verder heb ik nu voor de fun wat elzen proppen erin gegooid voor het effect. natuurlijk eerst uitgekookt en het gekookte water voor de kleur ook erin gegoten.
:stom: Helemaal over het hoofd gezien. ruinemans heeft ze op voorraad, dus grote kans dat de LFS ze in de buurt kan bestellen voor je, want de meeste bestellen hier hun vis
 
oh helemaal super! bedankt voor de tip! :D
 
Vandaag een nieuwe filter binnen gekregen, we gaan voor een Eheim 2213, vanavond even alles grondig schoonmaken en morgen middag word ter vervanging van de binnenfilter geplaatst!

Eerst natuurlijk nog even langs de lfs voor wat nieuwe slangen en online de glazen lilypipe en inflow met oppervlakte skimmer besteld.

uiteraard volgen er dan een paar leuke foto's.
 
Een nieuwe filter moet ook indraaien dus dat is iets om rekening mee te houden. Misschien kun je filtermedia overzetten of ze eerst samen laten draaien.
 
Mijn planning was ook inderdaad om ze eerst even samen te laten draaien, de bak draait nu nog maar een week. zal toch wel een week of 6-8 moeten indraaien met een ph rond de 6.

gelukkig heb ik geen haast :D
 
Ok, ja dat is verder dan goed hoor. Dan komt dat wel goed en je hebt dan inderdaad nog even de tijd.
 
Crypto's komen niet voor in Zuid-Amerika, mocht je het bij een biotoop willen houden. Er zijn redelijk wat Echinodorussen die klein blijven.
 
dank voor de tip!
 
Goedemorgen,

Het word weer tijd voor een update, vorige week de panten binnen gekregen en uiteraard direct in de bak geplant.
Eergisteren even langs de lfs geweest voor de eerste bewoners, met de suggestie van @ChristianVT voor Paracheirodon Simulans (Blauwe Neon) gegaan. ze hadden er toevallig nog 5 ook op vooraard! deze heb ik direct mee genomen en er meteen ook 8 bij besteld (zullen dinsdag of de week erop komen). eenmaal thuis aangekomen heeft er eentje de kleinste het helaas niet gehaald.

fish1.png

fish2.png


en nu een aantal dagen later zwemmen ze heerlijk voort in de bak :D
 
Goedemorgen,

Hierbij een foto update hoe de bak er nu bij staat.
Catappa bladeren zijn binnengekomen, bedankt Aliexpress!
Verder nog een twijg elzenhout toe gevoegd, de 6 Otto's vinden het heerlijk :D


fish 3.png
 
Dat ziet er zo prachtig uit :thumbs:
 
dank jullie wel! :D
 
Erg mooi Mauro.
 
Hele mooie bak!
 
leuk dat je het vraagt, gaat heerlijk zijn gangetje!

naast op het AF bezig te zijn houd ik met veel plezier nog een instagram pagina bij, ik zal wel even wat foto's en video's plaatsen. :foto:





tevens ben ik bezig met het groeien van Rode mangroves voor een toekomst project, maar deze mogen eerst nog een mooi aantal "wortles" groeien om op te kunnen staan :D
 

Terug
Bovenaan