ZA-bestand in 400 liter


Paddy.K.1966

Well-known member
Lid geworden
6 oktober 2007
Berichten
1,255
Leeftijd
58
Locatie
Oosterhout (N.Br.)
Ik heb totaal zo'n 10 jaar aquariumervaring, en sinds een half jaar een Juwel Rio 400 (150 x 50 x 55 cm), die ik als Zuid-Amerika-bak wil houden.
Vanwege allerlei mindere ontwikkelingen is mijn plantenbestand tot nu toe hooguit als "gezelschapsaquarium" te betitelen, maar dat is een ander onderwerp, zodra mijn waterwaarden en de overleving van diverse plantensoorten dat toelaten ga ik ook wat dat betreft voor 100% ZA.

Intussen heb ik in mijn 400 liters rondzwemmen:
- 2 Ancistrus cf. cirrhosus (2m)
- 2 Apistogramma hongsloi (m + v?); ik wil dit uitbreiden tot 1 man en 2 of 3 vrouwen
- 10 Corydoras metae
- 2 Hemigrammus bleheri; die mogen weg
- 4 Mikrogeophagus altispinosus (2m +2v)
- 2 Nannostomus marginatus en 3 Carnegiella strigata; ik wil ��n van beiden (en eigenlijk het liefst de potloodvissen) uitbreiden naar 10 of 12 stuks.
Of misschien allemaal eruit, en 12 andere potloodvissen (bv. Nannostomus beckfordi of Nannobrycon eques) erin
- 6 Paracheirodon axelrodi; wil dit uitbreiden naar 12 � 18
- 4 Pterophyllum scalare cv. 'Blue Dwarf'

Ik zou er dan nog graag een koppel Laetacara dorsigera, �f een koppel Cleithracara maronii, bij willen.

Overigens wil ik natuurlijk eerst alles wat niet in het uiteindelijke bestand past eruit, en daarna pas iets anders erbij.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over dit idee.
 
Ik vind dat eerlijk gezegd aardig wat cichliden, je hebt de A. hongsloi en M. altispinnosus, en maanvissen. Dat zou nog wel kunnen, maar dan wil je er ook nog een soort cichliden bij. Het lijkt mij een beetje veel als er een paar een nest hebben. Dan kunnen ze aardig agressief zijn. Ik zou een iets grotere school doen, of 2 iets grotere scholen. 12 � 18 P. axelrodi is best weinig in een 150cm bak.
 
Ja, vind het persoonlijk ook te veel soorten (dwerg)cichliden bij elkaar, ook voor 400 liter. Ik zou er in geen geval nog een dwerg bij doen. En inderdaad, grotere school/scholen.
 
In de beperking toont zich de meester.

Ik denk dat het eindresultaat mooier is met minder soorten en dan van een soort wat meer.

Succes.
 
Ik heb met deze reacties een rustig naar mijn bak zitten kijken, en moet eerlijk zeggen dat jullie gelijk hebben.
Geen andere cichlide meer erbij, dus.

Ik denk erover naast de potloodvissen, de kardinalen en de Corydoras nog een school ruitvormige vissen (bijvoorbeeld gele fantoomzalm, citroentetra of pristella) te zetten.
Is dat een goed idee? Of is ook daar minder juist meer?
 
Hi Paddy

Ik kan me ook altijd moeilijk bedwingen in de winkel hoor, er zijn echt zoveel mooie visjes, dus ik herken volledig wat je zegt en hoe je tot zoiets komt ;-).....ik had ook zo'n allegaartje zoals ik dat zelf dan noem (gezelschapbakje klinkt dan aardiger hahaha)

Maar "less is more" zie het nu dagelijks, en overigens een leeg deel in de bak waar de vissen dan weer "in" komen zwemmen is ook mooi, het oogt natuurlijker en dat wil jij volgens mij ook bereiken.

Een schooltje (vrijzwemmend, of op de bodem of tegen t oppervlakte) en afhankelijk van die keuze een koppeltje of klein harempje op bodem of oppervlakte.
Cory's in een flink schooltje vertonen ook mooi schoolgedrag op de bodem vind ik zelf altijd.

En dan een enkele wat grotere opvallende evt solitaire vrijzwemmer en dat kunnen er dan 2 of 3 soorten zijn, of 1 harempje.
Dan ben je vd +/- 9-10 soorten terug naar +/- 4-6, met dezelfde aantallen, je bak is groot zat, ik denk dat dat echt mooier is en ook beter uitkomt in eigen soort gedrag.

Maar ik ken de soorten visjes die je noemt niet (gedrag, formaat etc) zou dat dan op moeten zoeken en kom dan met dezelfde info die je ook hebt denk ik, dus daar kan ik je niet bij helpen.

Succes gaat vast mooi worden.
 
Hoe reageren je de dwergcichliden op de corydorassen?
 
Het beste antwoord wat ik daarop kan geven, is: totaal niet.
Ze laten niet merken dat ze ze �berhaupt zien.

Ja, een paar geleden, toen ik M. alispinosa-eitjes had, toen werden de Cory's met het nodige duw- en porgedrag weggejaagd, maar niet meer dan de andere soorten.

Ik ken de verhalen, en die zijn er niet voor niets dus er zullen best weleens problemen mee zijn geweest, maar niet bij mij.
Ook niet een paar jaar geleden toen ik M. ramirezi samen met Corydoras hield.
 
Ik heb grote cichliden (5 T Redheads en 3 T Meeki) en 12 Cory schwartzii en geen enkel probleem.
Ja er wordt natuurlijk tegen aan geduwd door de cichlides en dan schuiven ze wat opzij.
 
Het gaat hier, denk ik, over de verticale zwarte streep door het oog.

Mikrogeophagus altispinosus �n M. ramirezi hebben zo'n streep, en veel Corydoras-soorten ook.
Er is veel over geschreven, met name over de Mikrogeophagus die zich dan op de Corydoras zouden gaan afreageren.
Ik persoonlijk ken echter niemand die deze ervaring heeft .....
 

Terug
Bovenaan