ZA- biotoop stenen


S

smooty

Guest
Hallo,
Ik zou graag stenen in mijn ZA aquarium doen maar ik vraag mij af of elke steen voor dat biotoop geschikt is. Ik heb een hele hoop Ardenner breuksteen liggen en vroeg mij af of deze ook geschikt zijn voor een ZA biotoop?
 
ardenner breuksteen zegt het al, komt uit de ardennen Belgi�.
dat is naar mijn weten geen zuid Amerika.

maar ik kan er naast zitten natuurlijk. :)
 
Ja heb ik ook al zitten denken maar ik heb ze ook al zien liggen in een aquarium met een ZA biotoop
 
wally75 zei:
ardenner breuksteen zegt het al, komt uit de ardennen Belgi�.
dat is naar mijn weten geen zuid Amerika.

maar ik kan er naast zitten natuurlijk. :)

Zo biotoop nauwkeurig hoeft het nu ook weer niet. Ik kan je garanderen dat het kienhout dat je in een Zuid Amerika aquarium ziet liggen daar ook echt niet vandaan komt, maar meer waarschijnlijk uit een van de veengebieden hier in Europa, en geen enkele keurmeester zal daar een opmerking over durven maken. Ook in Tanganyika en Malawiaquaria worden gewoon Ardenner breukstenen gebruikt
 
AquaVISie zei:
Ik kan je garanderen dat het kienhout dat je in een Zuid Amerika aquarium ziet liggen daar ook echt niet vandaan komt, maar meer waarschijnlijk uit een van de veengebieden hier in Europa, en geen enkele keurmeester zal daar een opmerking over durven maken.

Dacht juist dat dat meer uit China kwam?? Kan er ook naast zitten hoor :p
 
smooty zei:
Hallo,
Ik zou graag stenen in mijn ZA aquarium doen maar ik vraag mij af of elke steen voor dat biotoop geschikt is. Ik heb een hele hoop Ardenner breuksteen liggen en vroeg mij af of deze ook geschikt zijn voor een ZA biotoop?
Dat ligt eraan. Als je een rivier wil nabootsen zijn ronde stenen zoals maaskeien het meest geschikt. Door het constant langsstromende water slijten stenen, ardenner breukstenen zijn te hoekig.
 
Daar heb je een punt. Maar ik ga toch eens proberen om te kuiken wat het geeft. Ik kan dan nog altijd overschakelen naar maaskeien.
 
Eigenlijk is de vraag alleen maar "hoe getrouw het moet zijn?" en die vraag kun je alleen zelf beantwoorden, want dat gaat om jouw smaak.

Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of het nut heeft je druk te maken over breuksteen dat misschien niet helemaal logisch is, maar vervolgens wel een visbestand samenstelt bestaande uit soorten uit alle uithoeken in Zuid-Amerika.

Qua uitstraling zou breuksteen nin ieder geval niet vinden misstaan :)

~ Ivo
 
Ardenner breuksteen in een Z-A aquarium raad ik af,
ik heb weet van stenen die verkocht worden onder de naam Ardenner breuksteen terwijl deze ze niet zijn,
ik heb hier de echte liggen en ze geven kalk af, dus je maakt je water harder ipv zachter, en zachter water heb je toch liever in een Z-A bak neem ik aan ;)
 
Mascha&Ivo zei:
Eigenlijk is de vraag alleen maar "hoe getrouw het moet zijn?" en die vraag kun je alleen zelf beantwoorden, want dat gaat om jouw smaak.

Inderdaad, als mijn zus het huis uit is komt er een 1,50 bak waarin alles precies gaat kloppen. (wordt ook een Z-A bak)
Het is bij mij zelfs een beetje dwangmatig, want vissen en planten die niet uit Z-A komen er bij mij echt niet in. :O
 
Stenen zul je daar ook zelden zien, een laag van bladeren wel.
 
luc zei:
Ardenner breuksteen in een Z-A aquarium raad ik af,
ik heb weet van stenen die verkocht worden onder de naam Ardenner breuksteen terwijl deze ze niet zijn,
ik heb hier de echte liggen en ze geven kalk af, dus je maakt je water harder ipv zachter, en zachter water heb je toch liever in een Z-A bak neem ik aan ;)
Interessant!

Wij hebben een tijd stenen in de bak gehad die zijn verkocht onder de naam Ardenner breuksteen. Nooit iets gemerkt van kalkafgifte en de logboeken van de waterwaarden laten ook niets zien dat wijst op kalkafgifte. Die stenen waar je het over hebt, laten we zeggen de 'nepversie', zouden die ook kalk afgeven volgens jou(w informatie)?

Morgen toch even een testje doen: in ieder geval de zuurtest, maar ook eens een paar van die stenen in een emmer osmosewater leggen en het water laten circuleren. Zou al iets kunnen verduidelijken misschien.

Mondeo zei:
Stenen zul je daar ook zelden zien, een laag van bladeren wel.
Ligt er uiteraard ook aan waar je precies kijkt. Genoeg plekken met alleen maar een laag bladeren, maar er zijn toch ook wat habitats waar stenen wel degelijk voorkomen. Twee voorbeeldjes:
- http://www.aquanet.tv/Video/198 vanaf 1:31, vanaf 5:58 ook (als ik het althans goed zie
- http://travel.mongabay.com/pix/peru/und ... am016.html
In de Rio Negro zouden dan weer helemaal geen stenen voorkomen, als wat ik ooit eens heb gelezen klopt

~ Ivo
 
Ik gebruik in mijn Venezuela-biotoop 0nou ja bijna dan...) gewone maaskeien en die zijn echt kalkvrij.
Deze stenen zijn rolstenen en vrijwel allemaal afgerond en vrij glad, ze komen hoofdzakelijk te voorschijn bij het ontgrinden. Hier kun je er werkelijk vrachtwagens vol van vinden!

Greetzz Bigsmoke
 

Terug
Bovenaan