Wat is er nieuw

ZA biotoop voor L046

• Onderwerp starter Onderwerp starter telesluier23
  • Startdatum Startdatum
T

telesluier23

Guest
Goede avond,

Een week of 2 geleden heb ik mijn mooie L046 man opgehaald bij de winkel.
Helemaal happy met deze mooie aanwinst ben ik lichtelijk doorgedraaid en heb gisteren een 2e hands 80*40*40 bak opgehaald. Deze wil ik gaan inrichten speciaal voor de l46. Achterwand zelf maken met legholen erin.
Veel hout en een paar mooie planten erin. Ook wil ik er nog 2 a 3 l46 bij halen voor mijn mooie vrind.

Toch zou ik graag nog wat tips van de echte kenners krijgen omtrent deze mooie vis.

Heb me natuurlijk wel ingelezen, heb het personeel van de zaak een spervuur van vragen voor de schenen gelegd.
Toch lees je op internet een hoop tegenstrijdige berichten(goh...😛).

Afkomst is natuurlijk bekend, MAAR, ik zou er graag een kleine scholenvis bijhouden. Welke mooie vissoort past bij de l46? Eentje die(mocht ik het geluk hebben dat ik een koppeltje gevormd krijg) eventuele jonge niet opeet. Goed ik weet hoe beschermend pa is voor zijn jongen, maar is ie dat ook bij agressieve vissen?

Mvg,
Wouter

Nou, dat is toch niet moeilijk.
Geen vissen erbij , wil je jongen over houden.

En helemaal geen agressieve,

En 2 a 3 erbij ,dan helemaal niet.

Was ook absoluut niet van plan om er agressieve vissen bij te houden, maar waarom helemaal geen andere soort bij 2 a 3 l046 erbij?

Ik weet niet of dit een betrouwbare bron is: hobbykwekers
daar staat in 80 cm 6 a 7 stuks (dit was ik niet van plan), vandaar dat ik dacht dat er misschien wel een kleine scholenvis bij kon. Liefst biotoopgetrouw, maar ik durf niet te zeggen welke vissen er nog meer in de rio xingu zwemmen. Maar het beste is dus helemaal niks?

Ik weet dat het hele schuwe vissen zijn en dat ze daardoor zo nu en dan in gezelschapsbakken achter het eten vissen. Voer dan ook nog altijd een klein beetje nadat de lamp uit is gegaan.

Overigens ga ik niet gericht kweken, wil gewoon de vissen het naar de zin maken.

Deze meerval komt voor in snel stromend water, waar merendeel steen aanwezig is. Dus geen hout. Ga eens naar Amersfoort, naar Utaka. Daar staat een speciaalbak voor de L046.

Nematobrycon palmeri zou je mogelijk erbij kunnen houden, dit heb ik wel eens gezien bij iemand anders die ook een groepje L046 had. Deze komt ook voor in de rio Xingu.

MaestroCygni zei:
Ah, je mag ook miljonair zijn. De goedkoopste L046 die ik ook heb gezien was 173,50 bij Vivarium...

Dat is aardig wat, ze zijn ook wel te verkrijgen vanaf �70/75: http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Wat Erwin zegt, Rio xingu komen ze uit dus veel steen,stappelen op elkaar zodat ze in de spleten verdwijnen,veel stroming.

Verwacht er niet te veel van mooi vis maar zelden actief met uitzondering daar.

Ludger zei:
Nematobrycon palmeri zou je mogelijk erbij kunnen houden, dit heb ik wel eens gezien bij iemand anders die ook een groepje L046 had. Deze komt ook voor in de rio Xingu.
Dat is heel andere informatie dan het betrouwbare seriouslyfish en Fishbase vermelden:

Endemic to the San Juan and Atrato river basins in Colombia with type locality �Condoto, R�o Condoto and Novita, R�o Tamana, southwestern Colombia�. Wild examples are not as common as they once were in the aquarium hobby, however, with the majority of those in the trade produced on a commercial basis.

Atrato and San Juan River basins.

[video]https://m.youtube.com/watch?v=ADVYld0e7Hw[/video]

Veel steen, omdat ze zich veel verbergen in de spleten. Een goede stroming houden ze ook van en zou er ook geen visje bijplaatsen. Zou er een mooie L046 biotoop van maken.

Ludger zei:

MaestroCygni zei:
Ah, je mag ook miljonair zijn. De goedkoopste L046 die ik ook heb gezien was 173,50 bij Vivarium...

Dat is aardig wat, ze zijn ook wel te verkrijgen vanaf �70/75: http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr
Je zegt het alsof dat weinig is voor een visje van rond de 12 cm 😛

die 12 cm red hij dacht ik niet eens hoor 😛

Wouter: succes met het vinden van dames... ik ben zelf op zoek naar een tweede (of liever meer, het zijn en blijven groepsdieren) en alles wat in de handel aangeboden wordt zijn mannen of twijfelgevallen.
Iedereen zit als een broedse kip op de vrouwtjes, dus heel jong kopen en hopen op het beste?

Zolang je genoeg verstopplekken hebt moet het gewoon goed gaan met meer volwassen mannen.
Veel plezier met 'doorschieten' 😀 het blijven prachtige beestjes (de zeldzame keren dat je ze ziet).

Mijn zeer beperkte ervaring: ze zijn meer ontspannen (vaker en langer zichtbaar) met meer (en ook andere) vissen in de bak.
Toen de L128 er bij zat (vele malen groter dan de L46) zaten ze er heel vaak gewoon naast/ bijna tegenaan.
Zonder gezelschap zit meneer eigenlijk altijd in zijn vaste "hol" (scheurtje in het kienhout).

Maar ze blijven achterlijk duur met 70 euro of meer voor een kleintje -- en dubieus nu ik die verhalen lees over veel inteelt (en misvormingen) en natuurlijk de tsjechische exemplaren die 'bastaards' blijken te zijn. (Die mixen volgens de verhalen L46 mannen met vrouuwtjes van aanverwante soorten die wel verkrijgbaar zijn)

MaestroCygni zei:
Ludger zei:

MaestroCygni zei:

Je zegt het alsof dat weinig is voor een visje van rond de 12 cm 😛

Prijs is inderdaad afhankelijk van het formaat, excuses. Volwassen vrouwtjes kunnen inderdaad aardig aan de prijs zijn.

Mascha&Ivo zei:
Ludger zei:
Dat is heel andere informatie dan het betrouwbare seriouslyfish en Fishbase vermelden:

Endemic to the San Juan and Atrato river basins in Colombia with type locality �Condoto, R�o Condoto and Novita, R�o Tamana, southwestern Colombia�. Wild examples are not as common as they once were in the aquarium hobby, however, with the majority of those in the trade produced on a commercial basis.

Atrato and San Juan River basins.

Je hebt gelijk, ik had het mis. Weet ook niet meer hoe ik er bij kwam... Goed dat je het nog even opgezocht :petjeaf:

De L046 wordt regelmatig in een Rio Xingu biotoop gehouden. Volgens Fluval zitten ze ook in de Rio Xingu en is er een verbod op de export door overbevissing.

Screenshot_2016-01-20-18-14-33_zpsus9cgj6h.gif

De expeditie is te vinden op de volgende site:

http://fluvalaquatics.com/us/explore/ex ... pY6d3Tb_qB

Of had je het over de Nematobrycon palmeri Ivo? :$

christa zei:
Wouter: succes met het vinden van dames... ik ben zelf op zoek naar een tweede (of liever meer, het zijn en blijven groepsdieren) en alles wat in de handel aangeboden wordt zijn mannen of twijfelgevallen.
Iedereen zit als een broedse kip op de vrouwtjes, dus heel jong kopen en hopen op het beste?

Zolang je genoeg verstopplekken hebt moet het gewoon goed gaan met meer volwassen mannen.
Veel plezier met 'doorschieten' 😀 het blijven prachtige beestjes (de zeldzame keren dat je ze ziet).

Mijn zeer beperkte ervaring: ze zijn meer ontspannen (vaker en langer zichtbaar) met meer (en ook andere) vissen in de bak.
Toen de L128 er bij zat (vele malen groter dan de L46) zaten ze er heel vaak gewoon naast/ bijna tegenaan.
Zonder gezelschap zit meneer eigenlijk altijd in zijn vaste "hol" (scheurtje in het kienhout).

Maar ze blijven achterlijk duur met 70 euro of meer voor een kleintje -- en dubieus nu ik die verhalen lees over veel inteelt (en misvormingen) en natuurlijk de tsjechische exemplaren die 'bastaards' blijken te zijn. (Die mixen volgens de verhalen L46 mannen met vrouuwtjes van aanverwante soorten die wel verkrijgbaar zijn)

Heb een adresje waar ze zeker beide hebben zitten, man en vrouw, ik heb nu een meneer zitten, daar komen dan nog 2 a 3 stuks bij. Heb hout al een tijd in huis dus dat komt er wel in, ook veel steen overigens. wil dat allemaal verwerken in de achterwand.

Welke vissen heb jij er dan bij? Als het niet samen gaat heb ik pech.
Dan maar geen bijvis. Helaas, maar als er geen vis is die uit de rio xingu komt en/of vergelijkbare wateromstandigheden heeft dan houdt t op.

Ik had mijn duo in een speciaalbakje met een handvol vuurgarnalen en de L128 tijdelijk als gezelschap.
(er is een grote bak in aanbouw waar de L128 tzt in zou gaan, die wordt veel te groot voor een bescheiden bakje)

Toen ze er met zijn 2-en zaten zag ik ze bijna nooit, maar de introductie van de enorm veel grotere L-nicht had een apart effect.
Ze zaten echt als kittens bij de moederpoes zo dicht mogelijk in de buurt, gewoon open en bloot op het zand.
Geen stress meer te bekennen.

( geen foto's, sorry )

Helaas was de L128 wildvang en had kennelijk nogal wat 'bagage' bij zich.
Dat is een van mijn 2 L46's fataal geworden: de eerste ziekte-ronde heb ik de L128 er door kunnen slepen, maar enkele weken later was het alsnog mis.

Dus ondanks dat ik een ontzettende fan van deze soort ben, komt die er voorlopig niet meer in!
Ik zit wel in dubio of b.v. een gewone ancistrus hetzelfde effect zou kunnen hebben.

Net zoals bepaalde schrikachtige vissen duidelijk baat hebben bij een paar vrolijke onverstoorbare guppies in de bak om de schrikreflex 'af te leren', leek mij dat dat een "tamme" L-achtige hetzelfde effect op de zebra's heeft.

Maar als je je adresje wilt delen houd ik me aanbevolen - een eenzame L46 is niets.
De overledene was duidelijk een mannetje, ik heb nu een twijfelgeval over.
Mijn plan was om flink te sparen en ieder jaar er eentje bij te kopen tot ik een leuke groep heb.

Ik stuur je een pm, geloof dat reclame maken niet mag hier;P

Voor jou een vraag, voor haar een weet.

Het noemen van winkels en dergelijke. Dat is al reclame en ik weet t niet zeker maar geloof niet dat gewaardeerd wordt op de site.

Reclame maken mag idd niet, maar een naam noemen om functionele redenen mag gerust.

Maar euh, kweken...
Heb jij dan een vrouwtje kunnen bemachtigen? Die zijn amper te vinden.

Is niet zo lastig te vinden hoor. Gewoon meerdere zaken langsgaan. Krijg binnenkort de eerste dame. Ben er bijna zeker van dat ik een nette heer in mijn bak heb en zo niet. Dan heb ik al 2 dames;p

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan