Wat is er nieuw

zachte plekken bij Limnobium laevigatum

• Onderwerp starter Onderwerp starter Marcel Biermans
  • Startdatum Startdatum
M

Marcel Biermans

Guest
Hey iedereen,

Ik heb al een tijdje last van zachte plekken in mijn Limnobium laevigatum. een blad krijgt ergens een grijs-bruine zachte plek, waaronder de luchtblaasjes ook instorten. Deze plek breidt zich uit totdat het blad eigenlijk afsterft.

216683sacrenos_0_82_imag0494.jpg

Het rechter blad heeft overduidelijk een zachte plek. De donkere plekken op het andere blad zijn niet van dit soort, maar zaten er al op toen ik de plantjes kreeg.

Waterwaardes:
temp: 26.5
KH 2
GH 5
pH 6.8
NO3 5
PO4 0.05
SiO2 1.6
Fe 0.1
CO2 13

Ik geef wekelijks ProFito volgens voorschrift, en voeg BioCO2 toe.

Verlichting: 1x Anubias 39W 10000K, 1x Anubias 39W Red Light.

De PO4 is wat laag, omdat dit met de SiO2 wordt uitgefilterd door SilicatEx, wat tijdelijk in het filter zit ivm een Si02 van meer dan 6, twee weken geleden. Echter speelt het probleem met de zachte plekken al langer dan dit, en toen was de PO4 nog 0.5

Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn en hoe ik het oplos? Ik vind het zonde van de drijfplanten.

Is toch je fosfaat te laag.
Plant krijgt weinig voeding.

Bertus zei:
Is toch je fosfaat te laag.
Plant krijgt weinig voeding.

Daar ga ik sowieso zaterdag wat aan doen, want dan gaat het SilicatEx weer uit mijn filter.

Mondeo zei:
Of condenswater
Bedoel je hiermee dat er waterdruppels van de kap op de bladeren vallen? Dit klinkt plausibel, maar wat zou ik hier aan kunnen doen?

Dat bedoel ik idd, kunnen ze niet goed tegen.

Oplossen is vaak lastig, de klep openzetten is ook zo,n gedoe steeds.

Waterdruppels op het blad maakten dat ze bij mij ook allemaal doodgingen in mijn 80cm van Juwel dus dat zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn inderdaad.
Heb je veel condens in je kap?

Bergen. Ik heb de kappen er nu af liggen, maar dit is natuurlijk geen permanente oplossing, die zee van licht in mijn appartementje. Zouden jullie mee willen denken voor een permanente(re) oplossing? Zou meer ventilatie onder de kap de condens wegnemen? Dan zou eventueel een paar gaten in de kappen boren al een boel moeten schelen. Maar ja, dat is nogal drastisch, als ik niet zeker weet dat het zal helpen.

Ik heb er zuurstof steentjes in de bakken.
Dat spettert,maar gaan niet kapot.
Groeien de bak uit.
Zoveel ,dat ik ze op het laats maar weg gooi.

Klein vennetje,aan de zijkant?
4 x4 cm .

Wat bedoel je met een vennetje Bertus? een sleuf?

Of rond gat,Als dat kan.
Op videokaarten zitten kleine vennetjes.
Telefoon voeding ,en draaien.

ah check, nee dan weet ik wat je bedoelt 😛

Daar dacht ik ook al aan, heb nog een aantal fans liggen, gaat wel een feest worden om die in te bouwen, ben niet zo'n held met netjes werken met een zaag. Technisch ben ik wel, maar netjes en geduldig is een heel ander verhaal 😛

Zou je de fan dan trouwens naar binnen of naar buiten laten blazen? Mij is altijd geleerd met computers, dat je onderdruk wilt cre�ren binnen de kast, want lucht stroomt vanzelf naar binnen. Zou dat hier ook het geval zijn?

Heb je er ruimte voor,dan zevengaten boor.
Pas op,dat je niet in het glas freest.
Zou naar binnen blazen.
Buitenlucht is koeler dan binnen.

Pro-Fit Gatenboor - YouTube

29 okt 2009 ... Een verassend product van Nederlandse bodem. Een gatenzaag die bijna alle
materialen aan kan, met een speciaal systeem om snel de boor ...
www.youtube.com/watch?v=d5pPlsxYpUM

Zo'n setje moet ik nog een keer hebben.

Maar dan blijft de vraag, gaat dit mijn probleem oplossen? Zijn er mensen met ervaring met deze oplossing? Niet dat ik je niet vertrouw Bertus, maar het is een nogal permanente modificatie van mijn kap, en een nieuwe kap kopen als het niet werkt is nogal een prijzige en ingewikkelde aangelegenheid.

Denk ook aan je appartement qua vocht! Al die condens moet toch ergens heen, als je een appartement hebt wat niet heel gemakkelijk die condens kwijtraakt dan krijg je een hoge luchtvochtigheid en als het een kleine kamer is misschien zelfs last van schimmels etc. Maar dat zou wel een heel slecht belucht appartement zijn dan natuurlijk, haha.

Ik vind het idee van naar buiten blazen ook wel mooi klinken eigenlijk. Voordeel is ook dat het je wateroppervlak ook minder in beweging zet, ik kan me wel weer voorstellen dat dat bij jouw biotoop minder uitmaakt. Verder heb ik geen kennis paraat hier over, maar ik zou het naar buiten blazen nog wel even het nader onderzoeken waard vinden.

Heb wel gelezen dat fans het sneller begeven als ze naar buiten blazen, omdat er dan redelijk veel condensvocht door de fan heen gaat. Dat vinden die motortjes niet zo leuk schijnbaar.

Ik vraag me of het condens is. In mijn 120 cm bak heb ik toch ook vaak condens, maar hier doen ze het uitstekend.
Hoewel in andere aquaria soms snel verpieteren, met name in de bakken waar ik weinig tot geen plantenvoeding in gebruik. Denk eerder dat het daar mee te maken heeft.

Op dit moment zijn de kappen er nog steeds af, maar ik heb ook de verschillende waardes mbt plantenvoeding omhoog gebracht. We gaan zien of ze het nu goed gaan doen, dan gaan de kappen er weer op, en dan kijken of ze het goed blijven doen. 😛

Marcel, het moet iets qua bemesting zijn. Bij mij woekert het een hele tijd in een bepaalde bak en ineens gaat alles dood. Ben er nog niet helemaal achter, maar dat komt ook omdat ik niet regelmatig nitraat. fosfaat ed meet (en toevoeg). Heb nog van Tom liggen, dus dat moet ik binnenkort weer eens serieus gaan doen.
Alleen het eendenkroos overleeft alles !!!!! Grrrrrr

Ja volgens mij is het plantje wel voldoende voeding nodig en bij een tekort gaat het snel dood. In mn garnalenbakjes waar ik niks toevoeg gaat het ook veel moeilijker dan in de grote bakken waar ik wel voeding doseer.
Dus Aad heeft wel gelijk denk ik.

AadMec zei:
Marcel, het moet iets qua bemesting zijn. Bij mij woekert het een hele tijd in een bepaalde bak en ineens gaat alles dood. Ben er nog niet helemaal achter, maar dat komt ook omdat ik niet regelmatig nitraat. fosfaat ed meet (en toevoeg). Heb nog van Tom liggen, dus dat moet ik binnenkort weer eens serieus gaan doen.
Alleen het eendenkroos overleeft alles !!!!! Grrrrrr

Ben juist daarom wel blij met het eendenkroos.

Je fokt eenden ????? hahahaha.
Ik heb nu een wildgroei van Salvinia trouwens (tussen het eendenkroos).
Dat heeft net weer andere behoeften dan de Limnobium dus.
Het volgt elkaar op hahahaha.

even een update: zelfs met de perfecte waterwaardes, verpieteren deze drijvers als een malle in mijn bak. Gisteren heb ik een handje slechte bladeren er uit gehaald, tot alleen de goede nog over waren, kijk net in mijn bak, zeker 70% heeft weer dode plekken. Ik flikker ze er denk ik maar uit, want ze zien er slecht uit en er komt een hoop rottend plantenmateriaal van af. Dan toch maar die 10000K lamp vervangen, zodat er minder licht in de bak komt.

Nee, geen enkele. Ik zal of op zoek moeten naar een andere drijver uit de rio Negro, of geen drijver dr in zetten. Sowieso wil ik die lamp vervangen, maar die haal ik waarschijnlijk op de daphnia beurs.

Waarom gebruik je geen gewone philips lamp ?

en die schakel je gewoon een heel stuk korter..

Misschien helpt het als je wat meer plantenvoeding er bij doet?

Philips lamp wil ik maar al te graag, maar het zijn T5 armaturen. En veel korter schakelen, waarom? Ik heb geen echt algenprobleem of zo.

Nog meer voedingsstoffen, ik vind het nu al veel voor die paar planten. Bovendien heeft het niet zo heel veel zin om meer voeding in het water te gooien, als het nu al niet helemaal opgebruikt wordt. Dat is gewoon de algen voeden.

De 39W watt lampen kun je gewoon bij een lampenwinkel bestellen.
Heb ik ook gedaan ..

en veel korter schakelen, waarom ?

Door korter te schakelen, rem je de drang tot groeien van de drijvers af.
Dit zorgt er weer voor dat de planten minder voeding gaan zoeken en,
dat een minimale hoeveelheid aan voedinsstoffen genoeg is..

Voor jezelf, zou je echter een afweging moeten maken.
Want in een zwart water biotoop, horen eigenlijk helemaal geen planten.

Bij mij groeien ze als een tierelier.
Om de zoveel tijd ,haal ik ze eruit,n doe ze in een teiltje.
In de Malawibak ook zo.

@Tom zei:
De 39W watt lampen kun je gewoon bij een lampenwinkel bestellen.
Heb ik ook gedaan ..

en veel korter schakelen, waarom ?

Door korter te schakelen, rem je de drang tot groeien van de drijvers af.
Dit zorgt er weer voor dat de planten minder voeding gaan zoeken en,
dat een minimale hoeveelheid aan voedinsstoffen genoeg is..

Voor jezelf, zou je echter een afweging moeten maken.
Want in een zwart water biotoop, horen eigenlijk helemaal geen planten.

Ik zal binnenkort (als ik weer eens voor 6 uur thuis ben) bij de lampenwinkel hier in de buurt langs gaan.

Verder vind ik het ergens zonde om de lampen nog korter aan te zetten, ik wil immers mijn aquarium ook nog zien.

En dat er nooit planten in een blackwater biotoop voorkomen is een misverstand. Alleen al de Rio Negro is 2300 km lang, waar ook stukken voorkomen met lichter water, waar wel planten voorkomen en het water minder extreem zuur is. Maar dat is een hele andere discussie.

Op dit moment zitten er geen drijvers meer in de bak, allemaal verpieterd. Wel zonde, zo 25 euro lichter.

Jammer. Blijft merkwaardig waarom ze het in de ene bak wel doen en in een andere bak binnen een paar dagen verrotten.
Ik moet er om de zo veel tijd er heel wat uithalen. Heb al meerdere emmers weggegooid omdat niemand via Marktplaats er op reageerde.
Mocht je het nog een keer willen proberen dan kan ik ze wel opsturen (hoef je alleen de verzendkosten te betalen).

Hydrocotyle leucocephala of Cabomba kan je ook als drijfplant gebruiken, weet niet of je dat mooi vindt?

Toevallig had ik tot voor kort precies hetzelfde probleem en nu gave plantjes.
De condens van enorm gereduceerd tot hooguit iets minder enorm.
Belichtingsduur met pijn in het hart nog iets verder teruggedaan.

Ik zeg erbij dat het om een opstartende(!) bak gaat (RO water/ZA), dus teveel variabelen om echt harde conclusies te trekken. Je zal me op basis daarvan ook niet allerlei beweringen horen doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan