Wat is er nieuw

zand of grind bodem?

• Onderwerp starter Onderwerp starter lelberse
  • Startdatum Startdatum
L

lelberse

Guest
Halloo,

Ik ga binnenkort mijn bak verplaatsen en nu zit ik te twijfelen of dat ik niet gelijk over zal gaan op een zandbodem. Nou lees ik echt hele positieve verhalen over een zandbodem en hele negatieve dus ik zit een beetje met mijn handen in het haar want ik weet het niet meer..
Ik heb cory's en ik denk dat ik die met een zandbodem een groter plezier doe. (nou doen ze het ook prima op mijn grindbodem moet ik zeggen)
Maar ik vraag me een paar dingen af:
Slibt de zandbodem niet dicht? (ik dacht aan filterzand)
Wortelen mijn planten goed in een zandbodem? Gaat dit goed? groeien ze goed in een zandbodem en gaan ze niet drijven?
Hoe werkt het met het schoonmaken van een zandbodem? mijn grindbodem hevel ik elke week gewoon af.
Graag jullie mening! Wel of niet overstappen op een zandbodem?

Je kunt het verschillende diameters krijgen hoor. Ik zou niet het fijnste nemen. Ik heb Aquasand van de Hornbach met een korrel van 0,4-0,8mm. Voordeel van deze bodem is dat er verschillende kleuren te krijgen zijn.

De kleinste korrelgrootte bij filterzand is ook 0,4-0,8 mm. Prima spul, nooit problemen mee gehad.

Ik kan filterzand ook aanraden!
Kopen online bij wildkamp, ongeveer 7 euro voor 25 kilo en dat is incl. bezorging thuis!

OrionPax zei:
Ik kan filterzand ook aanraden!
Kopen online bij wildkamp, ongeveer 7 euro voor 25 kilo en dat is incl. bezorging thuis!

Die heb ik ook, bevalt prima. Schoonmaken doe ik met een hevelklok.

Dus jullie zeggen grind omruilen voor filterzand? 😉
En hoe zit het dan met de planten? want ik heb nogal wat planten in mijn aquarium en ik wil het eigenlijk nog wat voller beplanten. Ervaringen of het beter in grind of zand groeit?

Ik heb zelf eerst fijn grind gehad en nu zand.
Heeft beide voor en nadelen maar vind zelf zand toch wel de beste optie in het geval van bodembewoners.
Grind blijft beter op de plek wat makkelijker is voor planten,gaat wel met zand maar duurt ff voor ze echt stevig geworteld zijn in zand.
Wat groei betreft maakt het verder niet meer uit als het eenmaal vastzit.

Ik heb zelf in het begin wel wat problemen gehad met slechte plekken in het zand.
Die hevelde ik dan af waarna het opgelost was.

Die slechte plekken in fijn zand herken ik ook. Daarom zou ik wat grover zand nemen als je dat al wil kopen.
de grote die Jones al aangeeft vind ik ook erg goed en die heb ik in kleur van de Hornbach. Dat is een fijne bodem hoor.
Zand kan dus ook prima maar zou dan de wat grovere soort kiezen.

Dus het filterzand van wildkamp of hornbach met een grootte van 0,4-0,8 mm moet goed zijn en zonder problemen te gebruiken zijn in het aquarium.
Zijn er dan nog echte nadelen aan het gebruik van zand?

Dat is prima hoor.
Ik merk bij bv mijn bak met alleen Tylo slakken dat de boden wordt aangestampt door de slakken en dat je donkere plekken in de bodem kan krijgen zoals John ook al aangaf. Maar dat komt omdat het heel fijn zand is en ze de hele dag die bodem aanstampen.
Als je de korrel neemt die je net aangeeft dan is dat een prima bodem waar ook de planten goed mee uit de voeten kunnen.
In mijn 60cm bakje heb ik die van de Hornbach en Crash heeft het in zijn grote bak van ik dacht 1.80m.

Het hornbach zand hier in donkerbruin bevalt zover best.

Oke toppie
In dat geval stap ik toch over op zand. Lijkt mij beter 😉
Ik ga dan denk ik wel voor een lichte kleur. Niet wit maar gewoon zandkleurig ik denk dat dat wel mooi is.
Super bedankt voor de reacties. Ik ga even kijken of dat ik het bij de hornbach haal op wildkamp bestel of dat ik eerst even op vivarium kijk en het daar meeneem 🙂

lelberse zei:
Dus het filterzand van wildkamp of hornbach met een grootte van 0,4-0,8 mm moet goed zijn en zonder problemen te gebruiken zijn in het aquarium.

Een nadeel kan zijn is dat je viezigheid op zand vrij snel ziet.

Ludger zei:
lelberse zei:

Een nadeel kan zijn is dat je viezigheid op zand vrij snel ziet.

Dat noem ik een voordeel Ludger, ik gebruik tegenwoordig niks anders meer. Aangezien zeker rottend voer een aardige impact kan hebben op de waterkwaliteit van kleine bakjes ben ik zo klaar met overtollig voer weghalen.

Seabait zei:
Ik heb zelf in het begin wel wat problemen gehad met slechte plekken in het zand.
Die hevelde ik dan af waarna het opgelost was.
Had ik ook met filterzand inderdaad, donkere plekken die zich uit leken te breiden, het stonk niet echt rot, maar ook niet fris.
Afhevelen en vervangen met vers zand bleek de oplossing.

Sindsdien zet ik wel puntslakjes in om het filterzand 'in beweging' te houden.

Oke maar als je elke week de bodem afheveld dan zal het wel niet zo vies worden op de bodem. Die donkere plekken kan ik dan vervangen met nieuw zand.
Zijn puntslakjes dan nodig? Ik heb wel appelslakken die ik in de bak wil doen (als de helena's weg zijn)
Worden puntslakken niet snel een plaag?

En nog 1 vraagje: hoeveel kg zand heb ik nodig voor een mooie laag in een 80 x 30 bakje?

Ik denk dat je zo n 12,5 kilo nodig hebt voor die bak.
Ik heb ook puntslakjes en ze krijgen best veel kleintjes maar je kan ze heel makkelijk eruit halen met de hand of een slang.

Hornbach heeft het overigens hier ook te koop in een lichtbruine/caramel kleur.

Ik heb zowel de fijne als de middelvariant.
Met de middelvariant heb je veel minder last van (totaal niet) verkleuring e.d.
Zuurstofrijk water kan tot diep in het zand dringen. De fijne wordt net onder de oppervlak grijzig, wat op anaerobe werking wijst in mijn optie.
Kortom : Ik koop alleen nog middelmaat

AadMec zei:
Zuurstofrijk water kan tot diep in het zand dringen. De fijne wordt net onder de oppervlak grijzig, wat op anaerobe werking wijst in mijn optie.

En hoe groot is de kleine en de middelvariant dan als ik mag vragen?
Een korrelgrootte van 0,4/0,8 is dit dan klein of middel?

jessicapilon zei:
Ik denk dat je zo n 12,5 kilo nodig hebt voor die bak.
Ik heb ook puntslakjes en ze krijgen best veel kleintjes maar je kan ze heel makkelijk eruit halen met de hand of een slang.

Hornbach heeft het overigens hier ook te koop in een lichtbruine/caramel kleur.

oke bedankt. Dan zorg ik dat ik minimaal 12,5 kg koop. Ik wou eigenlijk voor de "gewone" zandkleur gaan. Vind dit er wel natuurlijk uit zien.
Puntslakjes zijn dus wel nodig als je een zandbodem hebt? 🙂

Ik zou ook de middelmaat nemen hoor. Dat voorkomt de problemen die men hier schetst.

lelberse zei:
AadMec zei:

En hoe groot is de kleine en de middelvariant dan als ik mag vragen?
Een korrelgrootte van 0,4/0,8 is dit dan klein of middel?

Fijn, 0,71 - 1,25 is middel

Dus 0,4/0,8 is te fijn en daar kun je problemen mee krijgen? Maar nu zijn er toch wel een hoop mensen die deze bodem aanraden.. 😉 Iets grover zou dus beter zijn. Maar is dit voor mijn cory's dan niet te grof ?

lelberse zei:
Dus 0,4/0,8 is te fijn en daar kun je problemen mee krijgen? Maar nu zijn er toch wel een hoop mensen die deze bodem aanraden.. 😉 Iets grover zou dus beter zijn. Maar is dit voor mijn cory's dan niet te grof ?

Bij mij zwemmen er ongeveer 100 op middelmaat, 20 op fijn en 30 op redelijk grof aquariumgrind.

Juist de anaerobe werking in fijn ZOU tot problemen KUNNEN leiden. Overigens heb ik dat ook niet gezien, behalve de verkleuringen in het zand zelf.

Ik zeg dus niet TE fijn !

Ik heb net als Aad, voornamelijk Corry's, helaas ben ik toen voor het fijne zand gegaan. En heb dus inderdaad regelmatig last van donkere plekken. Hoewel ik nog geen directe problemen heb gehad wat lijkt te leiden naar dat zand, kies ik ook niet meer de fijne korrel. Het gaat overigens niet om grof of fijn maar om scherp.

Dennis_89 zei:
Ik heb net als Aad, voornamelijk Corry's, helaas ben ik toen voor het fijne zand gegaan. En heb dus inderdaad regelmatig last van donkere plekken. Hoewel ik nog geen directe problemen heb gehad wat lijkt te leiden naar dat zand, kies ik ook niet meer de fijne korrel. Het gaat overigens niet om grof of fijn maar om scherp.

klopt

AadMec zei:
lelberse zei:

Bij mij zwemmen er ongeveer 100 op middelmaat, 20 op fijn en 30 op redelijk grof aquariumgrind.

Juist de anaerobe werking in fijn ZOU tot problemen KUNNEN leiden. Overigens heb ik dat ook niet gezien, behalve de verkleuringen in het zand zelf.

Ik zeg dus niet TE fijn !

+1

Oke heel erg bedankt dit brengt al een hoop duidelijkheid!
Ik kan (op de site van Wildkamp) kiezen tussen:

0,40 - 0,80 mm
0,71 - 1,25 mm
1,00 - 2,00 mm

Dan kan ik dus het beste gaan voor de middelste (0,71 - 1,25) :thumbs:

Zoals je wel kunt lezen verschillen de meningen 😉
Blijkbaar zijn er volop goed ervaringen met de eerste 2 maten, persoonlijk kies ik voor de middelste maat, dus rond de 1 mm.

Yes eindelijk een topic waar ik ook wat aan heb.
Heel veel problemen net achter de rug, dus ik wil ook heel de bak om gooien...
Dus wilde ik ook over op zand, nu heb ik fijn aquariumgrind, maar als ik dan op hoornbach.nl kijk dan is dat kwa korrel grootte tussen 1 en 2 mm, als dat hetzelfde grind is, maar denk het wel en anders 2 tot 4 mm
Mijn corry's deden het daar goed op, maar konden dat natuurlijk niet door de kieuwen krijgen...
Dus klopt die afmeting dan of is dan toch 1 tot 3 mm zoals bij veldhuis?(http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... uctID=5321).
Hoe kom ik er achter welke het is...

Ik wil een zuid Amerikaans geori�nteerde bak maken, maar welke kleur zand zou daar het beste bijpassen?
Of kan ik het beste mijn huidige grond houden?
Als ik dat combineer met een bodemverwarming, blijft het dan luchtig genoeg?

Bedankt allemaal, dit zijn adviezen waar ik wat mee kan.

wat misschien een mogelijkheid is. Is van de matjes met namaak steentjes er op voor in de tuin
12NjIJbp_KSKYMzdF0hN6s0qfE3UOXLp.jpeg

Ik heb zo'n soort matje in mijn schilpaddenbak. het is ideaal makkelijk te verschonen, licht goedkoop en dun Je kan het eruit halen en met het goede matje ziet het er heel echt uit.

Nadeel is alleen dat je er geen plantjes in de grond kan stoppen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan