Wat is er nieuw

Zand op grind?

Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Nu ik mijn interne filter heb verwijderd, moet er ook weer het een en ander aan herinrichting gaan gebeuren om de ontstane ruimte op te vullen en goed te gebruiken. Er moet dus ook bodem aangevuld gaan worden, wat ik wil gaan doen met filterzand.

Ik heb nu in de bak al een zandstrandje voor de cory's, wat rondom het oude filter lag. Ik wil dat dus groter gaan maken, maar als ik toch planten ga verplaatsen en zand toe ga voegen, vraag ik me af of ik dan het grind wat er al ligt zal laten liggen en het zand er over heen zal gooien. Ik heb dat voorin de bak wel gedaan en dat gaat prima, maar als het beter is om geen zand op grind te hebben dan heb ik nu de mogelijkheid om ook flink wat grind weg te zuigen.

Iemand tips?

Denk dat je dit beter niet kunt doen. Je gooit het zo wel helemaal dicht...
Ben bang dat de bodem dichtslaat met als gevolg bodemrot.
Ik zou het grind eruit halen en alleen filterzand nemen.

Hmmm.... Zullen de vissen gezellig vinden, dat ik weer ik de bak ga trekken. 😉 Dus dan ook het zand met onderliggend grind dat er al in ligt verwijderen? Dat is rivierzand, dus dat wou ik sowieso al zo veel mogelijk vervangen.

Kan ik dan gewoon dat deel afhevelen? En als er nog iets vermengt met het zand in blijft, is dat een ramp?

Waarom spreid je he dan niet uit? Is toch niet o moeilijk?
Doe je er niets bij.

Daarvoor ligt er niet genoeg in, helaas. Er moet echt wat aangevuld worden, zeker als ik de valisneria flink uit dun. Maar goed, als ik er een hevelslang in hang dan kan ik denk ik wel redelijk snel flink wat afhevelen.

Neen, zand zakt door het grind.Denk dat als je een zandbodem wilt je er toch niet aankomt om de hele bodem er uit te halen..

Ik heb meerdere keren een bodem er totaal uitgehaald (en weer een nieuwe gelegd), geen problemen mee gehad. Vissen even tijdelijk in speciekuip ondergebracht. Zeef gepakt en grind geschept (filter en thermometer laat ik gewoon aan). Nadat de nieuwe bodem er ligt verschoon ik 50% en dan gaan ze er weer in.

visstisck zei:
Neen, zand zakt door het grind.Denk dat als je een zandbodem wilt je er toch niet aankomt om de hele bodem er uit te halen..

Ik heb meerdere keren een bodem er totaal uitgehaald (en weer een nieuwe gelegd), geen problemen mee gehad. Vissen even tijdelijk in speciekuip ondergebracht. Zeef gepakt en grind geschept (filter en thermometer laat ik gewoon aan). Nadat de nieuwe bodem er ligt verschoon ik 50% en dan gaan ze er weer in.

Maar ja je bodem cultuur aan bacteri�n ben je wel helemaal kwijt als je dat doet.

Ik ga ook niet de volledige bodem vervangen, hoor. Ik wil het huidige rivierzand en het grind daaronder afhevelen, wat in totaal maximaal iets van 25% van de bak is. Het ontstane gat vul ik dan weer op met filterzand, zodat ik overal een goede bodem heb. Ik vind de combinatie van zand en grind wel mooi om te zien, vandaar.

Om het voor de vissen zo stressloos mogelijk te maken wil ik proberen om het afgehevelde water via een oud intern filter weer zandvrij terug te pompen de bak in. Wordt even kijken of dat lukt, maar we zullen zien. 🙂

Okidoki, doen we dat. 🙂 Ze hadden net al een beste verversing gehad toen ik het filter installeerde, maar op zich maakt dat natuurlijk niet uit.

Zo hal ik het er ook uit.
Opzuigen gaat niet,telkens de slang dicht.

Met een netje schep je het zo op.

opzuigen werkt prima. je moet alleen niet teveel tegelijk willen opzuigen.
maar met een netje werkt ook prima. wel opletten dat je niet tegen de wanden krast.

ik heb een tijd geleden de fout gemaakt om over een grindboden zand te doen.
het leek goed te gaan maar na een tijdje ging de bodem rotten en heb ik last van blauw alg gehad.
hiervoor was er niks mis met het aquarium: grote afknapper.

zand in een draaiend aquarium doen is makkelijk,
neem een grote fles (cola fles bijvoorbeeld) en snijd de bodem er af. als je de fles ondersteboven houd kun je het zand er in doen en de fles in het aquarium laten zakken. draai het dopje van de fles en het zand valt keurig op de bodem, het is ook makkelijk 'richten'

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan