Wat is er nieuw

Zand slipt constant dicht

  • Onderwerp starter Onderwerp starter smooty
  • Startdatum Startdatum
S

smooty

Guest
Hallo,
Ik heb een probleem met mijn zand. Ik heb een ZA biotoop maar mijn zand slipt steeds toe.Ik gebruik rivier zand. Ik krijg altijd groene rotte plekken in mijn zand. Wat kan ik hier aan doen?
 
Puntslakken?
 
Ik ben niet zo voor slakken want ik heb steeds plagen
 
Dan zit 't 'm misschien in je onderhoud en/of overvoeren?
Telkens terugkerende rotte plekken wijst wel in die richting.. dat zelfde geldt voor slakkenplagen.
 
De verlichting aanpassen zou misschien ook een oplossing kunnen zijn.
 
Ik las ergens dat je alleen een spotje erboven had?
 
Zie net een foto van een bak van je met een behoorlijke klap led verlichting,is dat de bak waar het over gaat?
 
Nee hoor er hangt juist een tl lamp boven die 10 u brand. Over voeren kan het zeker niet zijn want ik geef maar 1 blokje diepvries voor om de 2 dagen.
 
Mijn visbestand is momenteel:
3 sleutelgaatjes
6 corys sterbai
1 Pleco gibby
8 roodneus zalmen
3 guppen

Meer zit er nog niet in. Ik heb ook problemen met mijn planten. ik heb 3 amazone zwaardplanten staan en ik geef een klei bolletje aan de wortels + nog een bolletje voeding en ik geef ook nog profito. maar mijn planten groeien niet en de bladeren worden steeds bruin. De nieuwe groene bladeren blijven ongeveer 1 weekje groen daarna sterven ze. Ook mijn braziliaanse klimop word geel en groeit niet. Ik heb mijn water laten testen en daar was niks mis mee.
Ik probeer hopeloos wat planten te houden maar ik heb echt geen idee waarom deze kapot gaan? Mijn vallisneria houd het wel goed uit en deze maken constant scheutjes.
 
Als het een maar 1 tl lamp is van bv 80watt kan het best de oorzaak zijn 😉
Waterwaarden niks mis mee... maar wat zijn ze dan? NO3 PO4 zijn heel belangrijk voor je planten.
 
Goh dat weet ik niet precies meer dit was 2 weken geleden. Hoe bedoel u dat 1lamp de oorzaak kan zijn?
 
Als het een hele sterke lamp is die dus heel veel licht geeft bedoel ik.
Wat zijn de afmetingen van je bak en kan je lezen welke info er op de lamp staat?
 
de afmetingen zijn 150x50x50 op de lamp staat het volgende: JBL Color nature 9000k LT 36 W
 
Ik weet niet of het er veel mee te maken heeft maar mijn lamp staat op mijn aquarium. Er liggen gewoon glazen afdek platen op waar mijn lamp op staat.
 
Het wattage is voor zo'n grote bak aan de lage kant met 1 lamp maar is wel een enorm hoog kleurnummer voor een zoetwaterbak.
Zou eens kijken voor 2 buizen met een lager kleurnummer,is voor je planten veel beter.
 
Heeft er niets mee te maken.
Of de bodem te dik,komt er geen zuurstof in de bodem.
Zuurstof komt wel in 2-3 cm.

Daar zijn die slakjes voor.
 
Ok Smoothy je leest het wat Bertus zegt,ik zit helemaal fout.... alleen raar dat ik bijna precies hetzelfde had en na het aanpassen van de felle verlichting van het probleem af was 😉
 
Ik was toch al van plan om nieuwe lampen aan te schaffen.Wat voor kleurnummer zou dan beter zijn en welke wattage?Nochtans is mijn bodem zo dik niet het ligt rond de 4 cm maar ik heb vroeger er amandelbladeren in gedaan en deze zijn nu verteerd er zitten juist nog enkele stukken in de bodem. Ik weet niet of het daar ook mee te maken kan hebben?
Welke slakken zijn hier het beste voor?
 
Puntslakken,he.

Die graven door de bodem.

Had hier een slakken plaag in de kamerbak.
Anetoma,s er, nu meer ana,s dan puntslakken.

Die haal ik nu uit de Malawibak,en gooi ze daar in de kamerbak.
 
Oke dit ga ik doen. Daar kan ik toch gemakkelijk aan komen. Kan het ook zijn omdat ik gen carbo geef dat mijn planten het zo slecht doen?
 
Ik denk toch echt dat de verlichting de oorzaak is.
Zijn groene plekken dus wijst op alg ipv zwarte plekken in de bodem bv,en moet wel heel massief zijn willen planten niet kunnen wortelen.
 
Wortelen doen ze wel. Veder heb ik bijna nog nooit last gehad van algen juist wat donkere algen die vanboven om de vallisneria groeit maar dit is bijna 2 keer niks
 
smooty zei:
Ik was toch al van plan om nieuwe lampen aan te schaffen.Wat voor kleurnummer zou dan beter zijn en welke wattage?

Ben niet zo'n expert in verlichting om eerlijk te zijn maar zie dat bv T8 buizen van 150cm lengte 58watt zijn en wat kleur betreft kan je bv kiezen voor 2 keer 840 of 1 840 en 1 865.
Je zou een topic op de verlichtingsafdeling kunnen maken voor meer adviezen...
 
De bodem dunner maken, als de bodem te dik is. En met regelmaat een stuk van de bodem af hevelen met een hevelklok helpt ook wel.
 
Kan ander zand ook een optie zijn? Of bestaat er geen soort zand dat minder rap dichtslipt?
 
een andere bodem zal heel je bak weer ontregelen en dus de gehele bacterie cultuur.
 
Dat valt ook wel mee,de meeste en belangrijkste zitten in het filter dus die moet je tijdens het veranderen laten draaien en niet schoonmaken.
Je kan bv een middelmaat filterzand nemen.
 
Inderdaad, wat Seabait zegt.

Ik ben nu ook bezig met onderhoud, nieuwe bodem erin.
Bak leeg. Ongeveer de helft van het water opgvangen en in kuip staan.
Vissen daarin, pomp en verwarming daar ook draaiend. Morgen alles weer inrichten en water terug in de bak.
 
smooty zei:
Ik ben niet zo voor slakken want ik heb steeds plagen

Bodem afzuiging?

Lengte pijp,lengte bak,met gaatjes geboord.

Links en rechts omhoog,met luchtslang, Net als een sponsfilter.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan