Wat is er nieuw

Zand van strand !?

• Onderwerp starter Onderwerp starter AquariaManiak
  • Startdatum Startdatum
A

AquariaManiak

Guest
Beste aquaforummers,

Ik ben nu mijn bak aan t inrichten en vroeg mijzelf af of ik ook zand van het strand kan gebruiken. Dat kan dan bovenop mijn voeding. Ik ga er ook planten in laten komen dus ik moet even weten of dat samen kan met zand van het strand

Ga je een zoutwater bak beginnen?

Ik zou het niet doen.

Ik ga voor dat speelzand dat je bij de bouwmarkten kan halen. Maar klopt het dat je water dan helemaal bruinig wordt van t opstuivende zand ?

Dat is niet geschikt voor in je aquarium hoor,neem gewoon filterzand.
Als je heel voorzichtig de bak vult met water blijft het kraakhelder.
Ik bedek zelf altijd eerst de bodem met aluminiumfolie en laat daar rustig het water overheen lopen.
Als de bak vol is ook weer heel voorzichtig het folie verwijderen en je bak is zo helder als wat.

Waar kan je filterzand kopen. Hoe duur ?

Wildkamp.nl
Voor minder dan een 10tje in huis.

Als je zand echt goed spoelt blijft de boel zeker helder. Tenminste tot dusverre hier dan toch.

Speelzand zeker niet gebruiken filterzand is indd zeer geschikt metselzand kan ook is mijn ervaring.

Bij zandbodems is het altijd aangeraden de boel luchtig te houden puntslakjes zijn daarin je grote vriend.

Zand spoelen kun je ook op d eluie manier doen zoals ik. Ik neem een emmer boormachine en een menger die je BV ook voor latex verf kan gebruiken.

Een hoeveelzand in de emmer water erop laten lopen en , op een lage snelheid de menger erop loslaten. Zo krijg je bijna al het stof eraf.

Dat spoelen was ik even vergeten te melden idd!

Metselzand juist niet, dat is scherper en kan "zooi" bevatten.

Speelzand gebruik ik zelf. Vroeger ook weleenszilverzand gebruikt maar dat is veel te fijn, slaat dicht en schoonmaken is lastig.

Ik zou het zand van het strand niet gebruiken.

Je kan altijd zand voor je bak gaan kopen in de winkel, of online.

Er zijn ook al een paar voorbeeldjes gegeven, dus ga je gang. 😉

Wellicht ten overvloede nu. Maar strandzand zit vol met kalk. Niet doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan