Wat is er nieuw

Zand verschillende korrelgrootte mengen (verstandig?)

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Alexej
  • Startdatum Startdatum
A

Alexej

Guest
Velen van jullie gebruiken het Hornbach (zwarte) zand. Een vraag aan de mensen die bekend zijn met dit spul:
kan ik dit mengen met �gewoon� zand, het standaard blanke spul uit de LFS, dat een kleinere korrel heeft ?

En wel hierom:
Ik heb nu �gewoon� blank zand als bodem. Mijn idee was om dit (voorzichtig!) aan te vullen met zwart zand, om een zo natuurlijk mogelijke, modderige kleur te krijgen. (zwart vind ik te zwart)
Zojuist komt het zand bij mij binnen. De korrel is een stuk groter dan ik had verwacht, echt een slagje groter dan gewoon bodemzand.
Loop ik door de verschillende korrelgrootjes kans op dicht slibben en rot? Bijkomend ben ik bang dat de kleur niet heel mooi mengt door het verschil in korrelgrootte, maar dat is een ander probleem.
 
Ik heb dat van de Hornbach ook en het bevalt prima. je kan daar ook lichtbruin van krijgen dus dat zou je misschien kunnen nemen.
Dat de korrelgrootte verschilt lijkt me geen probleem want dat van de Hornbach is ook 0,4-0,8mm dus ook niet even groot allemaal.
 
Ludger zei:
Ik denk dat het inderdaad dicht gaat slibben, ik zou het persoonlijk niet doen.

Dat kan wel met dat hele fijne zand maar dit is wat grover dacht ik dus zal dat ook minder zijn toch??
Ik moet zeggen dat ik er geen ervaring mee heb.
 
jessicapilon zei:
Ludger zei:
Ik denk dat het inderdaad dicht gaat slibben, ik zou het persoonlijk niet doen.

Dat kan wel met dat hele fijne zand maar dit is wat grover dacht ik dus zal dat ook minder zijn toch??
Ik moet zeggen dat ik er geen ervaring mee heb.

Ik heb er ook geen ervaring mee, maar als de korrelgroottes verschillende zijn vult het fijne zand de ruimtes die tussen het grovere zand zit misschien op?
 
Ja daar zit wat in. Misschien zijn er leden die er ervaring mee hebben 😉

Zelf zou ik voor de lichtbruine kleur gaan van dat aquasand.
 
Ludger zei:
Ik heb er ook geen ervaring mee, maar als de korrelgroottes verschillende zijn vult het fijne zand de ruimtes die tussen het grovere zand zit misschien op?

Klopt helemaal en dan is juist heel het voordeel van filterzand weg.
Om dan nog maar niet te spreken van het kleurverschil idd.
 
Hij wilde juist graag een mix hebben qua kleur John 😉
 
Alexej zei:
Bijkomend ben ik bang dat de kleur niet heel mooi mengt door het verschil in korrelgrootte, maar dat is een ander probleem.

Smaken verschillen maar los van de korrelgrootte vind ik zelf zo'n peper en zout combi nooit mooi staan.
 
Het zal aan mij liggen maar als ik die van de Hornbach neem met ook verschillende korrelafmetingen (van 0,4-0,8mm) dan heb je toch ook dat het kan dichtsibben??
of zie ik dat verkeerd?? Dan kunnen die van 0,4 ook tussen die van 0,8 de boel verstoppen denk ik.
 
Gaat niet alleen om het formaat van de korrels maar ook de vorm is heel belangrijk.
Met 0.4 tot 0.8 filterzand zit er ondanks het verschil in grootte toch nog een bepaalde ruimte onderling waar water door kan stromen.
Meng je dit met zand dat wel dezelfde korrelgrootte heeft maar een andere vorm wordt het alsnog een compacte massa met een grote kans op bodemrot.
 
Dank allemaal voor de reacties

a. ik wilde niet mijn hele bodem verwisselen, maar elke week een handje toevoegen, de bak draait lekker namelijk.
b. ik had gehoopt dat een fijne korrel mooi zou mengen (dus niet t� peper en zout) ik ga vanavond twee handjes bij elkaar gooien om te zien of ik het uberhaupt mooi vind. Ik vrees nu ook hoor, met deze grotere korrel.
c. dichtslibben bij 0,4-0,8 acht ik onwaarschijnlijker dan dichtslibben bij een combi van 0,4 tot o,8 met nog veel fijner zand. (ik kom er niet achter wat de exacte korrelgrootte is van het huidige zand)

d. als iemand een tip heeft voor een fijne variant van een donkere kleur zand, hoor graag!
 
Valt me trouwens wel op als je zo de foto's bekijkt van bakken met dat zwarte zand dat het door de verlichting minder zwart is maar meer grijs.
 
Seabait zei:
Valt me trouwens wel op als je zo de foto's bekijkt van bakken met dat zwarte zand dat het door de verlichting minder zwart is maar meer grijs.

Jij bedoeld dat dit grijs John? je hebt wel een punt hoor, boven water zou je zeggen dat het ral 9005(zwart-zwart)is, onderwater is het meer granietzwart of granietgrijs.

465868luc_0_82_002.jpg
 
Seabait zei:
Gaat niet alleen om het formaat van de korrels maar ook de vorm is heel belangrijk.
Met 0.4 tot 0.8 filterzand zit er ondanks het verschil in grootte toch nog een bepaalde ruimte onderling waar water door kan stromen.
Meng je dit met zand dat wel dezelfde korrelgrootte heeft maar een andere vorm wordt het alsnog een compacte massa met een grote kans op bodemrot.

:thumbs:

Hier heeft het ook de kleur zoals op de foto van Luc. echt pikzwart is dat niet dus. Noem het zelf eerder donkergrijs.
 
Precies,mooi voorbeeld Luc.
Kan misschien net de doorslag zijn voor de topicstarter dat zwart zand in de bak toch net iets minder zwart is.
 
Ludger zei:
jessicapilon zei:
Ludger zei:
Ik denk dat het inderdaad dicht gaat slibben, ik zou het persoonlijk niet doen.

Dat kan wel met dat hele fijne zand maar dit is wat grover dacht ik dus zal dat ook minder zijn toch??
Ik moet zeggen dat ik er geen ervaring mee heb.

Ik heb er ook geen ervaring mee, maar als de korrelgroottes verschillende zijn vult het fijne zand de ruimtes die tussen het grovere zand zit misschien op?

100 % gelijk Ludger, op deze manier cre�er je bijna een cementbodem, zo hard gaat deze zijn.

Nooit je bodemmaterialen met verschillende diameters door elkaar mengen, komt nooit goed, ga je rotte plekken maken.
 
Normaal hoor je een bodem te hebben die zoveel mogelijk een gelijkmatige korrel heeft.

Zand van 1-2mm is voor de meeste bakken ideaal.
Sommigen gaan kleiner met filterzand.
Maar ook filterzand is gekalibreerd en gelijkmatig.

Soms lees je ook dat mensen metselzand gaan gebruiken.
Dit mag je zeker nooit doen.
Metselzand is net omgekeerd. Zijn kwaliteit is net dat het goed aan elkaar hangt en goed af sluit. Wil je niet in uw bodem hebben.
 
Alexej zei:
Velen van jullie gebruiken het Hornbach (zwarte) zand. Een vraag aan de mensen die bekend zijn met dit spul:
kan ik dit mengen met �gewoon� zand, het standaard blanke spul uit de LFS, dat een kleinere korrel heeft ?

En wel hierom:
Ik heb nu �gewoon� blank zand als bodem. Mijn idee was om dit (voorzichtig!) aan te vullen met zwart zand, om een zo natuurlijk mogelijke, modderige kleur te krijgen. (zwart vind ik te zwart)
Zojuist komt het zand bij mij binnen. De korrel is een stuk groter dan ik had verwacht, echt een slagje groter dan gewoon bodemzand.
Loop ik door de verschillende korrelgrootjes kans op dicht slibben en rot? Bijkomend ben ik bang dat de kleur niet heel mooi mengt door het verschil in korrelgrootte, maar dat is een ander probleem.
Ik heb dat wel eens gedaan, en na verloop van tijd gaat de kleinere korrel beginnen zakken en de grotere naar boven komen. Wat je dan krijgt is dat je (buiten de voorruit) alleen nog maar de grote korrel ziet.
 
backplay zei:
Alexej zei:
Velen van jullie gebruiken het Hornbach (zwarte) zand. Een vraag aan de mensen die bekend zijn met dit spul:
kan ik dit mengen met �gewoon� zand, het standaard blanke spul uit de LFS, dat een kleinere korrel heeft ?

En wel hierom:
Ik heb nu �gewoon� blank zand als bodem. Mijn idee was om dit (voorzichtig!) aan te vullen met zwart zand, om een zo natuurlijk mogelijke, modderige kleur te krijgen. (zwart vind ik te zwart)
Zojuist komt het zand bij mij binnen. De korrel is een stuk groter dan ik had verwacht, echt een slagje groter dan gewoon bodemzand.
Loop ik door de verschillende korrelgrootjes kans op dicht slibben en rot? Bijkomend ben ik bang dat de kleur niet heel mooi mengt door het verschil in korrelgrootte, maar dat is een ander probleem.
Ik heb dat wel eens gedaan, en na verloop van tijd gaat de kleinere korrel beginnen zakken en de grotere naar boven komen. Wat je dan krijgt is dat je (buiten de voorruit) alleen nog maar de grote korrel ziet.

Dat gaat nog veel sneller als je even met de bak schudt 😀 😉.
 
En met al die aardbevingen daar in het Noorden, zou ik dat dus niet doen. 😉
 
Dat hornbach spul is heel fijn spul voor onze doeleinden als je het t emonochroom vindt kun je eens zien hoe het si al sje verschillend ekleuren mengt
 
Ik heb het nu beter kunnen bekijken, vind het op het grensvlak van zand en grint.

Heb min of meer besloten dat ik het niet ga mengen. Door de korrels ben ik bang voor een dichtslaande bodem.

Maar.. het is aboluut mooi spul; en de antracietkleur vind ik absoluut geschikt... Maar... ik heb eigenlijk geen zin om de bodem in mijn bak helemaal te wisselen. Niet alleen vanwege het werk, maar vanwege het risico dat ik dan mijn hele balans kwijt ben. Het gaat net zo goed.

Hetzelfde geldt voor de suggestie van deze bodem in het bruin. Omdat ik het niet kan mengen, kan ik het ook niet in fasen wisselen met huidige bodem... tenzij iemand een briljante ingeving heeft?
 
Ik heb het verschil even onder de microscoop bekeken, ter lering en vermaak. Als ik het zo zie (vergroting is beiden gelijk) dan valt het verschil in grootte wel weer mee...

(oud) fijn standaard aquariumzand
zand_oud.jpg


(nieuw) zwart zand van de hornbach
zand_nieuw.jpg


(de beperkte kwaliteit komt door de microscoop-webcam, met het oog is het vele malen mooier)
 
Ah, maar dat moet lukken het in fase wisselen van de bodem.

Men neme : de nieuwe bodem gespoeld en wel. een hevelslang, emmer, een plastic zak, spuitzak of whatever. en en das de truc een plastic bak van het eof ander , vierkant zal het beste werken liefst een stuk hoger dan het diepste deel van je bodem.

1. Het deel van de bodem wat je wil gaan doen vrijmaken van planten en decoratie.

2. Verwijder uit de bak de bodem en steek deze in het zand voorzichtig helemaal tot op de bodem van je aqua, (zoals een koekjesvorm)voorzichtig uiteraard.

3. Binnen de rand die je gecreerd hebt hevel je alles weg.

4. Je vult het leeggekomen deel weer op met je nieuwe bodem bv met behulp van een plastic zal waar je een hoekje van hebt afgeknipt.

5. De rand weer verwijderen. Et voila.

Zo kun je om de zoveel tijd een deel doen en verstoor je volgens mij het systeem het minste. De rand kun je vast wel op meerdere manieren maken ook.

Je zou het ID eerst eens kunnen testen in een bak met water en wat zand.
 
Dat snap ik wel maar daar zie ik geen uitweg voor tenzij je het slechts gedeeltelijk gaat vervangen. Wat dan weer niet aan te raden is.

Of dat te fijn is weet ik zo 1,2,3 niet ik ken ook geen voorbeelden van gebruik daarvan in aquaria.
 
Naja, ik laat het anders wel even bij het huidige. Ik wilde donkerder omdat de visjes dan mooier uit zouden moeten komen (met name de o. woworae en de B. brigittae). Maar geen ramp dus.

Ik bewaar het zwarte zand; er komt vast wel weer een dag dat ik de bak om wil gooien, en dan doe ik het misschien dan wel.
 
Misschien is wat bladstrooisel toevoegen een optie ?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan