Zand!


Pleco L-239

Member
Lid geworden
31 januari 2021
Berichten
12
Leeftijd
26
Hallo luitjes!

Op dit moment oriënteer ik mij op zand voor in het aquarium.
Nou vroeg ik mij af: Kan je ook gewoon zand van de bouwmarkt hiervoor gebruiken?
Of is het 'aquarium' zand in de LFS / speciaalzaak alleen mogelijk?
En als we het er dan toch over hebben.... Waarom dan het ene wel en het andere niet?

Dankjewel alvast!
 
Helemaal zand!

Zand uit de bouwmarkt kan scherp zijn en stoffen afgeven waardoor bijvoorbeeld je GH waarde stijgt. Scherp zand is niet goed voor bodemvissen en daarnaast kan het sneller leiden tot bodemrot. Dit omdat de scherpe hoekjes in elkaar gaan haken waardoor alles dichtslibt.

Zand dat geschikt is bijvoorbeeld filterzand (niet duur), dit is afgerond en slibt dus minder snel dicht. Zelf heb ik zand van de Hornbach, dit is ook afgerond. Stuk duurder, maar wel in de juiste kleur.
Speciaal aquariumzand verschilt enorm. Niet al dit zand geeft géén stoffen af (en van horen zeggen dat het ook niet altijd afgerond is).


 
Hallo luitjes!


En als we het er dan toch over hebben.... Waarom dan het ene wel en het andere niet?

Dankjewel alvast!
Omdat het ene ademt en het ander niet. Ophoogzand ademt bijvoorbeeld niet en slibt meteen dicht, met bodemrot, stinkend water en als je niet oppast dode vissen ten gevolg. Bovendien kunnen er schelpjes tussenzitten die, zoals Lizzy al aangeeft, je GH ophogen. Nu zal dat maar minimaal zijn, maar wel iets om rekening mee te houden.
 
Helemaal zand!

Zand uit de bouwmarkt kan scherp zijn en stoffen afgeven waardoor bijvoorbeeld je GH waarde stijgt. Scherp zand is niet goed voor bodemvissen en daarnaast kan het sneller leiden tot bodemrot. Dit omdat de scherpe hoekjes in elkaar gaan haken waardoor alles dichtslibt.

Zand dat geschikt is bijvoorbeeld filterzand (niet duur), dit is afgerond en slibt dus minder snel dicht. Zelf heb ik zand van de Hornbach, dit is ook afgerond. Stuk duurder, maar wel in de juiste kleur.
Speciaal aquariumzand verschilt enorm. Niet al dit zand geeft géén stoffen af (en van horen zeggen dat het ook niet altijd afgerond is).



Ah! Ben ik even blij dat ik nog niks besteld had haha.
 
Of gewoon Maaszand (rivierzand) bij de zandboer vandaan.
 
Mijn ervaring is anders, ligt al 11 jaar in mijn bak zonder problemen
 
Mijn ervaring is anders, ligt al 11 jaar in mijn bak zonder problemen

Raar bij mij zit het zand nog geen jaar in de bak en heb er toch last van en er zit ook niet extreem veel zand in dus daar kan het ook niet aan liggen?
Ik ga sowieso filterzand in mijn nieuwe bak gebruiken :DD
 
Ligt er natuurlijk ook aan wat je aan bodembewoners hebt. Een lading slakken is dan juist goed om de bodem open te houden en ook corydoras wroeten er wat af
 
Ligt er natuurlijk ook aan wat je aan bodembewoners hebt. Een lading slakken is dan juist goed om de bodem open te houden en ook corydoras wroeten er wat af

Dat is ook een fabeltje want ik zit hier met een torenslakken plaag en het zijn er 1000e en ik heb nog steeds bodemrot hoor :DD

En een Corydoras zal daar ook niets aan doen die bewegen enkel wat de bovenlaag maar geen cm's diep ;)
 
zand rot niet. het is altijd organisch materiaal dat rot. Dus je krijgt pas bodemrot als organisch materiaal de kans krijgt zich erin op te hopen.

zolang je wegblijft van brekerszand kun je inprincipe elk zand gebruiken.
Het voordeel van filterzand is dat het gezeefd is waardoor je een uniforme korrelgrote hebt. Hierdoor stroomt het water er beter doorheen. voor een gezond bodemleven planten etc is dat beter. is zand puur een cosmetisch dun laagje in de voorgrond dan maakt het niet zoveel uit.
 

Terug
Bovenaan