Wat is er nieuw

zandbodem of fijn grind bij corydorassen

R

ralfj

Guest
Hallo aquarianen,

Ik zou graag jullie mening/ervaring willen weten over het volgende.

Ik heb nu afgerond grind in mijn aquarium (3-5mm),dit zou ik graag vervangen (is licht van kleur, vind donker/zwart wel heel mooi). En er zitten corydoras (panda) in, en ik zou ook graag aan hun wensen willen voldoen. Aangezien dit de bodembewoners zijn.

Nu vind ik het zwarte grind van Hornbach heel mooi (is 2-3mm), maar ik twijfel of het geschikt is voor de corydoras?
Of kan ik toch beter gaan voor filterzand van bijvoorbeeld Wildkamp? (wegens het grondelen)

Als het dus niet uit maakt voor de panda's vind ik zwart grind mooier, maar als het voor de vissen beter is zal ik voor zand gaan.

Ik heb zelf zwart zand van Europet. Zit er nu 2 maanden in en nog geen problemen met mijn corydoras. Het is wel erg fijn zand, dus echt aqua-scapen is lastig (het zand vlakt uiteindelijk uit, het zal niet makkelijk van hoog naar laag blijven liggen).

en het is nog goedkoop ook....
http://www.huisdierexpress.nl/black-sand

wel goed uitspoelen, kan voor de vissen geen kwaad maar anders krijg je een olie-achtige laag op het water.

Of je gaat voor zwart zand van Hornbach. Dan heb je het allebei.

Ok dank voor jullie reacties.
@ Jones, ik heb op de site van Hornbach gezocht daar staat alleen zwart grind, maar ze hebben dus ook geschikt zwart zand?
Het is namelijk niet bij mij in de buurt, is een uurtje rijden. Maar als ze dat hebben is het wel de moeite waard.

En maak je een zandbodem eigenlijk dunner dan een grindbodem om bodemrot tegen te gaan of maakt dat niet zoveel uit??

Zandbodem 3 cm . Alles woat dikker is komt er geen zuurstof meer bij.

Dan verstikt dat.

Kan je van grijs electrapijp bodemafzuiging maken.
Gaatjes in stuk pijp boren,doek erom heen naaien ,Bocht erop,pijp omhoog.

Luchtpijpje in staand pijpje Net als de sponsfilter, alleen onder het zand is langer.

Dus als ik het goed begrijp Bertus zou je dat buisje onder het zand plaatsen ter vuil afzuiging onder het zand. Dit is noodzakelijk boven de 3cm om bodemrot tegen te gaan?

ralfj zei:
Ok dank voor jullie reacties.
@ Jones, ik heb op de site van Hornbach gezocht daar staat alleen zwart grind, maar ze hebben dus ook geschikt zwart zand?
Het is namelijk niet bij mij in de buurt, is een uurtje rijden. Maar als ze dat hebben is het wel de moeite waard.

Ja ook hier verkopen ze dat bij de Hornbach. Is een korrel van 0,4-0,8mm en in diverse kleuren te koop. Ik heb het ook bij de Cory s en is zeer geschikt en ook voor de planten hoor.

Ok nou dan hoop ik dat ze het ook in nieuwegein hebben, dan ga ik daar morgen eens kijken. Op goed geluk 😉

Ter info, ik ben vandaag naar Nieuwegein (Hornbach) gereden en ze hadden het zwarte zand, dus gekocht.

Ik ga morgen, bij de schoonmaak, eens beginnen om een deel te vervangen en dan volgende week weer een deel.

Ik wil met een schepnetje het grind eruit scheppen.
En dan (dit trucje had ik ergens gelezen) wil ik een 1,5l fles de bodem eraf halen (schoonmaken natuurlijk) dan deze vullen met zand. Met mijn vingers de dopzijde dicht houden tot ik bij de bodem ben en het zand er dan langzaam uit laten lopen.
Ik hoop dat ik op deze manier zo min mogelijk stuif/rommel maak.

Mocht iemand nog een andere/betere/makkelijkere manier hebben dan lees ik dat graag 😉

Mooi dat je het hebt kunnen krijgen hoor.
Ik zuig met een tuinslang het grind/zand meestal eruit nadat ik het meeste eruit heb geschept met een bakje.
Wat ik mij herinner stuift dit zand/grint van de Hornbach amper.
Je kan het van tevoren even in een emmer goed uitspoelen nog.

Ok, dus ik zou het zand er ook gewoon met een bakje in kunnen doen/scheppen, in plaats van de truc met de 1,5l fles :thumbs:
Dat met de tuinslang schoonzuigen ga ik ook doen dat is wel handig, dank voor de tips

ralfj zei:
Dus als ik het goed begrijp Bertus zou je dat buisje onder het zand plaatsen ter vuil afzuiging onder het zand. Dit is noodzakelijk boven de 3cm om bodemrot tegen te gaan?

Ja, dan ververs je het water gelijk vanaf de bodem,kan het nooit zwart worden.

Ik heb het in een U vorm gemaakt,voor MIJN bak.
UAoJEfH2Wor3yejua4syjfyB4A3yyjNG.jpeg

Zakje om er omheen te naaien.

Hier in de hoek geplaatst,met luchtslang. Naar de hoek.
Bodem daar 5 cm.

Jij dan met bocht terug maken

Ok helemaal duidelijk Bertus, dank voor de info incl. foto's :thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan