Wat is er nieuw

Zandbodem

• Onderwerp starter Onderwerp starter dracona
  • Startdatum Startdatum
D

dracona

Guest
Hey iedereen,

Terwijl ik aan het wachten ben op mijn nieuwe bak en bioloog. Ben ik mij een beetje aan het verdiepen in de inrichting. En ben ik bodemzand tegen gekomen van jbl met de maat 0,05 tot 0,1mm. Heeft er iemand hier mss ervaring mee of is dit te fijn??
Heb hier al door veel topics zitten bladeren in verband bodemzand en kan nergens zo een kleine maat vinden.

Dat lijkt me wel heel erg fijn! Zelf heb ik een filterzandbodem van 0,4 tot 0,8 mm en die bevalt prima.

Dit is idd de meest voorkomende maat dat ik tegen kom in de meeste topics hier.
Daarmee dat ik het me afvroeg omdat er echt specifiek bijstaat ideaal voor corydoras en meervallen voor het filteren via hun kiewen.

Ik heb sinds kort ook een filterzand bodem 0,4-0,8. De corydoras vinden het geweldig. Zijn echte stofzuigers nu. Met hun snuit diep in het zand. En ook de korrels gaan door de kieuwen.
Voordeel van filterzand, het blijft erg los.

Dus je denkt dat het geen kwaad kan om nog een kleindere maat te nemen dan.

zeker weten doe ik het niet, maar filterzand wil soms al wel stuiven als bijvoorbeeld een ancistrus met zn staart slaat. met een nog kleinere korrelmaat vergroot je haast alleen maar dit effect.

Hey iedereen,

Terwijl ik aan het wachten ben op mijn nieuwe bak en bioloog. Ben ik mij een beetje aan het verdiepen in de inrichting. En ben ik bodemzand tegen gekomen van jbl met de maat 0,05 tot 0,1mm. Heeft er iemand hier mss ervaring mee of is dit te fijn??
Heb hier al door veel topics zitten bladeren in verband bodemzand en kan nergens zo een kleine maat vinden.

Dat is eigenlijk gewoon stof en zou ik nooit in een bak doen.
Volgens mij hoef je ook geen overdreven filtering te hebben om het al van de plek te krijgen bv.
Filterzand van 0.4-0.8 is prima spul iig!

Ok bedankt voor de info. Heb altijd kiezel gehad daarmee de vraag. Maar als korrel van 0.4 tot 0.8 al omhoog kan woelen met een staart slag. Ga ik zeker niet kleinder gaan, want dan denk ik idd dat na een half jaar alles in de filter gaat zitten.

Ik heb zelf overal aquariumgrind. Behalve in de Malawi. dat is 1 mm .
Gaat ook prima ,hoor.

Ik heb ook een keer van dat fijne zand gehad, maar dat was een ramp, het was dan ook geen filterzand, maar rivierzand oid.

Nu heb ik het filterzand van 0,4-0,8 en ben daar heel tevreden over. En is ook nog super goedkoop 😉

https://www.wildkamp.nl/Filterzand-0-40-0-80-mm-zak-25-kg_pr_745090

Ik gebruik een mix van deze en de iets minder fijne soort (0,71-1,25 mm, persoonlijke smaak ). Bijkomende voordeel.... levering is gratis als je een paar zaken besteld, anders moet je veel sjouwen...

Bedoel je de sansibar van JBL?
Heb hem zelf ook en is idd erg fijn maar ben opzich wel tevreden over en de vissen
Iijken er blij mee. Het kan idd wel stuiven en er komt ook regelmatig wat in het filter terecht...

Idd ja die bedoel ik de sansibar snow white. Maar blijkbaar is het zand toch niet zo fijn op de ene site staat 0.05 tot 0.1 maar op de site van jbl zelf staat van o,1 tot 0,6.
En denken dat deze wel correct zal zijn. In iedergeval bedankt voor de raad en tips.

Idd ja die bedoel ik de sansibar snow white. Maar blijkbaar is het zand toch niet zo fijn op de ene site staat 0.05 tot 0.1 maar op de site van jbl zelf staat van o,1 tot 0,6.
En denken dat deze wel correct zal zijn. In iedergeval bedankt voor de raad en tips.
De snowwhite versie heb ik ook en die is wel echt heel fijn, ik geloof fijner dan de andere kleuren, volgens mij zit daar verschil in

Maar nog wel tevreden van dan. Goed om te weten merciekes.

Ik heb dat snow white zand ook gehad, leek me wel mooi bij de blauwe garnalen die ik toen had.

Maar dat spierwitte neem ik nooit meer, zoiezo slibt je hele bodem dicht.
Vanaf de zijkant zag ik dat op een plekje waar bijvoorbeeld een voeder restje zat, er een belletje gas omheen ontstond.
En dat waren heel veel gasbelltejs kan ik je zeggen.

Opties is het mooi, maar je ziet er ook werkelijk alles op, wat het weer niet mooi maakt 😉

2016-07-08 17.58.36.jpg

Op deze foto had ik het zand er net een paar dagen in.
Alle garnalenpoepjes en voerrestjes zie je liggen en rechts onderin de hoek zie je 2 gasbelletjes die ik bedoelde.
Een tijdje later stikte het van die belltjes.

Tijdens schoonmaken kwamen die belletjes wel omhoog, maar het geeft wel aan hoe verstikkend dit zand is.
Plus dat het net stuifzand is, wat tijdens de schoonmaak op de bladeren of hout komt te dwarrelen.

Meer nadelen dan voordelen blijkbaar. Ik denkt dat ik het ga houden bij de maat 0.4 tot 0,8 dan en mss wel een ander kleurtje ook.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan