Zandstrandje nodig?


B

Bart87120

Guest
Sinds kort heb ik een koppeltje schaakbordcichlides. Ik lees veel tegenstrijdige berichten over deze soort. Van moeilijk te houden zwak visje tot makkelijk beginnersvisje dat heel tolerant is naar soortgenoten. Nergens lees ik echter iets over een zandbodem terwijl ze in de winkel wel op een zandbodem zitten.
Zeven deze visje nogmaals zandstrandje door hun kieuwen?
Mvg Bart
 
Een schaakbord zeeft zover ik weet en heb gezien geen zand door zijn kieuwen. Hier is de bek ook eigenlijk te klein voor.

Het is naar mijn mening wel echt een harem visje, dus of een koppel lekker gaat werken, dat zal de tijd uit moeten leren.

Gezien waterwaardes en omstandigheden die deze soort (zeker voor kweek) vraagt, is het zeker niet een ff gemakkelijk beginnersvisje.

En tolerant naar soortgenoten, in mijn beleving verre van zelfs, wat een etterletters, ze kunnen elkaar niet zien of luchten was mijn ervaring met 3 mannen en 7 vrouwen
 
Schaakboord cichliden hebben zeker een zandbodem nodig. Het liefst heel fijn zand, dan zullen zij het wel door hun kieuwen doen. Er zijn meerdere soorten, maar ik ga er even vanuit dat je de meest voorkomende soort, de Dicrossus Filamentosous hebt.

Dicrossus (oftewel schaakboord cichliden) zijn wanneer het wildvang soorten betreft gevoelig voor waterwaardes en dienen dan ook op zuur/zacht water gehouden te worden. De kweek varianten zijn hierin toleranter. Vermoedelijk heb jij een kweek generatie aangezien wildvang dicrossus soorten niet vaak voorkomen.

Wat je las over de medebewoners is correct. Dicrossus soorten zijn vrede lievend naar andere vissen. Echter kunnen de mannen flink uithalen naar de vrouwen. Het is daarom aan te raden ze in een harem te houden van 1 man met minstens 3 vrouwen.

Een laatste tip, als je leuk natuurlijk gedrag wilt zien, gebruik dan heel fijn zand en doden bladeren in je bak. Dicrossus soorten staan er bekend om dat zij vaak doden bladeren in de bek pakken en deze verplaatsen naar een plek die zij beter vinden. Dit ziet er echt geweldig uit. Ook zullen zij happen zand nemen wanneer je heel fijn zand hebt.

Ik hoop dat je wat kunt met deze info :)
 
Dank voor de raad, het spelletje met de bladeren heb ik al gezien en de man jaagt inderdaad flink achter het vrouwtje, is Toch iets om op te volgen. Het vrouwtje zit ook meer verstopt tussen planten
 
Ja ik heb ooit een koppel dicrossus maculatus gehad. Er was nog maar 1 vrouw. Dit was toen een foute keuze, het was een open aquarium en ik heb het vrouwtje 2x midden in de nacht uit mijn bak horen springen. Gelukkig kon ik haar beide keren levend terug de bak in doen. Dit geeft wel aan hoe fel de mannetje kunnen zijn
 
Als het om D. filamentosus of D. maculatus gaat, wat wel héél waarschijnlijk is, zou ik je inderdaad aanraden die in een harem te houden.
Ik ken de rest van je bezetting niet, maar als daar nog 2 vrouwen bij kunnen dan zou ik dat zeker doen.
 

Terug
Bovenaan