Wat is er nieuw

Zebra cichliden - Convict cichliden

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Tenryo
  • Startdatum Startdatum
T

Tenryo

Guest
Ik heb een paar zebra cichliden, een heel groot mannetje, een wat kleiner vrouwtje als het goed is. En 3 jongere waaronder in iedergeval 1 vrouwtje.

De kleintjes hebben aan de voorkant een erg dikke buik, waaronder het bij de kleintjes het ergst lijkt te zijn, en geleidelijk aan bij de grootste vrijwel niet en de grootste helemaal niet.

Heb ik ze overvoerd, hebben ze zwemblaas problemen of buikzucht?

P.s ik heb ze best aardig veel gevoerd laatste tijd, misschien 2 dagen niks geven?
 
Heb je een foto? Want ik denk dat ze te dik zijn...

Dit is een te dikke hybride cryptoheros 😉
nhrp2.jpg
 
zo ziet het er nu precies uit, maar dan natuurlijk gewoon een convict 🙂
 
Wat moet ik dan doen, 1 of 2 dagen niet voeren, minder voeren in het algemeen?

Er zitten ook nog andere cichlides bij, die niet zo dik zijn, maar de convicts gaan binnen 1 maand in een ander aquarium die groter is.

Wat is je advies?
 
Sla voeren maar een aantal dagen over en in het vervolg ook minder voeren. Misschien zelfs een stromingspompje neerhangen zodat ze wat meer moeten werken 😉

ps. ze zitten toch niet in die 60x30x30 van je onderschrift he?
 
Helaas tijdelijk wel, moest ze overnemen vanwege iemand hier ze niet meer wou verzorgen en ze door wou spoelen (wie spoelt er nou een 12cm grote convict door het toilet) maar heb en 80x60x30 met een inhoud van meer dan 100 liter.

Die ik over heb genomen van iemand, helaas slakkenplaag in en alg, maar ik ga zand halen, haal de planten en slakken eruit, laat de alg even voor wat het is want het is niet zo prominent, en dan een deel van het water uit mijn andere aquarium overzetten en nog even laten indraaien. Dit was dus even een tijdelijk oplossing.

Ik weet best dat er geen 12 cm vissen kunnen in dit aquarium, maar ik kon ze niet laten vermoorden infeite.
 
Oke... tja soms kun je niet anders inderdaad.

80cm is eigenlijk al te klein voor een koppel van deze dieren...
Je schrijft verder dat er nog meer cichliden inzitten... Welke zitten er nog meer in?
 
Volgens mij maar weet het niet zeker heb erg lang moeten zoeken:

Cobalt blue zebra x 1

Red zebra (niet eens rood, maar oranje.) x 1

en twee bruine cichlides, die wat smaller zijn maar net zo lang, die ik niet kon identificeren.

Ben nog druk aan het zoeken, als ik fotos heb plaats ik ze, maar dat moet na het weekend, telefoon doet raar, en kan het nu niet zo een twee drie oplossen.

80cm al te klein, ik hanteer altijd de 1cm per liter regel, dat eigenlijk geen regel is, en meestal reken ik zelfs anderhalve liter. Dus 100 liter is niet genoeg voor vissen die 12cm max 15 cm kunnen worden.

Hebben ze meer zwemruimte nodig in de lengte?
 
En heel erg bedankt voor het advies, ik zal voeren even 2 dagen stoppen, maar is dat niet erg voor de andere vissen die dan ook niks binnen krijgen?
 
Voor vissen uit de rivier is dat geen probleem. Die kan je makkelijk een week op rantsoen zetten... Vissen uit de meren hebben een veel constantere aanvoer en kunnen dat minder goed hebben. Maar twee dagen moet geen probleem zijn hoor 😉

Ze hebben meer zwemruimte nodig 😉
 
Oke maar als tussenoplossing voor dit probleem kan die 80 cm dan wel als ik dan zoek naar een 1m bak.

Echter is dat met mijn budget een zeer moeilijke opgave, deze twee bakken waren al zwaar moeilijk te bemachtigen.

Ik zal echter mijn best doen deze vissen beter te huizen, dan dat ze waren bij hun vorige eigenaar 🙂
 
mss een aanrader om eens te kijken bij terramania.nl, zij maken en verkopen budget aquaria in diverse groottes en je kunt ze ook op maat laten maken.
Je moet alleen wel zelf voor een deksel/plaat, verlichting en pomp zorgen maar volgens mij ben je alsnog veel goedkoper uit dan wanneer je de standaard sets haalt. 😉
Verder kun je evt de dierenhoekjes op MP in de gaten houden, wellicht heeft jouw regio er ook 1.
Ik zie soms nl beste bakken voorbij komen, naast de vele kleine bakjes. 🙂
 
Of je zet de vissen op Marktplaats.
Heb je ook geen grotere bak nodig.
 
Das uiteraard ook een optie, maar kan me voorstellen dat TS ze graag wil houden.
Vandaar dus de tip om FB in de gaten te houden of een offerte te laten maken bij terramania.
 
Dank loraine, zal ik zeker doen.

En bertus, gegaarne zich als u geen advies heb met het betreffend probleem, wat uiteraard gewoon het voeren was en niet de bakmaat, en dat ik al aangegeven heb dit te gaan verander in loop van de tijd, gewoon niet zulke berichten te plaatsen. Is namelijk zeer nutteloos 😉
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan